نگرانی در مورد مرگ و میر احتمالی پرندگان پروژه خورشیدی را در جنوب آلبرتا متوقف کرد

یک مزرعه خورشیدی 607 هکتاری پیشنهادی به جنوب آلبرتا نمی آید، زیرا مقامات استانی تشخیص دادند که می تواند باعث افزایش مرگ و میر پرندگان در فرانک لیک، زیستگاه بین المللی پرندگان شود.

در تصمیمی هفته گذشته، کمیسیون آب و برق آلبرتا (AUC) طرح‌هایی را برای پروژه خورشیدی Foothills که شامل یک مزرعه خورشیدی عظیم در نزدیکی High River، آلتا می‌شد، با قابلیت تولید حداکثر 150 مگاوات برق، رد کرد.

جف اسکاتن، سخنگوی AUC گفت، در حالی که مزرعه خورشیدی به طور بالقوه گازهای گلخانه ای را در استان کاهش می دهد، پیامدهای منفی احتمال مرگ و میر بالای پرندگان بیشتر از مزایای بالقوه آن است.

او گفت: «کمیسیون خدمات شهری آلبرتا دریافت که تأثیر این پروژه بر منطقه مهم پرندگان دریاچه فرانک و ارزش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی که آن را نشان می‌دهد غیرقابل قبول است». به همین دلیل درخواست را رد کرد.»

فرانک لیک یکی از چند ده منطقه مهم پرندگان (IBA) در آلبرتا است. بر اساس شواهد ذکر شده در تصمیم کمیسیون، بیش از 250 گونه پرنده، از جمله 60 گونه در معرض خطر، برای بازدید از دریاچه شناخته شده است.

“دلیل اهمیت آن برای پرندگان این است که تالاب بزرگی است، ماهی در آن وجود دارد، و پوشش گیاهی نوظهور در اطراف بسیاری از مرزهایش وجود دارد… گربه‌سانان و خرچنگ‌ها، و آن‌ها زیستگاه‌های زیادی برای تغذیه و لانه‌سازی برای طیف گسترده‌ای از پرندگان فراهم می‌کنند. گرگ واگنر، مراقب داوطلب فرانک لیک گفت.

پرنده ای با پرهای برنزه درست قبل از لمس سطح آبی تیره آب پاهای خود را دراز می کند.
یک خداشناس مرمری روی سطح دریاچه فرانک فرود می آید. (جان ریسبک)

واگنر که در High River زندگی می‌کند و یک زیست‌شناس حرفه‌ای است، در طول فرآیند جمع‌آوری اطلاعات با کمیسیون خدمات شهری صحبت کرد.

او گفت که نگرانی اصلی او در مورد پروژه مزرعه خورشیدی مربوط به “فرضیه اثر دریاچه” است – این ایده که پرندگان ممکن است صفحات خورشیدی را با آب اشتباه بگیرند، با آنها برخورد کنند و بمیرند.

در حالی که او گفت تحقیقات پیرامون این ایده در مراحل اولیه است، مطالعات در سراسر آمریکای شمالی نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مربوط به فرضیه اثر دریاچه می‌تواند بسیار بالا باشد، اگرچه “با هیچ تصوری عظیم نیستند.”

با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه فرانک، که واگنر می گوید در سطوح شهری، استانی و فدرال مستند شده است، او معتقد است که فرضیه اثر دریاچه نگرانی قابل توجهی برای پرندگان آبی در این منطقه است.

نگرانی اصلی دیگر واگنر این بود که بخش قابل توجهی از مزرعه خورشیدی پیشنهادی در یک کیلومتری منطقه فرانک لیک IBA ساخته شده باشد. این امر نه تنها برخلاف دستورالعمل های استانی بود، بلکه زیستگاه مهم لانه سازی و تغذیه را تهدید می کرد.

یک تصویر ماهواره ای شکل سبز رنگی را نشان می دهد که یک کیلومتر در اطراف مرز دریاچه فرانک امتداد دارد.  در گوشه شمال شرقی تصویر سبز، بخش قابل توجهی از پروژه خورشیدی قرار دارد.
تصویری از تصمیم کمیسیون آب و برق آلبرتا، مرزهای منطقه مهم پرندگان دریاچه فرانک (سبز) و پروژه پیشنهادی خورشیدی Foothills (سفید) را نشان می دهد. (کمیسیون خدمات شهری آلبرتا)

در کنار واگنر در مخالفت با مزرعه خورشیدی محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا، شهرستان فوتلز و گروه مردمی فرانک لیک Concerned Citizens بودند.

Lacey Cosgrave، یکی از اعضای گروه، در نزدیکی فرانک لیک، درست خارج از شهر Blackie زندگی می کند. او گفت که مزرعه خورشیدی پیشنهادی از خانه خانواده‌اش قابل مشاهده بود.

تابستان گذشته به محض اطلاع از این پروژه، با همسایگانش ملاقات کرد که به گفته او، همگی با مزرعه خورشیدی مخالف بودند. آنها گروه مردمی را تشکیل دادند و مخالفت خود را با کمیسیون اعلام کردند.

او گفت: «ما واقعاً فکر نمی‌کردیم که امیدی در جهنم وجود داشته باشد که این را ببریم.

هنگامی که او در این هفته انکار این پروژه را از سوی کمیسیون شنید، اظهار داشت که متحیر شده است و خاطرنشان کرد که اگر پروژه به پایان می‌رسید، خانواده‌اش به فکر جابه‌جایی بودند.

او گفت: «این که نباید اینجا می‌بود، بی‌معنی بود. بنابراین ما بسیار خوشحال بودیم که AUC تصمیم درستی گرفت.

زن و مردی که دو کودک کوچک را در آغوش دارند، جلوی یک مزرعه ایستاده اند.
لیسی کاسگریو می گوید که مزرعه خورشیدی از ملک خانواده اش در نزدیکی بلکی، آلتا قابل مشاهده بود. (ارسال شده توسط Lacey Cosgrave)

Cold Lake First Nations با Foothills در پروژه مزرعه خورشیدی شریک شدند. طبق گزارش کمیسیون، Cold Lake First Nations به امید مشارکت در بخش انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کردند.

CBC News برای اظهار نظر با Cold Lake First Nations تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

Foothills یک شرکت تابعه از Elemental Energy، یک شرکت مستقر در ونکوور است که در حال حاضر پروژه های انرژی خورشیدی را در سراسر آمریکای شمالی، از جمله چهار پروژه در جنوب آلبرتا، اجرا می کند.

Foothills در ارائه پروژه خود به کمیسیون خدمات شهری، برنامه های دقیقی برای نظارت بر اثرات زیست محیطی دارد. این موارد شامل استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر تعاملات پرندگان و گزارش تلفات پرندگان در برخورد با صفحات خورشیدی بود.

در بیانیه ای، Elemental Energy گفت که از تصمیم کمیسیون برق ناامید شده است.

“[W]e به همکاری با شرکای پروژه خود Cold Lake First Nations و سایر سهامداران برای بررسی تصمیم AUC و شناسایی فرصت‌ها برای پیشبرد پروژه Foothills Solar ادامه می‌دهد.”

به گفته اسکاتن، سخنگوی کمیسیون، Foothills باید برای هر تغییری که در پروژه Foothills ایجاد شده است، دوباره درخواست دهد.

او گفت که این شرکت همچنین می‌تواند با ارائه درخواست تجدیدنظر و اختلاف به AUC شکایت کند یا از طریق دادگاه تجدیدنظر آلبرتا تجدید نظر کند.

با این حال، اسکاتن خاطرنشان کرد که هر دو راه برای تجدید نظر دلایل محدودی دارند.