نخست‌وزیر آلبرتا می‌گوید آتش‌سوزی‌های غیرقابل کنترل «بحران بی‌سابقه‌ای» هستند

نخست وزیر دانیل اسمیت روز شنبه گفت که وضعیت فعلی آتش سوزی در آلبرتا یک “بحران بی سابقه” است.

نزدیک به 25000 شهروند آلبرتا به دلیل ادامه آتش سوزی در شمال و مرکز آلبرتا خانه های خود را ترک کرده اند، در حالی که 5200 نفر از ساکنان در حالت هشدار تخلیه هستند.

تعداد آتش‌سوزی‌های فعال تا ساعت 9:30 صبح شنبه به 103 مورد رسیده است، زیرا شرایط گرم و خشک منجر به گسترش سریع آتش‌سوزی‌های جنگلی شده که خانه‌ها، مشاغل و زندگی را تهدید می‌کند.

اسمیت در یک نشست خبری روز شنبه گفت که دولت بعداً امروز تصمیم خواهد گرفت که آیا وضعیت اضطراری استانی را اعلام کند یا خیر. راشل نتلی، رهبر حزب ملی دموکراتیک خلق آمریکا، گفت که در روز شنبه توسط اسمیت و تیمش در جریان قرار خواهد گرفت.

اسمیت روز شنبه گفت: «من از معاونان وزیر خواسته‌ام که همه گزینه‌های ممکن از جمله اعلام وضعیت اضطراری استانی را گرد هم بیاورند و توصیه‌هایی ارائه کنند.»

من می‌خواهم به همه اطمینان دهم که استان ما ابزارهای مناسب، فناوری مناسب و منابع مناسب برای مقابله با این چالش را در اختیار دارد و آنها حمایت‌های مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.»

اسمیت گفت که نزدیک به 122000 هکتار زمین سوخته است و دولت فدرال برای کمک در صورت نیاز آماده است.

کریستی تاکر، افسر اطلاعات آتش‌سوزی‌های جنگلی طی یک نشست خبری گفت: «این زمان بسیار خطرناک است، اما باید بگویم که امسال از نظر هکتارها سوخته‌شده به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از آنچه در پنج سال گذشته دیده‌ایم است».

او گفت که دیروز به خصوص از نظر شرایط بد بود.

او گفت: «ما دیروز با شرایطی که می‌دیدیم انتظار رفتار شدید آتش‌سوزی جنگلی را داشتیم و این چیزی بود که به دست آوردیم.

کلیسایی با ستون بزرگی از دود نارنجی در پشت آن.
ستونی از دود در پشت کلیسای اجتماعی Entwistle، همانطور که در بعد از ظهر جمعه دیده می شود. Entwistle یکی از چندین جامعه در آلبرتا است که تحت دستور تخلیه قرار دارد. (ارسال شده توسط Mark Cacka)

تاکر گفت که به طور متوسط، کل هکتارهای سوخته شده در این زمان از سال معمولاً حدود 800 هکتار است.

روز شنبه، خدمات بهداشتی آلبرتا مرکز مراقبت های بهداشتی ادسون را به دلیل فعالیت های آتش سوزی در این منطقه به طور موقت تعطیل کرد.

AHS گفت که بیش از 90 بیمار و ساکنان به سایر مراکز مراقبتی در سراسر منطقه شمال منتقل شدند.

یکی از بزرگترین تخلیه ها در منطقه ادسون، شامل 8000 ساکن شهر است. به مردم آن منطقه گفته می شود که به جاسپر یا هینتون تخلیه شوند، زیرا بخش هایی از بزرگراه 16 در شرق منطقه بسته است.

در مجموع 79 آتش نشان از انتاریو و کبک امروز وارد آلبرتا خواهند شد تا به مبارزه با آتش سوزی های متعددی که در هفته گذشته شعله ور شده اند کمک کنند. 200 آتش نشان دیگر نیز در روزهای آینده وارد محل خواهند شد.

کل استان در ممنوعیت آتش سوزی است. محدودیت تردد در خارج از بزرگراه استانی برقرار است. استفاده تفریحی از وسایل نقلیه خارج از بزرگراه در زمین های عمومی، از جمله در مسیرهای OHV تعیین شده، ممنوع است.

تاکنون 381 آتش سوزی جنگلی در سال جاری ثبت شده است، این تعداد به راحتی هر رکورد قبلی را در مدت مشابه تحت الشعاع قرار می دهد.