یکی از آخرین سخنرانان مسلط به زبان لاکوتا در کانادا نگران آینده این زبان است

هارتاند گودتراک به یاد می آورد که مادربزرگش به او می گفت که چگونه پس از نبرد شاخ بزرگ کوچک به رهبری رهبر بزرگ لاکوتا، سیتینگ بول، با خانواده های دیگر از ایالات متحده به مرز کانادا گریختند.

اگرچه خود سیتینگ بول در سال 1881 به ایالات متحده بازگشت، 37 خانواده در کانادا ماندند و وود مانتین را تأسیس کردند. امروزه این تنها جامعه لاکوتا در کشور است.

گودتراک در سال 1938 در خانه کوچک پدربزرگ و مادربزرگش در جامعه متولد شد.

نام لاکوتا او Eya Ta-Gi-La است که به معنای خسیس بودن از زبان شماست.

در ورزش‌های کوهستانی وود و ازدحام در سال 1926
پدربزرگ و مادربزرگ هارتلند گودتراک، تام و سوزی گودتراک، که او را بزرگ کردند، در یک روزنامه منتشر شده است. (لویز بیگ ایگل/سی بی سی)

مادربزرگ گودتراک تصمیم گرفت که او را برای یادگیری روش های لاکوتا بزرگ کنند. لاکوتا زبان اول او بود و تا شش سالگی حتی یک کلمه انگلیسی یاد نگرفت.

بعد از اینکه مادربزرگش در سن پنج سالگی فوت کرد، تنها توسط پدربزرگش بزرگ شد و پدربزرگش او را به ملاقات کشاورزان برد تا بفروشد.

گودتراک گفت که RCMP می خواست او را به مدرسه مسکونی بفرستد، اما پدربزرگش ایستادگی کرد و نپذیرفت، بنابراین گودتراک توانست زبان خود را بر خلاف سایر همسن و سالان خود حفظ کند. اکنون او یکی از آخرین سخنرانان مسلط آن در کانادا است.

هارتلند و همسرش در خانه‌شان در بوفالو داکوتای ایستاده
هارتلند گودتراک و همسرش اولین در زیر پرتره ای از آسانسور غلات در نزدیکی کوه وود، ساسک نشسته اند. (لویز بیگ ایگل/سی بی سی)

گودتراک وقتی بزرگ شد در آسانسورهای غلات کار می کرد. در طول راه، او با همسرش اِولین، یک زن داکوتا از بوفالو داکوتای ایستاده ملاقات کرد. پس از 54 سال ازدواج، و تربیت سه دختر بیولوژیک و یک دختر خوانده – به همراه پسری که متأسفانه در جوانی درگذشت – اکنون در بوفالو داکوتای ایستاده بازنشسته شده‌اند.

گودتراک توانست زبان لاکوتا را برای تمام این سال‌ها حفظ کند، حتی پس از زندگی در دنیای مدرن، اما او آرزو می‌کرد که این زبان را به فرزندانش منتقل می‌کرد.

گودتراک گفت: “بزرگترین پشیمانی من این است که به دخترانم لاکوتا یاد ندادم.”

آنها سه دختر و 1 دختر دارند که در کودکی آنها را پذیرفته اند.
هارتلند و اولین گودتراک به همراه دخترانشان روبرتا، پرل و بکی. (لویز بیگ ایگل/سی بی سی)

زبان لاکوتا در کانادا به شدت در خطر انقراض تلقی می شود، به این معنی که در معرض خطر از کار افتادن است زیرا تعداد کمی از گویشوران باقی مانده است.

گودتراک 17 ساله بود که پدربزرگش درگذشت. پس از آن فقط یک نفر باقی مانده بود که او در لاکوتا با او صحبت می کرد، جیم وندد هورس، اما زمانی که گودتراک 28 ساله بود درگذشت. گودتراک گفت که مدتی پس از آن به ندرت به زبان لاکوتا صحبت می کرد.

حالا سعی کرده تا جایی که می‌تواند حرفش را بزند.

تماشا| هارتلند گودتراک امیدوار است که دختران و نوه هایش زبان لاکوتا را ادامه دهند:

هارتلند گودتراک 84 ساله یکی از آخرین سخنرانان مسلط به زبان لاکوتا است

هارتلند گودتراک در Wood Mountain Lakota First Nation، تنها جامعه لاکوتا در کانادا بزرگ شد. او امیدوار است که دختران و نوه هایش زبان لاکوتا را ادامه دهند.

خوشبختانه برای گودتراک، لاکوتا با دو گویش زبان داکوتا و ناکوتا به طور متقابل قابل درک است، زیرا همه زبان‌های خانواده سیوکس هستند. بنابراین هنگامی که او به یک سخنران داکوتا یا ناکوتا برخورد می کند، آنها می توانند یکدیگر را درک کنند.

به عنوان مثال، کلمه “دوست” در لاکوتا “kola”، در داکوتا “koda” و در ناکوتا “kona” است.

همچنین، بسته به اینکه یک زن یا مرد صحبت می کند، هر زبان کمی متفاوت است، اما فقط یک گوینده مسلط می تواند تفاوت را بداند.

گودتراک گفت که می ترسد زبانش در کانادا احیا نشود. او مدت‌ها پیش با علاقه به یاد می‌آورد که شما به هر مکانی در رزرو می‌رفتید و همه به زبان لاکوتا صحبت می‌کردند.

گودتراک می‌گوید: «از اینکه وقتی نمی‌روم آن را ترک نکنم متنفرم. برخی از نوه‌های من باید آن را یاد بگیرند.

یکی از کارهایی که گودتراک و خانواده‌اش برای کمک به حفظ زبان انجام داده‌اند، همکاری با شورای قبیله‌ای File Hills Qu’Appelle بر روی برنامه‌ای است که کلمات و عبارات لاکوتا را آموزش می‌دهد. آنها به اصول اولیه زبان، مانند مقدمه، عبارات، اعداد و رنگ ها کمک کردند.

گودتراک گفت که شنیدن صحبت های خود در برنامه برای آنها سرگرم کننده است.

او یکی از دختران هارتلند گودتراک است.
Roberta Soo-Oyewaste، یکی از دختران هارتلند گودتراک، در حال کار برای یادگیری زبان داکوتا است. (لویز بیگ ایگل/سی بی سی)

یکی از دختران او، روبرتا سو-اوواست، در کلاس‌های آنلاین داکوتا در دانشگاه مینه‌سوتا شرکت می‌کند. او گفت که به یادگیری یک زبان افتخار می کند و امیدوار است که به اندازه کافی برای چت کردن با پدرش بیاموزد، اگرچه این زبان کمی با زبان لاکوتا که او صحبت می کند متفاوت است.

او گفت که یادگیری زبان به او قدرت می دهد و او را سه یا چهار نسل به نبرد لیتل بیگ هورن می برد.

Soo-Oyewaste می خواهد فرزندانش اهمیت تاریخ پدربزرگش را بدانند و اینکه آنها از دودمان جنگجو هستند.

او فرزندانش را تشویق می کند که از پدربزرگشان بخواهند که زبان لاکوتا صحبت کند تا هم زبانش را حفظ کند و هم آنها بتوانند از او بیاموزند.

Soo-Oyewaste گفت: “شما می خواهید آنها را در معرض دید قرار دهید و او دانش خود را در مورد این زبان به اشتراک بگذارد.” “هر زبانی روحی دارد و این اولین چیزی است که یاد می گیریم، درست است؟ این روح زبان و قداست زبان است و ما باید آن را بپذیریم.”