مرد کاکرین پس از فرار پرتنش از سودان جنگ زده از بازگشت به خانه آسوده خاطر شد

مردی با عینک آفتابی روی یک یدک کش در حالی که به یک کشتی جنگی خاکستری نزدیک می شود دیده می شود.
تیم سنبورن این عکس را از خود در یک یدک‌کش گرفته است که او و دیگران را در حال فرار از سودان به سمت کشتی جنگی عربستان سعودی در دریای سرخ می‌برد. (تیم سندبورن)

تیم سنبورن، اهل کوکران، آلتا، خود را خوش شانس می داند که به سلامت از سودان خارج شده و به خانه نزد خانواده و دوستانش بازگشته است، در حالی که بسیاری دیگر همچنان در خطر هستند.

او می گوید تمام این تجربه باعث شده است که در اولویت هایش تجدید نظر کند. او متعجب است که آیا هرگز به کشور و مردمی که از طریق کار خود با آنها ارتباط برقرار کرده است بازخواهد گشت.

سنبورن گفت: “من خیلی فکر کردم. منصفانه نیست که خانواده و دوستانم را دوباره درگیر این موضوع کنم.”

سنبورن برای یک تولید کننده تجهیزات کشاورزی با پایگاه مشتریان در حال گسترش در سودان کار می کند. وظیفه سنبورن نصب، راه اندازی و سرویس تجهیزات است.

او قرار بود روزی که جنگ شروع شد کشور را ترک کند.

همانطور که سی‌بی‌سی نیوز قبلاً گزارش داد، سنبورن در هتلی در خارطوم گیر افتاد و منتظر طرح فرار بود، چه از طریق بیمه تخلیه خصوصی شرکتش یا از طریق دولت کانادا.

در نهایت، شرکت بیمه سنبورن از راه رسید. قرار شد هفته گذشته او و چند ده شهروند خارجی دیگر با اتوبوس اجاره ای به بندر سودان از شهر خارج شوند.

او می‌گوید خطرناک‌ترین قسمت از سفر 15 ساعته با اتوبوس، خروج از خارطوم بود – کانون درگیری‌های زیاد بین دو جناح نظامی.

“شما خیلی مطمئن نیستید که مناطق مورد مناقشه کجا هستند، خواه از آنها عبور می کنید یا نه. قتل عام زیادی در خیابان ها از نبردهای گذشته وجود داشت، بسیاری از ماشین آلات ویران شده و برخی شواهد از درگیری های سنگین – یک تصویر بصری سنبورن گفت: نشانه ای از آنچه درگیر آن هستید. و می دانید که افراد مجروح و کشته شده اند.

دود ناشی از آتش سوزی ها و انفجارها در فاصله یک شهر جنگ زده از زمین بلند می شود.
تیم سندبورن می‌گوید: «قتل عام زیادی در خیابان‌ها از نبردهای گذشته، بسیاری از ماشین‌آلات ویران شده و برخی شواهد دال بر درگیری‌های سنگین وجود داشت. (تیم سندبورن)

سنبورن می‌گوید که آنها مجبور بودند گذرنامه‌های خود را در منطقه پردازش بندر، که با صدها شهروند خارجی و افراد محلی دیگر نیز در تلاش برای خروج بود، تحویل دهند. آنها سپس 13 ساعت منتظر ماندند تا گروه به یک یدک‌کش هدایت شوند که آنها را به یک کشتی جنگی عربستان سعودی در دریای سرخ منتقل کرد.

سنبورن می‌گوید تا زمانی که سوار آن کشتی شد، در محاصره پرسنل نظامی، بالاخره احساس امنیت کرد و توانست نفس راحتی بکشد.

سنبورن گفت: «من می‌دانستم که در آن لحظه در خانه آزاد بودیم.

از عربستان سعودی، شرکت او قبل از رسیدن به روز یکشنبه در کلگری، یک پرواز به خانه از طریق دبی و تورنتو ترتیب داد.

سربازان کانادایی در بندر سودان

ملانی جولی وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه تأیید کرد که سربازان کانادایی در بندر سودان هستند و به هر کانادایی که با کشتی وارد شهر می‌شود کمک می‌کند تا از این شهر فرار کند.

جولی در مصاحبه ای در نایروبی، کنیا به سی بی سی نیوز گفت: «ما نیروهای مسلح در بندر سودان داریم که صحبت می کنیم. “هدف ما این است که مطمئن شویم می توانیم گزینه هایی را به کانادایی ها ارائه دهیم.”

بیش از 200 شهروند کانادایی که برای خروج از سودان درخواست کمک کردند، قبل از پایان یک حمل هوایی در آخر هفته موفق به خروج نشدند.

تماشا | نیروهای مسلح کانادا در زمین در بندر سودان:

نیروهای مسلح کانادا روی زمین در بندر سودان

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، می‌گوید که در حالی که اتاوا تلاش می‌کند گزینه‌هایی را به کانادایی‌هایی که به دنبال فرار از درگیری در سودان هستند، پیشنهاد دهد، اعضای ارتش در بندر سودان هستند.

کسانی که پشت سر گذاشتند

سنبورن می گوید نگران کسانی است که هنوز در سودان هستند.

او می گوید که در طول چهار سفر کاری خود به سودان، با برخی از مردم محلی ارتباط قوی برقرار کرده است.

و او هنوز با یک کانادایی سوری که در پورت سودان گیر کرده است در تماس است، زیرا او فاقد مدارک مناسب برای بازگشت به کانادا یا هر جایی امن است.

سنبورن می‌گوید: «این مهم است که فقط به یاد داشته باشید که هنوز افرادی هستند که برای خروج از آنجا کار می‌کنند. فقط امیدوارم فراموش نشوند.»

از روز چهارشنبه، مقامات می گویند که تقریباً 400 کانادایی طی دو هفته گذشته به دلیل تلاش صدها نفر دیگر برای فرار از خانه خارج شده اند.

در حالی که سنبورن می‌گوید که از سوی دولت کانادا رها شده است، امیدوار است مقامات بتوانند واکنش بهتری از بندر سودان داشته باشند.

یک زوج میانسال و دو دختر بالغشان با لباس تابستانی برای عکس گرفتن.
تیم سندبورن در کنار خانواده اش در اینجا دیده می شود. از سمت چپ: دختر جیلیان، همسر نیکول و دختر جس. (ارسال شده توسط تیم سندبورن)

هیچ برنامه ای برای بازگشت – هنوز

سنبورن می‌گوید علیرغم علاقه فزاینده‌اش به فرهنگ سودانی و تمایل کلی به کار در این زمینه، برنامه‌ای برای بازگشت به آنجا برای کار ندارد.

اما او امیدوار است اگر سودان به ثبات سیاسی دست یابد، روزی بتواند بازگردد.

“من دوست دارم در شرایط بهتر برگردم و با دوستان در خیابان قهوه بنوشم… (اما) آنها راه بسیار طولانی در پیش دارند.”

او می‌گوید آنچه بیش از همه در مورد این تجربه او را جلب می‌کند، صدقه و اراده‌ای است که در میان تمام خشونت‌ها و هرج و مرج‌هایی که شاهد آن بود، درخشید.

او به یاد می آورد که کارکنان هتل در زمانی که انفجارهایی در بیرون درب ورودی آنها به وقوع پیوست، چقدر مهربان و صمیمی بودند.

و معلم آفریقای جنوبی که پول و سیم کارت را برای او گذاشت بعد از اینکه راهی برای خروج از خانه پیدا کرد.

می دانید (این یک نجات دهنده بود. من هیچ ارتباطی نداشتم. اینها کارهایی است که مردم برای یکدیگر انجام می دادند.”

در حال حاضر، سانبورن می‌گوید که در حال استراحت از محل کار است تا زمان بیشتری را با خانواده و دوستان بگذراند و پروژه‌هایی را که برای رسیدن به آن‌ها قصد داشت به پایان برساند.

“این کمی تجربه تغییر دهنده زندگی است، و من فقط می خواهم کمی وقت بگذارم و گل های رز را برای مدتی در اینجا بوی بدم تا دوباره تنظیم کنم و فصل بعدی خود را برنامه ریزی کنم.”