پیش‌بینی باران امیدی برای فرونشاندن آتش‌سوزی‌های آلبرتا دارد

شرایط گرم و خشک این آخر هفته آتش‌نشانان آلبرتا را به چالش می‌کشد، اما مقامات می‌گویند پیش‌بینی در روزهای آینده امیدوارکننده است.

در یک به روز رسانی بعد از ظهر شنبه، کریستی تاکر، مدیر واحد اطلاعات آتش سوزی آلبرتا، گفت که آنها انتظار دارند چند روز دما و بارندگی کمتری داشته باشند.

نقشه آتش سوزی این آژانس پراکندگی مناطقی در سراسر استان را به رنگ قرمز و صورتی نشان می دهد که نشان دهنده خطر شدید آتش سوزی است.

تاکر گفت: “ما برای چند روز یک باران خوب و ثابت می خواهیم.” “این مقدار قابل توجهی به ما کمک می کند – چیزی که در کف جنگل خیس می شود.”

تاکر گفت که این تغییر در شرایط آب و هوایی به آتش نشانان کمک می کند و به آژانس در استقرار منابع آنها کمک می کند.

در حال حاضر ممنوعیت آتش سوزی و محدودیت تردد در خارج از بزرگراه در سراسر منطقه حفاظت شده جنگل های استان برقرار است.

ده ها پارک و مناطق تفریحی بسته شده اند و چندین سایت دیگر به دقت تحت نظارت هستند. لیست تعطیلی ها همچنان به صورت آنلاین به روز می شود.

در همان زمان، دود غلیظ آتش‌سوزی جنگلی در بیشتر مناطق آلبرتا نشسته است، که بیانیه‌ای ویژه کیفیت هوا را در اکثر استان‌ها بیان می‌کند که به مردم توصیه می‌کند به دلیل خطرات دود برای سلامتی از بیرون رفتن خودداری کنند. بعدازظهر شنبه، شاخص سلامت کیفیت هوای محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کانادا (AQHI) کیفیت هوای ادمونتون را در 10+ یا در معرض خطر بسیار بالا قرار داد.

تاکر گفت در حال حاضر 91 آتش سوزی جنگلی در منطقه حفاظت شده جنگل آلبرتا وجود دارد و 25 مورد از آنها خارج از کنترل هستند.

وی همچنین تاکید کرد که فصل آتش سوزی امسال چقدر شدید بوده است و تاکنون 842000 هکتار در آتش سوخته است.

«سال گذشته، در چنین روزی، ما [had] فقط 459 هکتار سوخت. تاکر گفت: نه 459000 – 459.

بنابراین مجموع امسال نزدیک به 2000 برابر سال گذشته است.

آسمانی مه آلود و دودآلود بر فراز رودخانه ای با درختان سبز در کناره ها.
دود رودخانه ساسکاچوان شمالی در ادمونتون را در 20 مه 2023 پوشانده است. (پیج پارسونز/سی بی سی)

Josee St-Onge، افسر اطلاعات آتش سوزی آلبرتا، صبح شنبه در مصاحبه با CBC گفت که گروه های آتش نشانی به کار خود ادامه می دهند.

او گفت: «پیشرفت خوبی در بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها، ساخت خطوط مهار و نگهبان‌های آتش‌نشانی در اطراف جوامع حاصل شده است، اما امروز منتظر یک روز چالش‌برانگیز دیگر هستیم».

مطمئناً مسافت طولانی خواهد بود. آتش‌هایی با این اندازه بسیار شدید می‌سوزند.»

محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کانادا برای شروع هفته آینده بارندگی را پیش بینی کرده است. با کاهش دما تا حدود 20 درجه سانتیگراد.

این آخر هفته دمای هوا 10 درجه سانتیگراد بالاتر از فصل باقی می ماند.

در حالی که یک استراحت کوتاه در شرایط آب و هوایی کمک خواهد کرد، St-Onge گفت که برای کنترل وضعیت فعلی آتش سوزی به یک واکنش طولانی مدت نیاز است.

مطمئناً کار زیادی در پیش است. ما فقط در اواسط ماه مه هستیم و فصل آتش سوزی معمولاً ادامه دارد. [until] اکتبر، او گفت.

بنابراین قطعاً یک وضعیت بحرانی در آنجا وجود دارد.»

به عنوان بخشی از بیانیه ویژه کیفیت هوا، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی کانادا می گوید افراد مبتلا به بیماری ریوی یا بیماری قلبی، سالمندان، کودکان، افراد باردار و افرادی که در فضای باز کار می کنند در معرض خطر بیشتری برای تجربه اثرات سلامت ناشی از دود آتش سوزی هستند.

این آژانس به مردم توصیه می‌کند در صورت نیاز به بیرون رفتن برای جلوگیری از استنشاق ذرات ریز در دود، از ماسک نوع تنفسی مناسب استفاده کنند.

دستور تخلیه به دلیل آتش سوزی جنگلی برای حدود 17 جامعه در مرکز و شمال آلبرتا همچنان به قوت خود باقی است. مقامات استانی روز شنبه گفتند که نزدیک به 10700 نفر در انتظار بازگشت همه جانبه به خانه هستند.

تماشا | ساکنان فاکس کریک در مورد هجوم حمایت های اجتماعی در میان عدم اطمینان صحبت می کنند

آتش‌سوزی‌های بسیار فعال فاکس کریک، آلتا را تهدید می‌کند.

ساکنان فاکس کریک، آلتا، دو هفته پیش از خانه های خود تخلیه شدند، اما آتش سوزی های شدید در حاشیه شهر اکنون اولویت اصلی آتش نشانان است.

این وضعیت برای ساکنان فاکس کریک، دوایت استروآب، دخترش شاین استراوب و دو سگشان باج‌آور بوده است. آنها مجبور به تخلیه شدند و دو هفته است که در متل در وایتکورت آلتا اقامت دارند.

دوایت استرواب گفت: “کمک های زیادی از سوی جامعه صورت گرفت و همه واقعاً از ما حمایت کردند.”

آنها بسیار فراتر از وظیفه ما عمل کرده اند.»

برایان دیویدسون، رئیس آتش نشانی فاکس کریک، شنبه گفت که مشتاق است مردم را به خانه بازگرداند – او از جمله ساکنان شهر است که آواره شده اند. اما او ابتدا باید مطمئن شود که شرایط به اندازه کافی امن است.

مردی با ژاکت مشکی و کلاه بیسبال قهوه ای در فضای باز ایستاده و لبخندی خفیف بر لب دارد.  پشت سرش دود در هوا آویزان است.
برایان دیویدسون، رئیس آتش نشانی فاکس کریک گفت آتش سوزی که در حال حاضر شهر را تهدید می کند “بزرگترین” آتش سوزی است که او تاکنون با آن مقابله کرده است. (مارتین ترینر/سی بی سی)

او گفت: «امیدوارم با این تغییر، ما واقعاً مقداری بارش خواهیم داشت و تا دوشنبه، اگر اوضاع خوب پیش رفت، می‌توانیم شروع به بازگرداندن مردم کنیم.»

“ما می خواهیم مطمئن شویم که این رطوبت را به طور دقیق در زمین داریم. من می خواهم قبل از شروع تصمیم گیری برای ورود مجدد، بتوانم آن را ببینم.”

تخمین زده می شود که تا کنون 275 سازه در دریاچه فاکس، سکونتگاه پرایری متیس شرقی، دره درایتون و سایر جوامع توسط آتش سوزی های جنگلی آسیب دیده اند.

از روز شنبه، بیش از 1700 آتش نشان آلبرتا بر روی زمین مشغول به کار هستند و بیش از 1100 نفر دیگر برای کمک از جاهای دیگر در کانادا و ایالات متحده آورده شده اند.