فیلمنامه ای مبهم در مورد مداخله الهی که به شدت به برخی از اخبار سرگرمی نیاز داشت، Firstpost

قالب: نیوتا توماس، کونچاکو بوبان، جایاسوریا، سیدهارتا سیوا، پرایاگا مارتین، آریا روهیت، بنی پی نایارامبالام، راجش شارما

کارگردان: گودفی خاویر بابو

زبان: مالایایی

مقالات مرتبط

کندی

تیزر کندی: عشق آنوراگ کاشیاپ به نوآر با فیلم هیجان انگیز راهول بات و سانی لئون ادامه دارد.

کندی

وارون باهل: «تا زمانی که کلاس ششم یا هفتم بودم، می‌دانستم که مد می‌شوم».

در نیم ساعت اول انتهادا ساجیبی‌احترامی نویسنده نسبت به اقتدار و عقاید مذهبی، شورش زنانه در فیلمنامه، نگاه پرنده به جامعه‌ای به هم چسبیده و جرقه‌ای از ایده‌ای که شامل یک نماد مقدس است، نوید یک کمدی الهی را می‌دهد (بخوانید به معنای واقعی کلمه حس، نه به عنوان اشاره ای به حماسه دانته).

ساجیمول توماس (نیوتا توماس) ساکن شهر کوچک کرالا است که وضعیت مجردی و نامزدی شکسته‌اش موضوع شایعات و انتقادات سرزده در نویسنده و کارگردان فیلم گودفی خاویر بابو است. انتهادا ساجی. ساجی مول ذهن خودش را دارد و با استعداد است، اما تنبل و بی جهت است. او همچنین درک نمی کند که والدینش چقدر حمایت می کنند.

داستان قهرمان داستان بر روی صفحه نمایش در پس زمینه رویدادهای جامعه مسیحی محلی آشکار می شود. این گروه رنگارنگ از شخصیت‌های رنگارنگ شامل یک کشیش محله پول‌دار (سیدهارتا سیوا)، یک قربانی وظیفه‌شناس (بنی پی نایارامبالام) و یک جماعت بدبین است. فیلمنامه بیشتر طنز خود را از تحقیر آچان (پدر) گرفته است.

سفر ساجیمول زمانی که مجسمه یک قدیس مسیحی قبل از او در کلیسا زنده می شود، مسیری برنامه ریزی نشده به خود می گیرد. سنت راکی ​​خود را در قالب کونچاکو بوبان معرفی می کند. این چرخش وقایع منجر به چند مکالمه جالب بین آنها می شود که به دنبال آن روایت شروع به حرکت می کند و به یک مه بی هدف تبدیل می شود.

به زودی، تعامل بین ساجیمول و قدیس علیرغم جذابیت فراوان کونچاکو، بازدهی رو به کاهشی دارد. و تصویر نیوتا از بی‌هنر بودن زن جوان، اگرچه در ابتدا شیرین بود، اما شروع به کمرنگ شدن می‌کند. سپس خط داستانی از انتخاب‌هایی که او برای آینده‌اش می‌کند، به جنجال‌های اهل محله، یک عاشقانه پوسته پوسته، یک سرقت، یک تعقیب و گریز و بازگشت به ساجیمول و سنت راکی ​​تغییر می‌کند. بر روی چندین صحنه بعدی نقل قول هایی از کتاب مقدس با صدای راکی ​​است که با متن روی صفحه تکمیل شده است که با هم ترکیب می شوند. انتهادا ساجی حتی غیرقابل توضیح تر از آنچه که در حال حاضر است. به طور جدی، فیلم دقیقا در مورد چیست؟

تنها پیشرفت ارزشمند پس از ورود راکی ​​به انتهادا ساجی این است که نوشته به طور کامل زنی را عادی می کند که به جای اینکه منفعلانه منتظر عمل کردن مرد باشد، به مردی که دوستش دارد، اورتور می زند. به ویژه قابل توجه است که او در این جبهه از یک شخصیت عالیقدر تشویق می شود که حتی جنسیت خود را عاملی در تصمیم گیری نمی داند. با این اوصاف، جایاسوریا و نیوتا در بازیگری با هم تطابق ندارند – آنها شبیه یک مرد و دختر بچه ای هستند که با هم در ارتباط هستند، و صحنه های آنها با هم کاملاً بی مزه است.

جرقه اولیه ای که توسط تفسیر گستاخانه درباره کلیسا در نیمه اول ارائه شد انتهادا ساجیهرگز از منبع طنز بودن فراتر نمی رود. این ناامید کننده است زیرا سینمای مالایایی برای مدت طولانی بسیار بهتر عمل کرده است. در طول دهه‌ها، این صنعت فیلم جریان ثابتی از فیلم‌ها را تولید کرده است که در میان مسیحیان کرالا ساخته شده‌اند و آیین‌ها، نهادها، آداب اجتماعی و شیوه‌های فرهنگی جامعه را با عمق نقد نقد کرده‌اند و – این در موضوع نمایندگی اقلیت‌ها بسیار مهم است. بدون بدخواهی از سال 2020 به بعد، ما مجموعه ای از چنین فیلم هایی از جمله فیلم های عالی را دیده ایم انجام پاتیرا که در آن میدون مانوئل توماس، کشیشی را که آزار جنسی جود آنتانی جوزف را پوشانده بود، وارد کرد. مال سارا که به حق یک زن برای سقط جنین، Dileesh Pothan می پردازد جوجی با خانواده مسیحی ثروتمند و ناکارآمد خود که درگیر جنگی جانشینی هستند، نیتین لوکوز پاکا (رودخانه خون) مملو از نمادهای مسیحی است که بر گسست بین تئوری و عمل مذهبی در میان شخصیت‌هایش تأکید می‌کند و جامعه‌ای که از رویارویی یا حتی اعتراف به شر موجود در میان خود در فیلم هنوز منتشر نشده دون پالاتارا خودداری می‌کند. خانواده. (نکته: انور رشید ترنس که در مورد کلیساهای خارج از جریان اصلی بود، معمولاً در چنین بحثی ذکر می شد، اما من آن را نسبتاً سطحی دیدم.)

در حالی که شناسایی یک هنرمند بر اساس مذهبشان به طور کلی قابل اجتناب است، در مرحله کنونی که هند در حال رد شدن از اقلیت است، ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از این فیلم‌های مالایایی توسط کارگردانان برخاسته از خود جامعه مسیحی ساخته شده‌اند. که به خوبی در مورد کرالا صحبت می کند. نه تنها گشاده رویی این فیلمسازان قابل توجه است، بلکه چیزی بسیار زیبا در مورد یک دولت وجود دارد که باعث می شود یک گروه اقلیت آنقدر احساس امنیت کنند، به طوری که آنها اعتماد به نفس کافی دارند تا به طور معمول نقص های موجود در جامعه خود و جامعه خود را برجسته کنند. عمل به ایمان خود در سکوی عمومی مانند سینما بدون ترس از اینکه آثارشان توسط نیروهای اکثریت مسلح شود. این فیلم‌های مالایالام از سینمای هندی که در دهه‌های قبل به طرز وحشتناکی کلیشه‌ای کلیشه‌ای و دیگر مسیحیان را به تصویر می‌کشید، ایستاده‌اند و از آن زمان تقریباً جامعه را از داستان‌هایش پاک کرده‌اند. این همان بستر سیاسی-اجتماعی است که یک فیلم در آن است انتهادا ساجی ساخته شده است.

گادفی خاویر بابو تعداد زیادی فیلم شگفت انگیز مالایایی داشت که از آنها آموخته بود. انتهادا ساجیابهام و نوشتن پر پیچ و خم به خصوص غیر قابل بخشش است. مطمئناً، آچان در اینجا سرگرم کننده است، همانطور که شک و تردید با چشمان روشنی که پدر ساجیمول به روحانیون می نگرد، اما انتهادا ساجی در مورد چگونگی ادامه دادن با هر دو بی اطلاع است. بنابراین به عنوان سایه‌ای رنگ پریده از فیلم‌های متعدد مالایالام به پایان می‌رسد که جامعه اقلیت را هوشمندانه مورد بررسی قرار داده‌اند و از ویژگی‌های تنظیمات آن‌ها برای روایت داستان‌هایی با طنین جهانی استفاده کرده‌اند. حتی کاریزمای کونچاکو بوبان هم نمی تواند این پروژه نامطلوب را نجات دهد.

امتیاز: 1.5 (از 5 ستاره)

Enthadaa Sajiwa در آوریل 2023 در سینماها اکران شد. این فیلم اکنون در Amazon Prime Video پخش می شود.

Anna MM Vetticad روزنامه نگار برنده جایزه و نویسنده ماجراهای یک منتقد فیلم شجاع است. او در تلاقی سینما با دغدغه های فمینیستی و دیگر دغدغه های سیاسی-اجتماعی تخصص دارد. توییتر: @annavetticad، اینستاگرام: @annammvetticad، فیس بوک: AnnaMMVetticadOfficial