مدیر اجرایی امپریال اویل در اظهارات کمیته عوام درباره نشت باطله نفت و ماسه عمیقا عذرخواهی کرد

براد کورسون، رئیس و مدیر عامل شرکت امپریال اویل، روز پنجشنبه در اتاوا در جریان شهادت در یک کمیته پارلمانی که نشت نفت و فاضلاب را به اکوسیستم آلبرتای شمالی مطالعه می کرد، خود را متواضع و “عمیقاً عذرخواهی” معرفی کرد.

کورسون در بیانیه افتتاحیه خود اذعان کرد که شرکت او با عدم اطلاع رسانی به اولین ملل متاثر برای ماه ها پس از اولین نشانه نشت، روابط خود را با مردم بومی بازگردانده است.

کورسون به نمایندگان مجلس گفت: «ما با این حوادث این اعتماد را شکستیم.

وی گفت: ما عمیقا از این حادثه متاسفیم.

“این هرگز نباید اتفاق می افتاد.”

کورسون و دیگر مدیران امپریال اویل مستقر در کلگری فراخوانده شدند تا توضیح دهند که چرا نه ماه طول کشید تا به سازمان‌ها و دولت‌ها بگوییم که فاضلاب یک حوض باطله معدن نفت و ماسه کرل به چهار منطقه در حدود 100 کیلومتری شمال فورت مک موری، آلتا سرازیر شده است.

هد شات براد کورسون.
برد کورسون، رئیس و مدیر عامل شرکت امپریال اویل در کنفرانس خبری در کلگری در سال 2019 به سوالات پاسخ می دهد. (تاد کورول/ روزنامه کانادایی)

علیرغم عذرخواهی و اعتراف به نقص زیست محیطی، کورسون با شک و انتقاد نمایندگان مجلس ناامید مواجه شد زیرا از آنها خواست به ارزیابی شرکتش مبنی بر اینکه نشت مهار شده است و خطری برای حیات وحش و ماهی ندارد یا خطر کمی ندارد، اعتماد کنند.

هدر مک فرسون، نماینده حزب ملی دموکراتیک آلبرتا، در پاسخ گفت: «شما اعتماد خود را از دست داده‌اید که بتوانید بگویید که ما باید به هر چیزی که ارائه می‌کنید اعتماد کنیم».

هنگامی که مک فرسون تحت فشار قرار گرفت، کورسون تأیید کرد که شرکت هنوز در حال پمپاژ فاضلاب به حوضچه ای است که نشت کرده است. او همچنین تایید کرد که این حوضچه ها با این آگاهی طراحی شده اند که ممکن است از کار بیفتند.

او گفت: «استخرهای باطله ای که ما استفاده می کنیم با تشخیص این موضوع طراحی شده اند که سطحی از نشت ممکن است و می تواند رخ دهد.

رویدادهای مورد بحث در ماه مه 2022 آغاز شد، زمانی که نمونه‌برداری معمول آب یک تغییر رنگ نارنجی را در منطقه کرل شناسایی کرد که مشخص شد حاوی فاضلاب صنعتی است. طبق آخرین به روز رسانی امپریال، به تنظیم کننده انرژی آلبرتا اطلاع داده شد.

اما نه رگولاتور و نه امپریال اویل تا فوریه 2023 به First Nations نگفتند، پس از نشت جداگانه 5.3 میلیون لیتری که برای پر کردن دو استخر شنای المپیک کافی بود، از یک حوضچه مهاری سرریز شد.

حوضچه های باطله نفت و ماسه های نفتی مخازن ساخته دست بشر هستند که محصولات جانبی استخراج نفت در آنها ذخیره می شود. باطله ها از سیلت، خاک رس، آب و قیر باقیمانده تشکیل شده و ممکن است مواد شیمیایی مانند آرسنیک، آمونیاک، سرب، جیوه، اسیدهای نفتنیک، هیدروکربن ها و ترکیبات فنلی را در خود جای دهند.

بر اساس گزارش سال 2022 توسط Environmental Defense و انجمن پارک‌ها و طبیعت وحشی کانادا، مخازن باطله نفت آلبرتا در مجموع مساحتی بیش از دو برابر ونکوور را پوشش می‌دهند.

خواستار پاسخگویی، تغییر مقررات است

قبل از شروع جلسه، گروه کوچکی از تظاهرکنندگان در یک بلوک دورتر از تپه پارلمان جمع شدند تا با جوامع بومی آسیب دیده از نشت همبستگی نشان دهند و شعارهایی را سر دادند که امپریال اویل با اتهامات ناشی از نشت مواجه شود.

توری کرس که Anishinaabe از Beausoleil First Nation در انتاریو و مدیر ارتباطات سازمان محیط زیست به رهبری بومی Keepers of the Water است، گفت: “ما می خواهیم امپریال اویل را پاسخگو بدانیم.”

“آب سمی آنها وارد آن آب های ماهی می شود. در جوامع شمالی، این سیستم غذایی برای مردم بومی است.”

زنی با علامتی که می گوید:
Tori Cress از Keepers of the Waters در اتاوا قبل از شهادت براد کورسون، مدیرعامل امپریال اویل در کمیته محیط زیست مجلس عوام در روز پنجشنبه. (برت فارستر/سی بی سی)

او می خواهد ببیند که تنظیم کننده های انرژی در سراسر کشور، نه فقط در آلبرتا، راه خود را تغییر دهند. او گفت که رژیم نظارتی توسط صنعت تسخیر شده است و دیگر در خدمت منافع عمومی نیست.

Aliénor Rougeot، مدیر برنامه های حفاظت از محیط زیست و سازمان دهنده این رالی، توجه را به این واقعیت جلب کرد که حوضچه ها با دانشی طراحی شده اند که می توانند در آنها نفوذ کنند.

او گفت که رویکرد اتاوا در کنار یک تنظیم‌کننده استانی ناکارآمد، دستوری برای نظارت بد است.

او گفت: «این به صنعتی منجر می‌شود که اساساً خودتنظیم می‌شود، و بنابراین کشورهای بومی بیشترین بار آن را متحمل می‌شوند.»

تظاهرکنندگان با تابلویی که می گوید:
معترضان در اتاوا از امپریال اویل خواستند به دلیل نشت نفت و فاضلاب کافی برای پر کردن دو استخر به اندازه المپیک در اوایل سال جاری با اتهامات مواجه شود. (برت فارستر/سی بی سی)

در شهادت کمیته روز دوشنبه، رهبران کشورهای اول و متیس، تنظیم کننده انرژی آلبرتا را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار انحلال آن شدند.

رئیس آلن آدام از ملت اول آتاباسکا چیپویان گفت: “تنظیم کننده انرژی آلبرتا یک شوخی است.”

“یک شوخی کامل.”

پس از جلسه استماع، مدیر عامل رگولاتور، لوری پوشور، گفت که رگولاتور با دقت به شهادت گوش داده است، اما نمی تواند اطلاعات بیشتری برای محافظت از تحقیقات فعال متعدد ارائه دهد.

روز دوشنبه قبل از شهادت، وزیر محیط‌زیست فدرال، استیون گیلبولت، گفت: «معلوم است که نشت به‌موقع یا مناسب به جوامع آسیب‌دیده اطلاع داده نشده است، که او آن را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند.

روز پنجشنبه، الیزابت می، نماینده مردم سبز، تنها یک سوال از کورسون پرسید: “شب ها چطور می خوابی؟”

رئیس کمیته در مورد سؤال تردید کرد، اما کورسون پاسخ کوتاهی ارائه کرد.

او پاسخ داد: «من این موقعیت‌ها را بسیار جدی می‌گیرم.

“من متعهد هستم که اطمینان حاصل کنم که چنین حادثه ای دیگر تکرار نمی شود. من می خواهم اعتماد خود را با این جوامع افزایش دهم.”