سقف اجاره در مقابل یارانه اجاره – رهبران حزب آلبرتا در حالی که هزینه ها افزایش می یابد بهترین رویکرد را مورد بحث قرار می دهند

در دسامبر – پس از شش سال حضور در لیست انتظار – سرانجام کورتنی تاونسند موفق شد 900 دلار یارانه اجاره استانی برای کمک به نگه داشتن او و فرزندانش در خانه، نزدیک والدینش.

در ماه مارس، او این خبر را دریافت کرد که یارانه او اساساً از بین خواهد رفت.

صاحبخانه او گفت که برای خانه ییلاقی کوچکش در لیک ویو، کرایه 1800 دلاری او را 800 دلار افزایش می دهد.

او به دنبال تغییر مدارس بچه‌هایش و یافتن اجاره‌ای ارزان‌تر در جای دیگری بود، اما می‌گوید چیز زیادی در دسترس نبود. بنابراین او به هر حال اوراق تمدید را امضا کرد و به دنبال چهارمین کار نیمه وقت یا هم اتاقی است. او از تغییر شوکه شده است.

تاونسند که به عنوان دستیار پژوهشی، کارمند خرده‌فروشی و عکاس آزاد کار می‌کند، می‌گوید: «من نمی‌فهمم چرا کنترل اجاره وجود ندارد.

او افزود: «800 دلار در یک شات فقط ظالمانه است. “شگفت انگیز خواهد بود اگر [the provincial government] چیزی وجود داشت که می‌گفت آنها فقط می‌توانستند هر سال یا هر دو سال یک‌بار اجاره‌ها را افزایش دهند.”

زنی روی زمین می نشیند و به او دو غذای هاسکی می دهد - در دو طرف او.
کورتنی تاونسند می‌گوید که جستجو برای اجاره‌ای ارزان‌تر در جای دیگر بسیار دشوار بود، زیرا او دو سگ دارد. (کارینا زاپاتا/CBC)

افزایش اجاره بها و کمبود عرضه باعث شده است که بسیاری از مردم خواستار کنترل اجاره بها شوند، به ویژه گروه های اجتماعی مانند Calgarians for Housing a Human Right و انجمن مسکن بین ادیان ادمونتون، که یک تجمع عمومی در روز یکشنبه برگزار کردند.

آنها به مواردی مانند تاونسند اشاره می کنند تا بگویند قوانین بیشتری به فوریت مورد نیاز است.

اما دیگر مدافعان و اقتصاددانان می گویند که وضعیت پیچیده تر است. راه درست رو به جلو چیست؟

سی‌بی‌سی کلگری با حامیان و اقتصاددانان با چندین دیدگاه صحبت کرد تا متوجه شود.

و با توجه به اینکه آلبرتا در بحبوحه انتخابات استانی قرار دارد، ما همچنین با هر یک از احزاب سیاسی اصلی تماس گرفتیم تا ببینیم در چه جایگاهی قرار دارند، و به طور کامل آنچه را که آنها برای گفتن دارند در زیر بیان کردیم.

UCP می گوید با کنترل اجاره مخالف است، در حالی که NDP هیچ موضع مشخصی در مورد این سیاست ندارد اما می گوید در صورت انتخاب شدن، آماده گفتگو در مورد آن است. هر دو طرف به گزینه های کمتر بحث برانگیز به عنوان راه حل اشاره می کنند، مانند یارانه ها و مسکن بیشتر. در میان احزاب کوچکتر، حزب سبز در حال ترویج سقف اجاره بها 1.5 درصد است، حزب آلبرتا استراتژی حمایت از درآمد گسترده‌تری را پیش می‌برد و ائتلاف وفاداری Wildrose هیچ پلت فرم مسکن ندارد.

بحث بزرگ: یارانه یا کنترل اجاره؟

آلبرتا یکی از معدود استان هایی است که هیچ محدودیتی برای افزایش اجاره بها توسط صاحبخانه وجود ندارد، فقط چند بار (یک بار در سال). دولت استانی به جای آن یارانه هایی را به آلبرتایی های کم درآمد ارائه می دهد، اگرچه هزاران نفر از افرادی که واجد شرایط دریافت آن هستند در لیست انتظار هستند.

اما حتی در میان مدافعان و اقتصاددانان، بحث بر سر این است که آیا کنترل اجاره یا یارانه راه حل است.

تابلوی اجاره در حیاط یک آپارتمان آجری نصب شده است.
افزایش اجاره بها و عرضه محدود – به ویژه در میدان نبرد انتخاباتی کلگری – افراد زیادی را برای کنترل اجاره بها درخواست کرده است. (جف مک اینتاش/ مطبوعات کانادا)

تیم ریشتر، رئیس و مدیر عامل اتحادیه کانادا برای پایان دادن به بی خانمانی، می‌گوید که وضعیت تاونسند باعث ایجاد نوعی کنترل اجاره بها در استان می‌شود – هرچند شاید به معنای سنتی در استان‌های دیگر اجرا نشده است.

“[It could be] جایی که مالکان مجاز به افزایش اجاره هستند، اما نرخی است که با تورم و سود معقول برای سرمایه گذاری آنها مطابقت دارد. نه افزایش یکباره 800 دلاری اجاره بها، که از نظر من تقریباً اخاذی به نظر می رسد.»

اما برخی از اقتصاددانان، مانند موشه لندر در دانشگاه کنکوردیا، می گویند کنترل اجاره بها بدترین راه حل است.

لندر که به صورت پاره وقت در آلبرتا زندگی می کند، گفت: «این برای هر شهری که آن را اجرا می کند کاملاً ویرانگر است و آنچه که به نظر می رسد یک مشکل موقت برای تعداد کمی است به یک مشکل دائمی تبدیل می شود.

مردی در زوم، با استفاده از میکروفون خارجی
موشه لندر استاد بخش اقتصاد دانشگاه کنکوردیا در مونترال است. او همچنین ساکن آلبرتا و صاحب خانه است. (CBC)

رونالد کنیبون، اقتصاددان در دانشکده سیاست عمومی دانشگاه کلگری، می‌گوید کنترل اجاره تنها به نفع اجاره‌کنندگان فعلی است، زیرا با کاهش عرضه اجاره‌های ارزان‌قیمت، سرمایه‌گذاران تمایلی به ساختن بیشتر ندارند و اجاره‌کنندگان کم‌درآمد آینده رها می‌شوند. تقلا در یک بازار حتی تنگ تر.

Kneebone در بیانیه ای ایمیلی گفت: “مستاجران آینده بدتر می شوند. سیاست عمومی خوب مواظب است سیاست هایی را معرفی کند که به اجاره کنندگان فعلی و آینده کمک کند.”

او طرفدار یارانه است.

گره گشایی از پیچیدگی

ساشا تسنکووا، استاد برنامه‌ریزی در دانشکده معماری، برنامه‌ریزی و منظر دانشگاه کلگری، می‌گوید یارانه‌ها راهی سریع برای کاهش استرس بسیاری از اجاره‌کنندگان است.

اما یک خطر ذاتی وجود دارد.

تسنکووا گفت: “وقتی شما واقعاً یارانه اجاره یا کمک هزینه اجاره را معرفی می کنید … به طور خودکار باعث افزایش اجاره بها می شود.”

افراد بیشتری با پول بیشتر – چه پس‌انداز خودشان باشد، چه انتقال بین نسلی خانواده یا یارانه‌ای از طرف دولت – به دنبال کالایی هستند که کمبود دارند.»

از نظر او، دولت‌ها باید پیچیدگی و سیاست‌های تعادلی مانند کنترل اجاره، کمک‌های اجتماعی و فشار برای مسکن‌های اجاره‌ای بیشتر (و مسکن‌های اجاره‌ای کم‌هزینه) را به طور کلی درک کنند.

وعده اجاره مهمانی

پس احزاب قول می دهند در صورت انتخاب شدن چه کاری انجام دهند؟ در اینجا چیزی است که شش نفر از طرفین در مورد تعهدات خود به راه حل های اجاره به CBC News گفتند.

دو زن در قاب های مجزا با لباس های حرفه ای.
رهبر NDP، ریچل نتلی، چپ، و رهبر UCP، دانیل اسمیت. (جف مک اینتاش/ مطبوعات کانادا)

حزب متحد محافظه کار

را UCP درخواست مصاحبه را رد کرد و در عوض به CBC اشاره کرد کنفرانس خبری از 22 مارس زمانی که جرمی نیکسون، وزیر سالمندان، جامعه و خدمات اجتماعی، درخواست هایی را برای کنترل اجاره بها مطرح کرد.

او گفت کنترل اجاره بها در رادار UCP نیست و در عوض آنها بر افزایش عرضه مسکن با یارانه دولتی و برنامه مکمل اجاره.

UCP نیز موقت راه اندازی کرد برنامه پرداخت مقرون به صرفه که به سالمندان و خانواده های دارای فرزندانی که درآمد خانوار کمتر از 180000 دلار دارند کمک می کند.

حزب دموکراتیک جدید آلبرتا

را آلبرتا NDP قول می دهد 8500 خانه دیگر با یارانه دولت بسازد و به 11000 خانوار آلبرتا کمک اجاره دهد.

مالیسا دانفی، مدیر روابط رسانه ای حزب، گفت: «مسکن مقرون به صرفه یک مسئولیت استانی است، و این چیزی است که ما نمی توانیم در آن کوتاهی کنیم.

دانفی می‌گوید که حزب همچنین متعهد است در صورت انتخاب شدن، بحث در مورد سیاست‌های اجاره – مانند کنترل اجاره و قانون اجاره‌های مسکونی- را تجدید کند. او می‌گوید همه کسانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، از جمله اجاره‌کنندگان، صاحبخانه‌ها و کارشناسان سیاست، بخشی از این گفتگو خواهند بود.

پارتی آلبرتا

را پارتی آلبرتا می‌گوید که می‌خواهد برنامه‌های حمایت از درآمد را برای کمک به مقرون به صرفه بودن کلی، از جمله مسکن، یکپارچه و ساده کند. این موارد محدود به افرادی خواهد بود که از حمایت های درآمدی برخوردار هستند.

بری موریشیتا، رهبر، گفت: «وقتی هزینه‌های مسکن افزایش می‌یابد، کمک‌های اضافی در آنجا وجود خواهد داشت.

او گفت که رقم دلار برای منعکس کننده هزینه های اساسی زندگی هر منطقه تعیین می شود. او گفت که این حزب همچنین مایل است واحدهای مسکونی یارانه ای بیشتری بسازد.

حزب لیبرال آلبرتا

حزب لیبرال آلبرتا رهبر جان روگیوین می‌گوید که متعهد به کمک به اجاره‌ها از طریق یارانه دادن به نیازمندان هستند.

وی گفت: ما فکر می کنیم یارانه ها برای رسیدگی به مسائل اجاره به طور کلی بهتر از کنترل اجاره بها است و باید یارانه ها گسترده تر از آنچه هست باشد.

وی افزود: با این حال، کنترل اجاره بها می تواند در کوتاه مدت به صورت محدود و موقتی مورد استفاده قرار گیرد.

او می‌گوید که در درازمدت از مسکن‌هایی با بودجه دولت حمایت می‌کند و با شهرداری‌ها برای ردیابی سریع توسعه مسکن بیشتر – به‌ویژه برای آلبرتایی‌ها با درآمد کم و متوسط، همکاری می‌کند.

ائتلاف وفاداری Wildrose

را ائتلاف وفاداری Wildrose به درخواست های CBC برای اظهار نظر پاسخ نداد. هیچ خط مشی مربوط به مسکن در وب سایت خود ندارد.

حزب سبز آلبرتا

را حزب سبز آلبرتا در صورت انتخاب شدن، سقف اجاره بها و کنترل جای خالی 1.5 درصد را پیشنهاد می کند (که مالکان را ملزم می کند افزایش اجاره بها را به 1.5 درصد بین مستاجران محدود کنند).

جردن ویلکی، رهبر این حزب گفت: «ما همچنین از اجرای درآمد پایه جهانی حمایت می کنیم، که هیچ حزب دیگری در این زمینه حتی در مورد آن صحبت نمی کند.

در همان تماس، جاناتان پارکس، نامزد کلگری-بوفالو، می‌گوید که سبزها نیز متعهد به ساخت مسکن غیربازاری بیشتر هستند، که به گفته او رقابت سالم بین مالکان ایجاد می‌کند و اجاره‌بها را کاهش می‌دهد.