کاهش مالیات یا تخفیف مالیاتی؟ سوالات تنوع اقتصادی برای دولت بعدی آلبرتا مطرح است

برای دهه ها، سیاستمداران آلبرتا، صرف نظر از گرایش های ایدئولوژیک خود، تنوع اقتصادی را به عنوان کلیدی برای رها کردن این استان از وابستگی شدید خود به حق امتیاز نفت و گاز مطرح کرده اند.

تئوری این است که گسترش پایه مالیاتی استان در طیف وسیع تری از مشاغل، خزانه داری را در برابر مشکلات در یک بخش خاص آسیب پذیرتر می کند.

اگرچه تنوع اقتصادی یک موضوع کلیدی در مسیر مبارزات انتخاباتی نبوده است، دولت بعدی واقعیت درآمد آلبرتا را مستقیماً به چشم خواهد دید.

بودجه فوریه 2023 درآمد 70.7 میلیارد دلاری را برای سال مالی 2023-2024 پیش بینی کرد.

درآمد منابع 18.4 میلیارد دلار یا 26 درصد از این مقدار است. پیش بینی می شود که مالیات بر درآمد شرکت ها 5.9 میلیارد دلار باشد.

آلبرتا فاینانس در هنگام تهیه بودجه، قیمت هر بشکه وست تگزاس اینترمدیت را 79 دلار آمریکا در نظر گرفت. قیمت‌ها در اکثر ماه مه در پایین‌ترین حد دهه 70 ثابت بوده‌اند.

اگر این روند ادامه یابد، دولت جدید ممکن است با کاهش قابل توجهی در حق امتیاز منابع دست و پنجه نرم کند که می تواند بحث تنوع را دوباره برانگیزد.

یکی از اقتصاددانان کلگری استدلال می کند که تنوع اقتصادی به حل نوسانات با مالیات بر درآمد شرکت ها کمک می کند، اما برای حل آنچه که او می بیند کار چندانی انجام نمی دهد. مشکل کلیدی در امور مالی آلبرتا: وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفت و گاز، که در برابر عوامل خارج از کنترل استان آسیب پذیر هستند.

ترور تومب، استاد اقتصاد دانشگاه کلگری، گفت: «مکالمات در مورد بودجه واقعاً هرگز نباید شامل کلمه تنوع باشد، مگر اینکه ما در مورد تنوع بخشیدن به منابع درآمد خود صحبت کنیم.

تامب استدلال می کند که استان باید گفتگو را به سمت یافتن منابع درآمدی مختلف، مانند مالیات بر فروش استانی، تغییر دهد.

اعتبارات مالیاتی

NDP از سال 2015 تا 2019 در دولت بود و پس از آن UCP در سال 2019 قدرت را در دست گرفت.

هر دو دولت با چالش های مالی جدی مواجه بودند که کنترل چندانی بر آنها نداشتند. NDP در اکثر دوره های کاری خود با اثرات کاهش شدید قیمت نفت در اواخر سال 2014 مواجه شد. UCP تنها یک سال بود که در زمان شیوع بیماری همه گیر COVID-19 در کانادا در قدرت بود.

درون بیلوس وزیر توسعه اقتصادی در دولت NDP بود. او پس از اینکه تصمیم گرفت برای انتخابات مجدد امسال نامزد نشود، اکنون معاون ارشد رئیس جمهور غرب کانادا در امور عمومی Counsel است.

بیلوس در طول دوران ریاستش بر بازارهای رو به رشد بین المللی محصولات آلبرتا، به ویژه در آسیا، که در آنجا مأموریت های تجاری را رهبری می کرد، تمرکز کرد.

درون بیلوس.
درون بیلوس وزیر توسعه اقتصادی و تجارت در دولت قبلی NDP بود. (دیوید باجر/سی بی سی)

NDP پنج برنامه اعتبار مالیاتی، از جمله اعتبار مالیاتی سرمایه گذار آلبرتا، اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری سرمایه و اعتبار مالیاتی رسانه دیجیتال تعاملی را معرفی کرد. هدف دوم ایجاد ظرفیت در توسعه بازی بود.

دولت همچنین برنامه ای را برای آوردن تولیدات پتروشیمی به آلبرتا ارائه کرد – یکی از معدود طرح های NDP که UCP در زمان نخست وزیر سابق جیسون کنی ادامه یافت.

بیلوس گفت: “ما سعی کردیم رویکردی را در جهت تقویت نقاط قوت خود در پیش بگیریم… بر پایه فناوری، هوش مصنوعی، افزایش ظرفیت های کشاورزی و فرآوری مواد غذایی کشاورزی خود.”

دولت UCP برنامه های اعتبار مالیاتی NDP را در اولین بودجه استانی خود در اکتبر 2019 کاهش داد. وزیر دارایی تراویس تووز گفت که این برنامه های “بوتیک” تنها به تعداد کمی از مشاغل کمک کرد و محیطی را برای انتخاب برندگان و بازندگان ایجاد کرد.

در عوض، توس بر کاهش مالیات بر درآمدی که شرکت‌های بزرگ روی سود خود می‌پردازند، به عنوان راهی برای آوردن کارفرمایان به آلبرتا، تمرکز کرد. نرخ مالیات شرکتی از 12 به 8 درصد در 14 ماه اول دستور UCP کاهش یافت.

اما UCP در چهار سال گذشته کاملاً با ایده اعتبارات مالیاتی مخالف نبود.

UCP کمک مالی فیلم و تلویزیون NDP را با یک برنامه جدید اعتبار مالیاتی جایگزین کرد. دولت از تولیدات برجسته آلبرتا مانند HBO تبلیغ کرده است آخرین ما به عنوان شاهد موفقیت برنامه

در صورت انتخاب مجدد، UCP همچنین قول داده است که اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری موجود در پردازش کشاورزی را گسترش دهد و یک اعتبار مالیاتی جدید برای دانشجویانی که در مشاغل پرتقاضا مشغول به کار هستند پس از فارغ التحصیلی در آلبرتا پیشنهاد می کند.

اگر NDP در انتخابات روز دوشنبه پیروز شود، این حزب قول داده است که اعتبار مالیاتی آینده آلبرتا را معرفی کند. این برنامه 20 درصد اعتبار مالیاتی قابل استرداد را برای سرمایه گذاری های جدید که مشاغل با مهارت بالا، ظرفیت های فناوری جدید یا مهارت های بخش جدید ایجاد می کند، ارائه می دهد.

این حزب می‌گوید که برنامه تشویقی پتروشیمی آلبرتا را برای تسریع در تصویب پروژه‌ها توسط کسب‌وکارهایی که سابقه خوبی دارند، گسترش خواهد داد.

راشل نوتلی، رهبر حزب ملی دموکراتیک خلق، همچنین قول داده است که در صورت انتخاب شدن، قانون حاکمیت آلبرتا را در تابستان امسال لغو کند، که این حزب احساس می‌کند محیط قانونی نامشخصی برای تجارت ایجاد می‌کند.

این قانون امضایی از قانون برای رهبر UCP دانیل اسمیت بود و به او کمک کرد تا در رقابت رهبری در اکتبر برنده شود. اما بخشی از مبارزات انتخاباتی حزب نیست.

سیگنال های تجاری و کمک های دولتی

داگ هورنر در طول تقریباً 14 سال حکومت خود در کابینه بسیاری از اوراق بهادار را در اختیار داشت که با دوران وزیر دارایی در زمان آلسون ردفورد، نخست وزیر سابق محافظه کار مترقی، به اوج خود رسید.

مانند بیلوس، هورنر گفت که او معتقد است آلبرتا باید با افزودن ارزش به کالاهایی که استان در حال حاضر تولید می کند، مانند مواد غذایی کشاورزی، گردشگری و پتروشیمی، تنوع ایجاد کند.

هورنر در مصاحبه ای با CBC گفت که یک دولت استانی باید در مورد صنایعی که برای حمایت انتخاب می کند بسیار گزینشی باشد.

“اگر اگر این انگیزه را حذف کنید صنعت دوام نمی آورد، چقدر مشوق خوبی بود؟”

هورنر گفت که ترجیح می‌دهد دولت‌ها شرایطی را تعیین کنند که به کسب‌وکارها اجازه رشد دهد – که شامل کاهش مالیات شرکت‌ها می‌شود.

داگ هورنر
داگ هورنر از سال 2012 تا 2014 وزیر دارایی آلبرتا بود. (مطبوعات کانادا)

NDP افزایش نرخ مالیات شرکت ها را پیشنهاد می کند به 11 درصد، استدلال می کند که همچنان آلبرتا را با پایین ترین نرخ مالیات شرکتی در کانادا باقی می گذارد. حزب می خواهد نرخ مالیات مشاغل کوچک را به صفر برساند.

UCP به این وعده عمل کرد و گفت که یک دولت NDP سرمایه گذاری را از آلبرتا دور می کند و ده ها هزار شغل را از بین می برد.

هورنر گفت حتی اگر آلبرتا همچنان پایین ترین نرخ مالیات شرکتی را در کانادا داشته باشد، افزایش مالیات همچنان سوالات نگران کننده ای را برای مشاغل ایجاد می کند.

خط روند اینجا چیست؟ سیاست این دولت به کجا می رود؟ هورنر پرسید.

“این یک چیز است که بگوییم شما تجارت دوستانه ای دارید، اما عملکرد شما بلندتر از کلمات است.”

بیلوس گفت که دولت باید در کمک به برخی از بخش ها با حمایت مالی یا حتی از بین بردن ریسک، نقشی ایفا کند.

او گفت که حتی ماسه های نفتی نیز به کمک دولت های فدرال و استانی نیاز دارند تا در روزهای اولیه قابل دوام باشند.

بیلوس گفت، اگر تمام سطوح دولت با بخش خصوصی و مدارس عالی همکاری کنند، “آلبرتا می تواند اقتصادی رو به رشد داشته باشد. صرف نظر از قیمت کالا.”

تامب گفت که هر دو طرف بر روی صنایع مشابهی برای تنوع اقتصادی تمرکز می کنند: فیلم و تلویزیون، تولید مواد غذایی، و هیدروژن و پتروشیمی.

او اضافه کرد که تغییرات در مالیات شرکت‌ها معمولاً تأثیری را که احزاب سیاسی ادعا می‌کنند ندارد – آنها نه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برند و نه شرکت‌ها را دسته‌جمعی وارد می‌کنند.

او گفت: «این یک اثر حاشیه ای است.

“UCP حق دارد به این نکته توجه کند [a corporate tax hike] تاثیر منفی بر اقتصاد خواهد داشت، اما نه در مقیاسی که آنها دوست دارند رای دهندگان باور کنند.”