کیفیت هوای ادمونتون خطر بسیار بالایی برای سلامتی دارد و برنامه‌های طولانی آخر هفته را مختل می‌کند

دود شدیدی که ادمونتون را پوشانده است، برنامه های طولانی آخر هفته را مختل کرده و نگرانی های سلامتی را برانگیخته است.

شرایط گرم و خشک این آخر هفته آتش نشانان آلبرتا را به چالش می کشد، زیرا دود غلیظ آتش سوزی بر فراز ادمونتون و مناطق اطراف آن نشسته است.

روز شنبه، شاخص سلامت کیفیت هوا (AQHI) در سطح 10+ قرار گرفت – طبق گفته محیط زیست و تغییرات آب و هوای کانادا، که سطوح مشابهی از آلودگی دود را تا آخر هفته پیش‌بینی می‌کند.

پارک فورت ادمونتون قرار بود صبح شنبه برای فصل افتتاح شود، اما با ورود مشتریان به دروازه‌ها، به آنها گفته شد که پارک به دلیل کیفیت بد هوا بسته خواهد ماند.

رنی ویلیامز، معاون ارشد رئیس جمهور، شنبه گفت: “برای حیوانات مزرعه ما بیرون بودن در این هوا امن نیست. اسب سواری، واگن سواری – ما نمی توانیم هیچ یک از این فعالیت ها را انجام دهیم.” ما نمی‌خواهیم کسی را با کیفیت هوا در معرض خطر قرار دهیم.»

زنی صحبت می کند
رنی ویلیامز، معاون ارشد فورت ادمونتون پارک، گفت که این پارک به دلیل کیفیت پایین هوا، نتوانست طبق برنامه در روز شنبه برای فصل افتتاح شود. (اسپنسر گالیچان-لو/CBC)

ویلیامز گفت افرادی که بلیط فورت ادمونتون دارند می توانند آنها را برای روز دیگری تعویض کنند.

او گفت که کارکنان امیدوارند پارک بتواند در اواخر هفته باز شود، اما گفت که مردم باید وب سایت فورت ادمونتون پارک و کانال های رسانه های اجتماعی را برای به روز رسانی بررسی کنند.

شیلا گودین و خانواده‌اش به مدت یک هفته به دیدن اقوام خود در ادمونتون رفته‌اند و در اوایل روز شنبه در روز افتتاحیه فورت ادمونتون پارک حاضر شدند، به این امید که قبل از پرواز به تورنتو از جاذبه‌ها دیدن کنند.

ماشین چرخ و فلکی که با شرایط دود آلود احاطه شده است.
چرخ و فلک در پارک فورت ادمونتون در 20 مه 2023 در دود آتش سوزی پوشیده شد. (اسپنسر گالیچان-لو/CBC)

گودین گفت: “من فکر می کنم که آنها کار درستی انجام می دهند که آن را می بندند. منظورم این است که ما مطمئناً می توانیم دود و همه چیز را احساس کنیم.” فقط مایوس کننده است که نمی توانیم برویم، اما درک می کنیم.

شرایط دودآلود همچنین کنفرانس خبری شهر را برای جشن افتتاحیه استخر روباز فرد برادستاک که قرار بود اولین استخر روباز شهر برای این فصل باشد، لغو کرد.

استخر در طول روز بسته بود و سخنگوی شهر گفت مردم باید صفحه اعلان‌های تأسیسات شهر را برای اخبار مربوط به عملیات بررسی کنند.

خطرات سلامتی

با این حال، همه ادمونتونی‌ها با این شرایط به تعویق نیفتند. مردم را می‌توان در حال دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و حتی ماهیگیری در کناره‌های رودخانه شمالی ساسکاچوان در صبح روز شنبه دید.

دکتر کورتنی هاوارد، پزشک اورژانس مبتنی بر Yellowknife که به اثرات سلامتی آتش‌سوزی‌های جنگلی توجه می‌کند، گفت: وقتی AQHI در 10+ است، واقعاً برای همه بهترین کار این است که سعی کنند تا حد امکان با پنجره‌های بسته در خانه بمانند.

زنی در اتاقی به دوربین نگاه می کند.
دکتر کورتنی هاوارد محقق آتش سوزی و سلامت است. (پیج پارسونز/سی بی سی)

هاوارد روز شنبه در مصاحبه ای از آکسفورد انگلیس گفت: “مهم نیست سطح آسیب پذیری یا سن شما از قبل وجود داشته باشد، باید با پنجره های بسته در داخل بمانید و قرار گرفتن در معرض بیرون را به حداقل برسانید.”

او گفت وقتی کیفیت هوا به اندازه روز شنبه ادمونتون ضعیف است، بیرون بودن می تواند به معنای تنفس مقادیر زیادی از مخلوط سمی از محصولات احتراق باشد که می تواند وارد جریان خون شود.

او گفت که کودکان و افراد مسن می توانند به ویژه در برابر خطرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض دود آسیب پذیر باشند. او گفت، هر کسی که مجبور به بیرون رفتن است، می تواند با پوشیدن یک N95 مناسب از خود محافظت کند.

هوارد ورزش در داخل خانه، خواب زیاد و عدم وابستگی بیش از حد به الکل یا کافئین را توصیه می کند.

او افزود که برای جوامع مهم است که فضاهایی داشته باشند که افراد آسیب پذیر – به ویژه آنهایی که بی خانمان هستند – بتوانند از دود خارج شوند.

یک ماهیگیر در ساحل رودخانه ایستاده است.
مردی در 20 مه 2023 از ساحل رودخانه ساسکاچوان شمالی ماهیگیری می کند. (پیج پارسونز/سی بی سی)

پاسخ شهر

اوایل این هفته، شهر ادمونتون واکنش آب و هوایی شدید خود را به دلیل کیفیت هوا فعال کرد – برای اولین بار.

پاسخ صبح جمعه غیرفعال شد زیرا پاسخ تنها پس از سه روز متوالی از AQHI هفت یا بالاتر شروع می‌شود.

AQHI بعداً در روز جمعه به 10+ رسید و در روز شنبه در سطح خطر بسیار بالا باقی ماند. سخنگوی شهر گفت که در حالی که واکنش اضطراری در روز شنبه مؤثر نبود، بسیاری از امکانات شهر همچنان باز و پذیرای مردم است.

این شهر همچنین نزدیک به 4000 ماسک N95 را در آژانس‌های اجتماعی مختلف و مراکز اجتماعی برای افرادی که به ماسک نیاز دارند توزیع کرده است، از جمله:

  • اعتماد به خانه
  • ماموریت امید
  • خدمات اجتماعی خیابان بویل
  • مرکز بیسل
  • کتابخانه استنلی میلنر
  • iHuman Youth Society
  • پروژه CHEW
  • پناهگاه وست اند که توسط مرکز سلامتی جاسپر پلیس اداره می شود
  • مرکز همسایه
  • توانمندسازی و خدمات حمایتی جوانان
  • نکم