نقد و بررسی فیلم داستان کرالا ساخته ویپول امروتلال شاه و آدا شارما

بازیگران: آدا شارما، یوگیتا بیهانی، سونیا بالانی، سیدی ایدنانی، ویجی کریشنا، پرانای پاچائوری، پراناو میشرا

کارگردان: Sudipto Sen

زبان: هندی

چگونه داستان کرالا ساخته آدا شارما می تواند شگفتی بزرگی در باکس آفیس باشد؟

رمزگشایی از روایت، واکنش های متقابل، جنجال در مورد انتشار “داستان کرالا” ویپول شاه

اسپویلرهای پیش رو

در بسیاری از تیتراژهای پایانی فیلم‌های هندی، نمونه‌هایی از خالی شدن صفحه (و سیاه) و سکوت عمیق اتاق را پر کرده است – Devdas اثر Sanjay Leela Bhansali. (2002) و Vishal Bhardwaj’s Omkara (2006) به ویژه، که هر دو به یادداشت های تراژیک ختم می شوند. در Sudipto Sen داستان کرالا، این درست در ابتدا اتفاق می افتد. لازم نیست تا آخر منتظر بمانید تا تراژدی رخ دهد. این بر اساس چندین رویداد واقعی است. این در مورد دختران دانشگاهی در ایالت کرالا صحبت می کند که برای مسلمان شدن و پیوستن به سازمان داعش شستشوی مغزی داده شده اند. بسیاری از آنها به بمب گذاران انتحاری تبدیل شدند. این امر با شستشوی سیستماتیک مغز آنها اتفاق افتاد تا باور کنند که اسلام عالی ترین دین در جهان است و همه خدایان دیگر ناقص هستند و صرفاً انسان هستند.

این فیلم همچنین در مورد کمونیسم صحبت می کند و مذهب افیون مردم است. ما نظریه هایی از کارل مارکس و زیر سوال بردن رامایانا داریم. جالب است که این گروه های تروریستی کرالا را به عنوان ایالت خود انتخاب کردند. با توجه به اینکه این کشور بالاترین نرخ باسوادی را در هند دارد، شستشوی مغزی متقاعد کننده 32000 دختر برای آنها وحشتناک است. برخی از صحبت ها در مورد جهاد و کربانی در حال حاضر تمام شده اند، اما آنچه توجه شما را به خود جلب می کند این است که چگونه حتی در سال 2023، این درگیری ها و گفتگوها همچنان وجود دارد. من حدس می زنم که اهداف بر اساس ساده لوحی آنها انتخاب شده اند، زودباوری بیشتر، قربانی راحت تر.

اما نیت صحیح چه زمانی فیلم درست را ساخته است؟ داستان کرالا داستان سه دختر است که زندگی آنها به دست داعش نابود می شود. این فیلم همچنین تبلیغات جهاد عشق را نیز نشان می دهد که در آن مردان مسلمان این دختران را دستکاری کردند تا به اسلام گرویده و خانواده هایشان را رها کنند. در مرکز، آدا شارما قرار دارد که نقش شالینی اوننیکریشنان را بازی می کند که بعداً به فاطمه با تبدیل می شود. چندین نما از نزدیک از بازیگر زن در صحنه‌های بازجویی‌اش و در غیر این صورت، جایی که به‌طور مشهودی از نظر احساسی و جسمی کبود و شکسته شده است، وجود دارد. و با وجود نوسان لهجه، او صحنه های کمی دارد، به ویژه صحنه هایی که با وجود باردار بودن توسط شوهرش مورد تجاوز قرار گرفته است. صحنه ناراحت کننده دیگر در یک ایستگاه پلیس با مونولوگ گیج کننده یوگیتا بیهانی در مورد دختران گم شده، عواقب شستشوی مغزی سیستماتیک آنها و سکوت سیاسی افراد در قدرت رخ می دهد. این نزدیک ترین چیزی است که فیلم به داشتن روح می رسد. بیهانی نقش نیما را بازی می‌کند، تنها دختری که در این تله نمی‌افتد و در یک صحنه، صحنه بسیار مهم فیلم، به شالینی می‌گوید که می‌دانست این یک تله است، اما به دلایل عجیبی در میانه‌ی داستان ناپدید می‌شود.

از آنجایی که فیلم از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده است، داستان اجازه نمی دهد آسیب پذیری های شخصیت های اصلی به طور ناگهانی به قهرمانی تبدیل شود. تا انتها، رنج تمام نمی شود. هیچ دردی وجود ندارد که به آنها وارد نشود. نکته جالب این است که چگونه فیلم هر دو قدرتمند و ناتوان را دارای شکنندگی احساسی یکسانی نشان می دهد. اگر داعشی ها با معصومیت دختران بازی می کنند، آنها نیز با ضربه زدن به نفس شکننده آنها، آن را پس می دهند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که یک کلمه دو حرفی به زبان بیاورند – نه. حتی یکی از آنها این کار را انجام می دهد و مرتکب خود را ناتوان می خواند. همه چیز برای دختر بیشتر از مرد به طرز تکان دهنده ای به پایان می رسد، اما همچنین نشان می دهد که چگونه این هیولاهای فرضی به راحتی شکسته می شوند.

ولی داستان کرالا به دلیل بیش از حد امتیاز پس‌زمینه‌اش، که به معنای واقعی کلمه بازی بازیگران را بالا می‌برد تا ما را از قصد و آشفتگی شخصیت‌ها آگاه کند، بیش از حد ملودراماتیک و دستکاری‌کننده می‌شود. حتی نگاه‌های اجمالی قربانیان واقعی و فیلم‌های آنها در پایان به اندازه کافی قانع‌کننده نیست تا آن جنجال ناراحت‌کننده‌ای را که برای داستانی به این وحشتناک لازم بود، ایجاد کند. مناظره در مورد فیلم ها و اینکه آیا آنها خوب ساخته شده اند یا نه، تبلیغاتی هستند یا نه، همیشه عالی است، اما مناظره های عالی نیز مانند اهداف عالی، فیلم های عالی نمی سازند.

امتیاز: 2.5 (از 5 ستاره)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام