چه کسی باید در کابینه بعدی دانیل اسمیت باشد؟ کارشناسان احتمالات را مشخص می کنند

اکنون که رای دهندگان آلبرتا به این نتیجه رسیده اند که دانیل اسمیت باید نخست وزیر بماند، تشکیل کابینه جدید جزو اولین وظایف او خواهد بود.

برندان بوید، دانشمند علوم سیاسی دانشگاه مک ایوان، گفت که او احتمالاً سعی خواهد کرد تیمی با تنوع منطقه ای و جمعیتی با مهارت های مناسب برای رهبری در کارنامه های کلیدی تشکیل دهد.

با این حال، ناظران سیاست موافقند که با تشکیل گروه کوچکتر و از دست دادن وزرای با تجربه چالش برانگیزتر خواهد بود.

استفان کارتر، استراتژیست سیاسی و رئیس Decide Campaigns، گفت: «تشکیل کابینه متعادلی که هویت‌های مختلف آلبرتی‌ها را منعکس می‌کند – و برای آنها عزیز هستند، بسیار دشوار خواهد بود.

نتایج اولیه انتخابات آلبرتا نشان می دهد که رای دهندگان 49 نامزد را تحت پرچم UCP در روز دوشنبه انتخاب کردند.

اسمیت قبلاً گفته بود که جنیفر جانسون، که در لاکومب-پونوکا برنده شد، پس از اینکه ضبط شده اظهارنظرهای غیرقابل تحملی درباره کودکان تراجنسیتی را فاش کرد، در جمع نمایندگان مجلس نخواهد نشست.

اسمیت با 47 عضو دیگر از 60 عضو قبل از انتخابات کمتر است. ده نفر از آنها زن هستند، از جمله اسمیت.

اسمیت هشت وزیر کابینه را در شب انتخابات از دست داد. شش نفر از جمله وزیر بهداشت جیسون کوپینگ، سالمندان، جرمی نیکسون وزیر خدمات اجتماعی و اجتماعی، و معاون نخست وزیر و وزیر مشاغل و مشاغل ماهر، کیسی مادو، کرسی های خود را به دست نیاوردند. تراویس تووز، وزیر دارایی، سونیا ساویج، وزیر محیط زیست و براد رادرفورد، تازیانه دولت، به دنبال انتخاب مجدد نبودند.

مردی با بلیزر با میکروفون صحبت می کند.
وزیر بهداشت، جیسون کوپینگ، رقابت را در کلگری-ورسیتی در روز انتخابات شکست داد. (جیسون فرانسون/کانادین پرس)

افسر بازگشته در کلگری-آکادیا پس از شکست وزیر دادگستری تایلر شاندرو در مقابل دایانا باتن، رقیب حزب NDP با هفت رای، بازشماری خودکار را انجام می دهد.

کارتر گفت که از دست دادن کوپینگ و شاندرو – که هر دو به عنوان وزیر بهداشت خدمت می کردند – به همراه جیسون لوان و نیکلاس میلیکن که هر دو به عنوان وزیر بهداشت روان و اعتیاد خدمت می کردند، ضربه مهمی به قدرت نیمکت است.

او گفت: “بسیار باریک شروع به برداشتن می کند، خیلی سریع.”

اولین کابینه اسمیت که در اکتبر پس از پیروزی او در رقابت رهبری UCP تشکیل شد، با 27 وزیر نسبتاً بزرگ بود.

مردی سگ سفید کوچکی را در پیاده رو نوازش می کند.
شمارش اولیه آرا در کلگری-آکادیا نشان داد که تایلر شاندرو وزیر دادگستری در انتخابات 29 مه 2023 با هفت رای شکست خورده است. بازشماری در حال انجام است. (تایلر شاندرو/فیسبوک)

مندی جانسون، استراتژیست ارشد کمپین از Crestview Strategy می گوید که این حرکتی بود که برای متحد کردن یک تیم از هم پاشیده پس از یک رقابت رهبری تفرقه انگیز طراحی شده بود.

جانسون که برای احزاب محافظه‌کار هم در دولت و هم در اپوزیسیون کار می‌کرد، می‌گوید، دمتریوس نیکولایدس، وزیر آموزش پیشرفته، که با اختلاف اندکی پیروز شد، احتمالاً به همراه وزرای ربکا شولز، راجان ساونی و برایان جین که هر دو بودند، پستی ارشد را به دست خواهند آورد. رقبای رهبری اسمیت

جانسون گفت، با بسته شدن UCP از تمام 20 سواری در محدوده شهر ادمونتون، اسمیت همچنین به نمایندگانی از منطقه اطراف شهر نیاز دارد.

جانسون گفت که مت جونز، وزیر امور اقتصادی و آب و برق، و ناتان نودورف، وزیر زیرساخت و معاون نخست وزیر، که با اختلاف اندکی در Lethbridge-East نیز برنده شدند، احتمالاً باز خواهند گشت.

ارزیابی مهارت های برندگان

تجزیه و تحلیل CBC از نامزدهای موفق UCP نشان می دهد که بسیاری از آنها به عنوان صاحب مشاغل، در صنعت انرژی، ارتباطات یا کشاورزی کار کرده اند. سه نفر در مشاغل مرتبط با سلامتی کار کرده‌اند و هیچ‌کدام به طور عمومی اعلام نکرده‌اند که معلمان دارای گواهینامه هستند.

بوید، دانشمند علوم سیاسی، می‌گوید که برای دولت‌های محافظه‌کار معمول است که کادر ضعیف‌تری از افراد با تجربه در زمینه‌های بهداشت، آموزش یا محیط‌زیست داشته باشند، در حالی که دولت‌های مترقی می‌توانند برای یافتن متخصصان مالی و اقتصادی تلاش کنند.

کریس گالاوی، مدیر اجرایی Friends of Medicare، گفت که او این را به‌عنوان تصادفی نمی‌داند که انتخاب‌کنندگان به وزرای بهداشت و سلامت روان رای داده‌اند، زمانی که مراقبت‌های بهداشتی موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی بود.

او گفت که امیدوار است چهره های تازه در موفقیت خصوصی سازی خدمات بهداشتی و رویکرد بهبود محور برای درمان اعتیاد تجدید نظر کنند.

بوید می‌گوید که عدالت پستی چالش برانگیز برای پر کردن خواهد بود، تنها با سه نامزد منتخب به عنوان وکیل – برایان جین، میکی آمری و جیسون استفان. او گفت که وزیر نباید وکیل باشد، اما معمولاً اینطور است.

بوید گفت که این می تواند موقعیتی متزلزل برای یک سیاستمدار باشد.

“این یک نمونه کار است که بررسی های زیادی روی آن خواهد داشت.”

کمیسر اخلاق آلبرتا دریافت که اسمیت در اوایل سال جاری وقتی از شاندرو پرسید که آیا کاری برای توقف پیگرد قانونی آرتور پاولوفسکی می تواند انجام دهد، قانون تعارض منافع را نقض کرده است. شاندرو به اسمیت گفت که برای او مناسب نیست که مداخله کند.

در ماه مه، یک قاضی پاولوفسکی را به دلیل ترغیب معترضان به ادامه محاصره غیرقانونی گذرگاه مرزی Coutts به ایالات متحده، متهم به شرارت دانست. آنها به محدودیت های بهداشتی همه گیر اعتراض داشتند.

لاگرانژ
وزیر آموزش آدریانا لاگرنج در یک عکس فایل نشان داده شده است. جیسون شیلینگ، رئیس انجمن معلمان آلبرتا می گوید که ATA به وزیر آموزش جدید امیدوار است. (اسکات نوفلد/سی بی سی)

جیسون شیلینگ، رئیس انجمن معلمان آلبرتا، به وزیر آموزش جدید امیدوار است و می‌گوید که این سازمان متشکل از 46000 معلم رابطه‌ای «سنگ و اغلب سرد» با لاگرانج دارد که با دوره‌های سکوت طولانی‌مدت مشخص شده است.

شیلینگ گفت که اسمیت به همکاری با معلمان به عنوان شریک اشاره کرده است. او گفت که انتصاب فردی که مایل باشد معلمان را در توسعه برنامه درسی جدید مشارکت دهد، شروع خوبی خواهد بود.

ربکا پولاک، سخنگوی اسمیت، گفت که نخست وزیر هنوز تاریخی برای اعلام انتخاب های خود تعیین نکرده است. او گفت که او در طی چند هفته آینده با اعضای انجمن دیدار خواهد کرد تا در مورد نقش های احتمالی آینده آنها صحبت کند.