وزرای کابینه می‌گویند محدودیت‌های مربوط به پرسش رسانه‌ها فقط برای نخست‌وزیر آلبرتا اعمال می‌شود

سه وزیر کابینه آلبرتا می گویند که سیاست جدید محدودیت سوال دولت برای رسانه ها فقط برای نخست وزیر دانیل اسمیت اعمال می شود.

کیسی مادو، آدریانا لاگرانژ و دمتریوس نیکولایدس در کنفرانس‌های خبری دوشنبه سوالات متعددی را مطرح کردند و گفتند که محدودیت‌ها فقط برای درخواست‌های نخست وزیر اعمال می‌شود.

این سه نفر از تصمیم اسمیت برای شروع محدود کردن سوالات خبرنگاران و خبرگزاری ها از هم اکنون تا مبارزات انتخاباتی ماه مه دفاع کردند. آنها گفتند که با اسمیت موافق هستند که این یک دوره شلوغ است و می‌خواهند مطمئن شوند که خبرگزاری‌های بیشتری فرصتی برای پرسیدن سؤالات برتر دارند.

آنها گفتند این در مورد تلاش اسمیت برای فرار از پاسخگویی نیست.

لاگرانژ، وزیر آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگاران در کلگری گفت: «من اصلاً معتقد نیستم که این موضوع درست باشد. “من دیده ام که نخست وزیر به بسیاری از سوالات و سوالات بسیار دشوار پاسخ داده است.

نخست‌وزیر به سادگی می‌خواهد به تعداد زیادی از رسانه‌ها و به تعداد خبرنگاران و مصاحبه‌کنندگان دسترسی داشته باشد.

زنی پشت میکروفون ایستاده و لبخند می زند.  انبوهی از مردم پشت سر او ایستاده اند.
دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا، جمعه 14 آوریل 2023 در مرکز فرهنگی چین در کلگری، آلتا، اعلامیه‌ای اعلام کرد. (جف مک اینتاش/ مطبوعات کانادا)

با افزایش سرعت انتخابات، این روند بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

انتخابات با کاهش کتبی در دو هفته آغاز می شود و پس از آن روز رای گیری در 29 مه آغاز می شود.

اسمیت برای سوالات رسانه ها خط مشی تعیین می کند

اسمیت این سیاست را روز جمعه دقایقی قبل از کنفرانس خبری دولت ارائه کرد. او اعلام کرد که از هر خبرنگار یک سوال برای پاسخ به سوالات بیشتر خواهد گرفت. او شش سوال را مطرح کرد و خبرنگاران دیگر در صف سوال و روی خط تلفن ایستادند.

به طور سنتی به روزنامه نگاران دو سوال یا در صورت لزوم برای پر کردن شکاف ها یا روشن کردن موقعیت ها داده می شود.

اسمیت روز شنبه محدودیت ها را گسترش داد و گفت که در یک کنفرانس خبری از هیچ یک از رسانه های خبری بیش از یک سوال نمی پرسد.

دفتر اسمیت روز دوشنبه به سوالاتی در مورد نحوه عملکرد این خط مشی و اینکه آیا رسانه های خبری توسط والدین شرکتی آنها یا به عنوان زیرگروه ها تعریف می شوند، مانند دفاتر خبری ملی در مقابل منطقه ای، دفاتر داخل یک شرکت در شهرهای مختلف یا آنهایی که خدمات متفاوتی ارائه می دهند، پاسخ نداد. گروه های زبانی، مانند خدمات انگلیسی و فرانسوی برای CBC.

خبرنگاران از رسانه‌های بزرگ‌تر اغلب بیش از یک خبرنگار دارند که در کنفرانس‌های خبری اسمیت تماس می‌گیرند یا در کنفرانس‌های خبری اسمیت شرکت می‌کنند تا درباره موضوعات مختلف منحصر به‌فرد خود یا داستان‌هایی که روی آن کار می‌کنند سؤال بپرسند.

سوالات بیشتر، پاسخ های بیشتر

راشل نتلی، رهبر اپوزیسیون NDP، گفت که طرح نخست‌وزیر حزب محافظه‌کار متحد برای محدود کردن پرسش‌ها برای دریافت پاسخ‌های بیشتر، بی‌معنی است.

نتلی به خبرنگاران در کلگری گفت: “راه برای پاسخ دادن به سوالات بیشتر، پاسخ به سوالات بیشتر است.”

“اگر این کار کمی بیشتر طول بکشد، زیرا افراد بیشتری وجود دارند که ظاهر می شوند، پس همینطور باشد. این یک کارزار انتخاباتی است، و این همان چیزی است که مردم انتظار دارند.

“و بدیهی است که شما به یک سوال دوم نیاز دارید، زیرا گاهی اوقات [initial] سوالات به طور کامل پاسخ داده نمی شود گاهی اوقات سوالات اضافی مطرح می شود. گاهی اوقات این یک مسئله پیچیده است.”

زنی بلوند با ژاکت راه راه کنار میکروفون ایستاده و مشت چپ خود را در هوا بلند کرده است.
راشل نتلی، رهبر حزب ملی آلبرتا، در یک رویداد روز دوشنبه از سؤالات رسانه‌ای وسترن استاندارد رد کرد. (جف مک اینتاش/ مطبوعات کانادا)

نتلی گفت که مدیران اسمیت به دنبال این هستند که او را از سؤالات دور نگه دارند تا از تغییر و توضیح شرم آور بیشتر جلوگیری کنند، زیرا رأی دهندگان شروع به تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی آنها را برای چهار سال آینده رهبری خواهد کرد.

در روزهای اخیر، اسمیت دلایل مختلفی برای صحبت با یک متهم قبل از محاکمه جنایی او در رابطه با اعتراضات COVID-19 ارائه کرده است. در یک تماس ضبط شده با این مرد، شنیده می شود که اسمیت پیشنهاد می کند از طرف او پرس و جو کند و در عین حال جزئیات و اختلاف نظرهای خود را در مورد استراتژی پرونده کرون به اشتراک بگذارد.

اسمیت اکنون توسط کمیسر اخلاق در مورد آن مکالمه تحت تحقیق است.

UCP نتلی را به ریاکاری متهم می کند

اسمیت همچنین به دلیل ارائه توضیحات متنوع در مورد اینکه با چه کسی صحبت کرده و به مقامات دادگستری در رابطه با پیگرد قانونی COVID-19 چه گفته است، مورد انتقاد قرار گرفته است. او گفته است که نمی‌داند سیستم قضایی کانادا چگونه کار می‌کند و نخست‌وزیر در عفو آزاد نیستند.

نوتلی گفت: «آلبرتنز شایسته نخست‌وزیری است که در کارنامه‌اش، در برنامه‌اش، در ظرفیت پاسخگویی به سؤالات رسانه‌های اصلی و از این طریق، پاسخگوی شهروندان استان باشد، به اندازه کافی شایستگی داشته باشد».

در همین حال، UCP اسمیت، نتلی را به دلیل تنبیه اسمیت به ریاکاری متهم کرد، در حالی که رهبر NDP در یک رویداد روز دوشنبه از پاسخگویی به سوالات وب سایت خبری Western Standard خودداری کرد.

مردی که به دوربین نگاه می کند
تصویری از درک فیلدبرانت در سال 2017. ناشر وسترن استاندارد روز دوشنبه نوتلی را به خاطر اظهاراتش مورد انتقاد قرار داد. (جف مک اینتاش/ مطبوعات کانادا)

نتلی گفت که به رسانه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی متفاوت در میان رسانه‌ها احترام می‌گذارد، اما نمی‌تواند سازمانی را که به گفته او، از طریق خط‌مشی سرمقاله‌اش، با ترویج تبعیض و نفرت، به‌ویژه نسبت به جامعه LGBTQ و اعضای گروه نوتلی، حقوق بشر و کرامت را نادیده می‌گیرد، مورد احترام قرار دهد.

او گفت تا زمانی که وسترن استاندارد به خاطر داستان های گذشته خود را پس نگیرد و عذرخواهی کند، “من به سادگی نمی توانم درگیر هیچ گونه عادی سازی این نوع گفتگو باشم. این نقض قوانین حقوق بشر ما است.”

ناشر وسترن استاندارد درک فیلدبرانت در بیانیه ای پاسخ داد.

فیلدبرانت گفت: «ریچل نتلی حق دارد تصمیم بگیرد که از چه کسی سؤال کند و چه تعداد، هر چند ریاکارانه».

“او حق ندارد تصمیم بگیرد که چه کسی رسانه ای است و چه کسی نیست. استاندارد وسترن هرگز داستانی را که حاوی هیچ خطایی جز توهین به حساسیت های او نباشد، پس نمی گیرد.”