کارشناسان می گویند که سیاستمداران می توانند قوانینی را تصویب کنند، اما به گفته کارشناسان، نباید از نحوه اجرای آنها استفاده کنند

یک استاد حقوق می گوید رهبران سیاسی ناراضی از برخی قوانین می توانند از تغییر آنها در آینده حمایت کنند، اما باید از تنبیه افسران پلیس به خاطر اقدامات گذشته خودداری کنند.

اریک آدامز، که در دانشکده حقوق دانشگاه آلبرتا تدریس می کند، گفت که تعقیب ماسبق از افسران پلیس به دلیل انجام وظایفشان، حاکمیت قانون را به خطر می اندازد.

او درباره اظهاراتی که اولین بار توسط Press Progress گزارش شده بود، اظهار داشت که توسط دانیل اسمیت در مصاحبه آنلاین فیس بوک لایو در سپتامبر گذشته با وینسنت بایفیلد، یک فعال محافظه کار اجتماعی بیان شد.

این ویدئو کمی بیش از دو هفته قبل از اینکه اسمیت در رقابت رهبری حزب محافظه‌کار متحد پیروز شود، پست شد و در نهایت نخست‌وزیر آلبرتا شد.

اسمیت در حین بحث درباره نحوه اعمال محدودیت‌های بهداشت عمومی در طول همه‌گیری کووید-19 گفت که افسران پلیس خط مقدم “اشتباهات بزرگی مرتکب شدند” مانند زمانی که کشیش‌های کلیسا به دلیل نقض قوانین بهداشت عمومی دستگیر شدند.

او گفت که تماس‌گیرندگان برنامه تماس رادیویی او بخش‌هایی از قانون جزا را برای او فرستادند، از جمله بخش 176 که برهم زدن یک مراسم کلیسا جرم است.

اسمیت گفت: «کشیش ها هرگز نباید دستگیر می شدند.

وی افزود: من باید بدانم که آیا برخی از این افسران کسانی هستند که در این کار قانون را زیر پا گذاشته اند یا خیر؟

آدامز گفت که مقامات منتخب باید در تصویب قوانین نقش داشته باشند. اما آنها نمی توانند انتخاب کنند که قوانین چگونه اجرا شوند یا چه کسانی را در مقابل چه کسانی که معاف هستند اعمال کنند.

آدامز گفت: “وقتی این اتفاق شروع می شود، متأسفانه فرسایش سیستم قضایی سریع است.”

دو نفر پشت یک حصار ایستاده اند.  یک پرچم وارونه کانادا به حصار وصل شده است.
حامیان در خارج از کلیسای GraceLife در نزدیکی ادمونتون، آلتا، در سال 2021 تجمع کردند. این کلیسا توسط پلیس و خدمات بهداشتی آلبرتا با نقض قوانین COVID-19 حصار شده بود. (جیسون فرانسون / مطبوعات کانادا)

در حالی که ماده 176 قانون جزا بیان می کند که اخلال در یک مجلس مذهبی جرم است، وی خاطرنشان کرد که قصد اخلال کلیدی است.

به عنوان مثال، وی گفت: اگر آتش نشانان به ندای آتش در یک عبادتگاه پاسخ دهند، به قصد خاموش کردن آتش می روند اما نه اینکه عمداً یک اجتماع مذهبی را قطع کنند.

آدامز گفت که اعمال محدودیت های بهداشت عمومی در یک بیماری همه گیر وضعیت مشابهی خواهد بود.

در این صورت، پلیس در زمانی که یک بیماری یا ویروس در حال گسترش است به مقامات بهداشت عمومی کمک می کند و هدف آن حفظ امنیت مردم است.

پاسخ RCMP

اسمیت در مورد نگرانی های خود برای کشیش جیمز کوتس صحبت کرد. کلیسای GraceLife او در نزدیکی ادمونتون پس از برگزاری مکرر خدمات کلیسا برخلاف دستورات بهداشت عمومی که در آن زمان وجود داشت توسط پلیس حصار شد.

در بیانیه ای، بخش K RCMP برای آلبرتا اظهار داشت: “RCMP به عنوان یک آژانس پشتیبانی در بازرس بهداشت عمومی سرویس بهداشتی آلبرتا در طول تحقیقات خود حضور داشتند. هر گونه اعمالی که توسط RCMP رخ داد تحت اقتدار قانون بهداشت عمومی انجام شد. “

مردی در کراوات
اریک آدامز، که در دانشکده حقوق دانشگاه آلبرتا تدریس می کند، گفت که تعقیب ماسبق از افسران پلیس به دلیل انجام وظایفشان، حاکمیت قانون را به خطر می اندازد. (اریک ام. آدامز)

یک قاضی دادگاه استانی استدلال کوتس را در سال 2021 مبنی بر اینکه بخش 176 توسط مقامات بهداشتی و مجری قانون نقض شده است، رد کرد.

“هیچ چیزی در مورد رفتار 20 دسامبر AHS یا RCMP ماده 176 قانون جزا را نقض نمی کند، که مانع از برگزاری مراسم مذهبی را ممنوع می کند. استدلال خلاف آن با واقعیت های پرونده در تضاد است. بخش 176 خندقی در اطراف مکان ها حفر نمی کند. عبادت، جلوگیری از اجرای قوانینی که مکرراً نقض می شوند.»

هنگامی که در طول یک کنفرانس خبری دوشنبه در کلگری از اسمیت خواسته شد تا در مورد نظرات خود توضیح دهد، اسمیت به این وضعیت یا دلیل چنین احساسی اشاره نکرد.

چیزی که می‌خواهم بگویم این است که می‌دانم NDP دائماً فیلم‌های دانه‌دار از چیزهایی که من در گذشته گفته‌ام یا نامزدهای دیگر گفته‌اند، ارائه می‌کند.»

قانون اعتراضات را محدود کرد

ترور هریسون، یک جامعه شناس سیاسی در دانشگاه لثبریج، گفت که این نوع تفکر سیاسی در واقع نوعی پوپولیسم از سوی ایالات متحده است.

هریسون می‌گوید: «برای مطرح کردن این ایده که خود افسران پلیس در واقع مقصر بوده‌اند و قانون را زیر پا گذاشته‌اند، هرگز این موضوع را در گفتمان سیاسی کانادا نشنیده‌ام.

زنی پشت تریبون می ایستد و صحبت می کند.
دانیل اسمیت در مناظره نامزدهای رهبری UCP در Medicine Hat، آلتا، ژوئیه گذشته صحبت می کند. (جف مک اینتاش/ مطبوعات کانادا)

هریسون گفت که هر زمانی که رهبران سیاسی معتقدند پلیس باید با جهان بینی آنها از موقعیتی که عنصری خودسرانه به حاکمیت قانون تزریق می کند، همسو باشد، نگران کننده است.

هریسون خاطرنشان کرد که دولت UCP، تحت رهبری جیسون کنی، قانونی را برای محدود کردن اعتراضات در مورد زیرساخت های مهم مانند خطوط لوله ارائه کرد.

اما زمانی که بزرگراه شلوغ بین مونتانا و آلبرتا در Coutts در سال 2022 مسدود شد، برخی از MLA های UCP حمایت خود را از تظاهرکنندگان نشان دادند.

هریسون افزود: “من فکر می کنم نگرانی واقعی در اینجا این است که این یک خودسری در مورد شیوه ای است که دانیل اسمیت مایل است اجرای قانون را ببیند، روشی که در واقع باید پردازش شود.”