کمک‌های مالی افراد ثروتمند تحت قوانین جدید تبلیغات انتخابات آلبرتا مهم‌تر است

احزاب سیاسی تنها کسانی نیستند که در این انتخابات تلاش می کنند رای دهندگان را تحت تأثیر قرار دهند. تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث نیز امیدوارند روی موضوعاتی از پلیس تا نقش آلبرتا در کنفدراسیون تأثیر بگذارند و صدها هزار دلار برای انجام این کار در اختیار دارند.

با این حال، قانونی که در سال 2021 توسط دولت حزب محافظه‌کار متحد تصویب شد، با ممنوع کردن کمک‌های مالی از سوی شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و افرادی که در خارج از آلبرتا زندگی می‌کنند، قوانین را برای تبلیغ‌کنندگان تغییر داد.

نتیجه، با توجه به اسناد مالی ثبت‌شده با Elections Alberta تاکنون، پول کمتری برای تبلیغات شخص ثالث به طور کلی و محیطی است که در آن کمک‌های مالی تعداد انگشت شماری از افراد ثروتمند برای تبلیغ‌کنندگان شخص ثالثی که می‌خواهند پیام‌های خود را تبلیغ کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گرگ اندرسون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آلبرتا، گفت: حتی اگر تبلیغ‌کنندگان بتوانند راهی برای افزایش حداکثر مبلغ مجاز طبق قوانین جدید – 318,400 دلار – پیدا کنند.

اندرسون گفت: «این پول را کجا خرج می کنید و چه نوع ارزشی برای آن به دست می آورید، واقعاً مشکل است. “آیا در استفاده از آن 300000 دلار برای هدف قرار دادن رای دهندگانی که می خواهید با یک پیام خاص به پای صندوق های رای برسند، خوب هستید؟”

تبلیغات شخص ثالث چگونه کار می کند و چه چیزی تغییر کرده است

تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث مشابه کمیته‌های اقدام سیاسی در ایالات متحده هستند، اما محدودیت‌های بیشتری دارند. آنها به عنوان هر گروهی تعریف می شوند که می خواهند یک حزب یا نامزد ثبت شده یا موضوعی مرتبط با یک حزب یا نامزد را تبلیغ کنند یا با آن مخالفت کنند.

تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث می‌توانند حداکثر 318400 دلار در طول دوره انتخابات خرج کنند – از 1 ژانویه سال انتخابات تا زمان بسته شدن نظرسنجی در روز انتخابات. در انتخابات سال 2019 آلبرتا، 20 گروه از این گروه ها در مجموع 1 میلیون دلار برای تبلیغات هزینه کردند.

امسال اوضاع فرق می کند. هفده آگهی‌دهنده شخص ثالث ثبت‌نام کرده‌اند و تنها شش نفر از آنها در دوره انتخابات درآمد خود را گزارش کرده‌اند. این شش گروه در مجموع کمی بیش از 600000 دلار جمع آوری کردند.

تفاوت این انتخابات با انتخابات اخیر، ارتباط زیادی با قانون اصلاح اساسنامه انتخابات (لایحه 81) دارد که قانونگذار در سال 2021 تصویب کرد.

مردی با عینک و کت و شلوار جلوی پرچم آلبرتا و کانادا ایستاده است.
کیسی مادو زمانی که از لایحه 81 حمایت کرد، وزیر دادگستری بود که تغییرات گسترده ای در قوانین انتخابات در آلبرتا ایجاد کرد. (پیتر ایوانز/سی بی سی)

لایحه 81 اتحادیه ها و شرکت ها را از کمک مالی به تبلیغ کنندگان شخص ثالث در طول دوره پنج ماهه انتخابات منع می کند. این تغییر بودجه بسیاری از تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث را برای اجرای کمپین‌ها در انتخابات گذشته قطع کرد.

اکنون، تمام کمک‌های مالی به تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث در طول دوره انتخابات باید از سوی افراد باشد. اهداکنندگان باید ساکن آلبرتا باشند و حداکثر کمک مالی فردی 30000 دلار در سال است.

غیر انتفاعی Public Interest Alberta یک تبلیغ کننده شخص ثالث است که در گذشته به کمک کنندگان اتحادیه متکی بود. در انتخابات 2019 50000 دلار برای تبلیغات هزینه کرد. سوابق انتخابات آلبرتا نشان می دهد که در این دوره انتخاباتی 0 دلار بازدهی جمع آوری کرده است.

بردلی لافورتون، مدیر اجرایی Public Interest Alberta، گفت که از ممنوعیت کمک های مالی شرکت ها و اتحادیه ها در طول انتخابات حمایت می کند، حتی اگر مانع جمع آوری کمک شود.

لافورتون گفت: “ما همیشه از تقویت قوانین تبلیغات شخص ثالث و تامین مالی انتخابات حمایت کرده ایم.”

ما فکر می‌کنیم که آلبرتی‌ها باید در مورد انتخابات تصمیم بگیرند، نه شرکت‌ها، نه اتحادیه‌های کارگری، نه هیچ سازمان شخص ثالثی.»

اتحادیه ها می فهمند که چگونه با قوانین جدید بازی کنند

مردی با ریش میکروفون در دست دارد.  او در مقابل یک پرچم سفید ایستاده است که روی آن AUPE نوشته شده است.
گیل مک‌گوان، رئیس فدراسیون کار آلبرتا، می‌گوید قوانین جدید مالی انتخابات برای ساکت کردن اتحادیه‌ها طراحی شده‌اند. (Julie Prejet/CBC)

فدراسیون کار آلبرتا با خوش بینی لافورتون در مورد تغییرات موافق نیست.

این یکی از بزرگترین تبلیغ کنندگان شخص ثالث در انتخابات 2019 بود که نزدیک به 250,000 دلار از مردم محلی اتحادیه جمع آوری کرد. در ماه آوریل، AFL بابت مبلغ 0 دلاری که تاکنون در این دوره انتخابات جمع آوری شده بود، درخواست داد.

گیل مک گوان، رئیس AFL گفت که او لایحه 81 را حرکتی UCP برای خاموش کردن اتحادیه ها می داند.

مک گوان گفت: «آنچه که آنها به وضوح می‌خواهند انجام دهند این است که کارگران را ببندند و ما را ببندند، به ویژه در زمینه سیاست.

آنها خود را در پرچم آزادی و آزادی بیان می پیچند، اما تلاش می کنند آزادی بیان زحمتکشان را در این استان ببندند.

مک گوان گفت که AFL در حال اجرای یک کمپین تبلیغاتی است، اما نسبت به انتخابات گذشته کوچکتر خواهد بود.

AFL هزینه آن را از طریق وجوه موجود پرداخت خواهد کرد، که مک گوان گفت که در قوانین جدید گنجانده شده است. AFL نمی تواند آن وجوه را پس از تمام شدن دوباره پر کند.

دو گروه صنفی دیگر، فدراسیون ملی پلیس و انجمن علوم بهداشت، بر اساس قوانین جدید از ژانویه پول جمع آوری کرده اند.

مردی با پیراهن یقه آبی با کت کت و شلوار.  او روی صندلی در یک محیط اداری نشسته است.
برایان ساو، رئیس فدراسیون ملی پلیس، می‌گوید که این سازمان در آلبرتا برای متقاعد کردن رای‌دهندگان به در نظر گرفتن آینده RCMP هنگام رای‌گیری در انتخابات استانی 29 می، کمپین می‌کند. (دیو باجر/سی بی سی)

فدراسیون ملی پلیس، اتحادیه RCMP، در حال تبلیغ برای مخالفت با طرح UCP برای یک نیروی پلیس استانی است. این مبلغ 127931 دلار افزایش داد که دومین رتبه برتر در بین تمام تبلیغ کنندگان شخص ثالث ثبت شده است.

برایان ساوو، رئیس NPF گفت که فدراسیون اجازه ندارد طبق قوانین جدید بودجه خود را برای کمپین تامین کند. در عوض، 250 دلار یا کمتر از یک پایگاه داده ساکنان آلبرتا که از کمپین “Keep Alberta RCMP” حمایت کردند، درخواست کرد.

ساوو گفت: “ما به آنها رسیدیم و آنها دفترچه های جیب خود را باز کردند.”

انجمن علوم بهداشت آلبرتا، که نماینده کارکنان مراقبت های بهداشتی از جمله امدادگران و کارکنان آزمایشگاه است، همچنین از طریق کمک های مالی فردی – 103,259 دلار تاکنون، طبق پرونده خود، پول جمع آوری کرده است.

این کمتر از 190848 دلاری است که در سال 2019 برای تبلیغات خرج کرد، که از طریق پنج کمک بزرگ خود انجمن به دست آمد.

افراد ثروتمند کیف پول خود را باز می کنند

عکس‌های مرکز شهر کلگری که در ۹ ژانویه ۲۰۲۳ گرفته شده‌اند.
بازرگانان در کلگری هزاران کمک به Alberta First Initiative و The Buffalo Project، دو تبلیغ کننده شخص ثالث که در Elections Alberta ثبت نام کرده اند، اهدا کرده اند. (نیکولاس کوین)

چهار گروه تبلیغ‌کننده شخص ثالث، که همگی توسط بازرگانان منطقه کلگری حمایت می‌شوند، مقدار قابل توجهی پول تحت قوانین جدید جمع‌آوری کردند. آنها از ترکیبی از کمک های مالی شرکت ها و افراد قبل از ضرب الاجل ژانویه به کمک های شخصی بزرگ در طول دوره انتخابات تغییر مکان دادند.

بر اساس مدارک آنلاین خود، Alberta First Initiative با 228000 دلار تاکنون در صدر فهرست برای پول جمع آوری شده قرار دارد. این گروه تبلیغاتی را اجرا می کند که می گوید آلبرتا نمی تواند یک دولت NDP را بپردازد.

در طول این دوره کمپین، اهداکنندگان آلبرتا اول 15 تاجر هستند که با املاک و مستغلات و انرژی در کلگری ارتباط دارند.

مکنزی لی به عنوان بنیانگذار آلبرتا اول ذکر شده است. او برای یک شرکت نقشه برداری در کلگری کار می کند. لی مصاحبه با CBC را رد کرد.

کمک کنندگان به آلبرتا فرست عبارتند از کال ونزل سازنده خانه که 20000 دلار داد و جی وستمن یکی دیگر از توسعه دهندگان مسکن که 25000 دلار اهدا کرد. توماس داوسون ساکن ایردری حداکثر 30000 دلار را اهدا کرد.

پروژه بوفالو یکی دیگر از تبلیغ کنندگان شخص ثالث است که توسط 15 فرد ثروتمند در کلگری و منطقه تامین مالی می شود. طبق بایگانی های آنلاین، این شرکت تاکنون در دوره انتخابات 109100 دلار جمع آوری کرده است.

این گروه می گوید که هدف آن تقویت نقش آلبرتا و ساسکاچوان در فدراسیون است. برای بیلبوردهایی با چهره‌های ریچل نتلی، رهبر حزب دموکراتیک خلق آلبرتا، جاستین ترودو نخست‌وزیر و جگمیت سینگ، رهبر حزب ملی دموکراتیک فدرال، با شعار: “آنها یکی هستند” هزینه پرداخت کرد.

برخی از اهداکنندگان به حزب بوفالو عبارتند از دان بل، یکی از بنیانگذاران WestJet، دالاس هاو، مدیرعامل اسبق شرکت PotashCorp و تیم هیرن، رئیس سابق امپریال اویل. هر کدام 10000 دلار کمک کردند.

مدیر مالی پروژه بوفالو، بیل ترنبول، توسعه دهنده املاک و مستغلات کلگری است که 5000 دلار کمک مالی کرد. او به درخواست های مصاحبه پاسخ نداد.

دو تبلیغ کننده شخص ثالث دیگر، Alberta Proud و Shaping Alberta’s Future، مبالغ کمتری را از طریق کمک های مالی شخصی جمع آوری کرده اند.

Take Back Alberta گروه دیگری با پیام های مشابه است که در این انتخابات فعال خواهد بود. بازدهی 0 دلاری که تاکنون در این دوره از انتخابات جمع آوری شده بود و 22,309 دلار در سال 2022 جمع آوری شده بود.

مردی در حالی که یک ژاکت بوفالویی قرمز و مشکی با کلاه توپی بر سر دارد.  او جلوی یک تراکتور و یک کامیون ایستاده است.
مارکو ون هویگنبوس، یک مشاور در فورت مکلود، آلتا، با تبلیغ‌کننده شخص ثالث Take Back Alberta درگیر است. (میرنا جوکیچ/رادیو-کانادا)

Take Back Alberta از رای دهندگان می خواهد که از نامزدهای محافظه کار حمایت کنند. مارکو ون هویگنبوس سال گذشته این گروه را در انتخابات آلبرتا ثبت کرد. ون هویگنبوس، یکی از اعضای شورای شهر فورت مکلود، پس از محاصره گذرگاه مرزی کوتس، با اتهامات شرارت بیش از 5000 دلار مواجه است.

دیوید پارکر، مدیر اجرایی Take Back Alberta می‌گوید که این گروه در حال جذب داوطلبان در سراسر استان است و تلاش‌ها را در مسابقات سوارکاری با رقابت‌های داغ متمرکز خواهد کرد.

ما احتمالاً بر روی سوارکاری‌هایی مانند بقیه تمرکز کرده‌ایم، کلگری [Edmonton] دونات، لثبریج، پارکر گفت: “این جایی است که مبارزات انتخاباتی در حال مبارزه است.”

ثبت نام نکردن، یا این یکی بیرون نشسته است

یک گروه هفت نفره در مقابل یک بیلبورد با صندلی هایی روی آن ایستاده اند.  آنها نشانه هایی را نگه می دارند که
رئیس انجمن معلمان آلبرتا، جیسون شیلینگ، با معلمان محلی در مقابل یک بیلبورد در گوزن قرمز، آلتا ایستاده است. (انجمن معلمان آلبرتا)

انجمن معلمان آلبرتا در لیست آگهی دهندگان شخص ثالث ثبت شده وجود ندارد. در انتخابات گذشته حداکثر مبلغ مجاز را خرج کرد.

حتی با وجود اینکه ATA ثبت نشده است، قبلاً یک کمپین تبلیغاتی با ردیف‌هایی از صندلی‌ها با شعار «کلاس‌های درس آلبرتا بیش از ظرفیت هستند» راه‌اندازی کرده است.

جاناتان تگتمایر، هماهنگ کننده ارتباطات، گفت که ATA تبلیغات را از نظر سیاسی بی طرف نگه می دارد، بنابراین مجبور نیست در Elections Alberta ثبت نام کند.

تقت‌مایر گفت: «ما یک سازمان غیرحزبی هستیم، بنابراین از احزاب یا نامزدهای خاصی حمایت یا مخالفت نمی‌کنیم».

ما در مورد موضوعی که مربوط به یک نامزد یا یک حزب است، موضع نمی گیریم.»

با این حال، اگر یکی از احزاب سیاسی، اندازه طبقات را به یک موضوع کمپین تبدیل کند، تبلیغات ATA خطر نقض قانون را به دنبال دارد.

Teghtmeyer گفت: “این یک خطر برای همه تبلیغ کنندگان و به طور کلی با این قانون است.” ما نمی دانیم که هر حزبی قرار است در هنگام طراحی کمپین ها چه چیزی را در برنامه های خود مطرح کند.»

انجمن راهسازان و ساخت و سازهای سنگین آلبرتا رویکرد مخالف معلمان را در پیش گرفته است. در طول کمپین 2019 حدود 50000 دلار برای تبلیغات شخص ثالث هزینه کرد، اما قصد دارد در این انتخابات شرکت کند.

رئیس جمهور ران گلن گفت: “از طرف سازمانی که من اداره می کنم، ما از قانون پیروی می کنیم.”

ما درک می‌کنیم که در طول انتخابات، احزاب سیاسی باید در جریان مبارزات انتخاباتی با آنها رقابت کنند.»

گلن گفت که هیئت مدیره انجمن در مورد گزینه های دیگر صحبت کرده است، اما تصمیم گرفته است که بدون ثبت نام درخواست کمک مالی یا تبلیغ نمی کند. پس از انتخابات تبلیغات خود را از سر خواهد گرفت.

پس از پایان انتخابات، آلبرتایی‌ها تصویر واضح‌تری از نحوه اجرای قوانین تبلیغات جدید و اینکه کدام گروه‌ها راهی برای فعالیت در آنها پیدا کردند، خواهند داشت.

تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث انتخاباتی باید گزارش‌های مالی هفتگی را برای باقی‌مانده دوره مبارزات انتخاباتی در آلبرتا ارسال کنند و گزارش نهایی را ظرف شش ماه از روز انتخابات، 29 مه، ارائه کنند.