کلیسای تاریخی شمال آلبرتا در آتش سوزی مشکوک به شدت آسیب دید

یک کلیسای 121 ساله احتمالاً پس از آتش‌سوزی مشکوک در روز دوشنبه که آثار هنری صد ساله و محل تجمع دیرینه یک جامعه شمالی آلبرتا را نابود کرد، آسیب دیده است.

دیوارهای کلیسای کاتولیک سنت برنارد در گروارد، آلتا، هنوز پابرجا هستند، اما مقامات می گویند که به احتمال زیاد این ساختمان، که یک مکان تاریخی استانی است، قابل نجات نیست.

مردی خیمه آوازی در دست دارد.
پدر برنارد آکوم خیمه نجات یافته از کلیسای کاتولیک سنت برنارد در گروارد، آلتا را نگه می دارد. این کلیسا در آتش سوزی در 22 می 2023 به شدت آسیب دید. (ویلیام ای جی بروله)

این دهکده در حدود 400 کیلومتری شمال غربی ادمونتون، طبق آمار کانادا، محل زندگی حدود 160 نفر است و با کشور اول Kapawe’no هم مرز است.

پلیس بررسی آتش سوزی مشکوک را آغاز کرد و یک سخنگوی پلیس گفت: عصر روز سه شنبه، RCMP دو نفر را متهم به شکستن و ورود برای ارتکاب سرقت و آتش سوزی کرد.

سنت برنارد آخرین مورد از یک سری آتش سوزی ها و آتش سوزی های مشکوک است که در سال های اخیر به کلیساهای سراسر آلبرتا آسیب رسانده و ویران کرده است.

پدر برنارد آکوم، کشیش محله سنت برنارد روز سه شنبه گفت: “همه چیز آسیب دیده بود. همه چیز.”

آکوم گفت که آنها سعی کرده اند آنچه را که می توانستند از ساختمان نجات دهند، از جمله خیمه، تعدادی لباس، کتاب و صلیب.

رئیس آتش نشانی جیسون کاتینگهام روز سه شنبه گفت که تیم های آتش نشانی بیگ لیکس کانتی شش ساعت را صرف مبارزه با آتش کردند، ابتدا از بیرون و زمانی که توانستند از داخل، آتش را مهار کنند.

کاتینگهام گفت که خدمه بعدازظهر دوشنبه بعد از حدود پنج دقیقه پس از تماس در مورد آتش سوزی به صحنه رسیدند و به نظر می رسید که آتش برای مدتی در داخل سازه رشد کرده است.

در یک نقطه، کاتینگهام گفت که منابع آب آتش نشانان در Grouard تمام شد و مجبور شدند آب را از دریاچه Slave Lesser Slave شروع کنند.

کاتینگهام گفت که ارتفاع سقف کلیسای جامع به این معنی است که خدمه باید قبل از ورود به داخل کلیسا برای خاموش کردن بقیه آتش از بالا به آتش حمله کنند.

تماشا | کلیسای روستایی آلبرتا در اثر آتش سوزی به شدت آسیب دید:

کلیسای روستایی آلبرتا در اثر آتش سوزی به شدت آسیب دید

ویدئویی که شعله های آتش به کلیسای کاتولیک سنت برنارد در گروارد، آلتا آسیب می رساند را نشان می دهد.

“این یک کلیسای بسیار زیبا بود. متاسفانه، نقاشی های دیواری [are] رفته. بیشتر ساختار سقف فقط یک اسکلت از خودش است.» وی افزود که آنها به نجات ناقوس کلیسا و سایر آثار کمک کردند.

کلیسای کاتولیک رومی همچنین از سال 1894 یک مدرسه مسکونی در گروارد راه اندازی کرد و تا سال 1961 ادامه داشت. اوایل امسال، 169 محل گور بالقوه در طی جستجوی رادار نفوذی زمین در منطقه نزدیک مدرسه مسکونی سابق شناسایی شد.

چارلز لاووی، اسقف نشین کاتولیک Grouard-McLennan، موسسینور چارلز لاووی، گفت که بسیاری از طرح های اصلی کلیسا، از جمله نقاشی های اسقف مبلغ Émile Grouard، در طول سال ها حفظ شده است.

لاووی در مصاحبه ای در روز سه شنبه گفت: “او سه نقاشی دیواری در جلوی کلیسا – پشت محراب اصلی – نقاشی کرده بود که تا دیروز آنجا بود.”

طی چند سال گذشته، کلیسا رنگ آمیزی شد و پنجره ها و درها تعویض شدند. لاووی گفت که برنامه هایی برای نوسازی فضای داخلی کلیسا در دست اجراست.

او گفت: “ما مطمئناً چیزی را در آنجا بازسازی خواهیم کرد زیرا هنوز یک جامعه فعال است.” و افزود که کلیسا هنوز منتظر اطلاعات بیشتر از شرکت بیمه خود است.

او گفت که معمولاً بین 30 تا 75 نفر در مراسم یکشنبه در کلیسا شرکت می کنند و در حال حاضر مراسم عشای ربانی در کالج دریاچه های شمالی در اسلیو لیک برگزار می شود.

مردم محلی خاطرات خود را به اشتراک می گذارند

با پخش شدن فیلم ها و تصاویر آتش سوزی در شبکه های اجتماعی، این خبر به ساکنان سابق گروارد مانند راکی ​​کورتوریل رسید.

او گفت: “این یک تراژدی است، زیرا خاطرات بسیار زیادی به آن ساختمان متصل است.”

کورتوریل در بریتیش کلمبیا زندگی می‌کند، اما یک صفحه فیس‌بوک انجمن Grouard را اداره می‌کند و در خانه با خانواده در تماس است. او گفت در حالی که این کلیسا محل رویدادهایی مانند غسل تعمید و عروسی بود، اما چیزی بیش از یک کلیسا بود.

کشیشان ریاست یک مراسم کلیسا را ​​بر عهده دارند.
نقاشی‌های دیواری و سقف نقاشی شده با دست، اصالتاً متعلق به کلیسای کاتولیک 121 ساله سنت برنارد در Grouard، آلتا است. (ارسال شده توسط اسقف نشینی کاتولیک Grouard-McLennan)

او گفت که جوانان در گروارد کار زیادی برای انجام دادن ندارند، اما او و بچه های دیگر روی پله های کلیسا می نشستند و به موسیقی گوش می دادند.

او گفت: “فقط یک مکان امن برای معاشرت. نه بزرگسالان، فقط ما بچه ها که غروب خورشید را تماشا می کنیم.”

پرل اوگر گفت اولین خاطراتش از کلیسا شرکت در مراسم عشای ربانی با مادربزرگش است. اوگر اکنون در آتیکامگ، آلتا زندگی می کند، اما گفت که کلیسای گروارد در طول سال ها میزبان بسیاری از رویدادهای مهم خانواده او بوده است.

او گفت که او همیشه به طراحی کلیسا کشیده شده است و از اینکه از بین رفته است ناراحت است.

“خیلی جالب بود. گاهی اوقات در طول مراسم عزاداری فقط به معماری و نقاشی های روی سقف نگاه می کردم و فکر می کردم “چگونه می توانیم این را حفظ کنیم؟”