دود آتش سوزی جنگلی استان را فراگرفته است زیرا بادهای تند خطر آتش سوزی آلبرتا را تسریع کرده است

همانطور که بادهای متحرک قدرتمند شعله های آتش سوزی در سراسر آلبرتا را شعله ور می کنند، مبارزه برای محافظت از جوامع در حال تبدیل شدن به یک نبرد غیرقابل پیش بینی فزاینده است که در بسیاری از جبهه ها انجام می شود.

دستور تخلیه همچنان ادامه دارد زیرا بادهای تند و گرمای شدید خطر را برای جوامع در مرکز و شمال آلبرتا تشدید می کند.

تا صبح روز سه شنبه 94 آتش سوزی در سراسر استان شعله ور بود. از 87 آتش سوزی در حال سوختن در مناطق حفاظت شده جنگلی آلبرتا، 24 آتش سوزی غیرقابل کنترل طبقه بندی شده اند.

مقامات اورژانس هشدار می دهند که پیش بینی مزاجی در روزهای آینده خطر رفتار شدید آتش سوزی را تشدید می کند و شرایط را در زمین خطرناک تر می کند.

بادهای شدید همچنین دود غلیظی را از آتش سوزی های جنگلی به سمت جنوب آورده است و جوامعی از جمله ادمونتون و کلگری را پوشانده است. از روز دوشنبه، همزمان با گسترش آلودگی دود در سراسر آلبرتا و فراتر از آن، بیانیه‌های ویژه‌ای درباره کیفیت هوا برای بیشتر استان صادر شده است.

یک نقشه رنگارنگ
وسعت دود آتش سوزی در سراسر آمریکای شمالی تا 16 می 2023. (دفتر عملیات ماهواره و محصول/اداره ملی اقیانوسی و جوی)

در برخی از جوامع، از جمله درایتون ولی، ادسون و گراند پریری، کیفیت هوا به قدری ضعیف بود که در شاخص سلامت کیفیت هوا به عنوان 10 یا بالاتر طبقه بندی شد که بالاترین سطح خطر آلودگی هوا است.

تا عصر دوشنبه، حدود 19300 نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند و به گفته مقامات نظامی که روز دوشنبه به نخست وزیر جاستین ترودو اطلاع دادند، حداقل 36 محله در معرض خطر شعله های آتش بودند.

مقامات اورژانس آلبرتا روز سه‌شنبه ساعت 3 بعد از ظهر به وقت زمین گزارشی درباره واکنش آتش‌سوزی در جنگل ارائه خواهند داد. کنفرانس خبری را به صورت زنده از اینجا تماشا کنید.

دستورات جدید تخلیه

به ساکنان شهرستان Yellowhead در غرب مرکز آلبرتا گفته شد که اواخر عصر دوشنبه به دلیل آتش‌سوزی جنگلی در شرق دریاچه شینینگ بانک تخلیه شوند. هالیدی این در ادسون مرکز پذیرش اضطراری برای این افراد تخلیه شده است.

اوایل روز دوشنبه، شهر Valleyview در شمال غربی آلبرتا پس از عبور آتش از مانعی که قصد داشت سرعت آن را کاهش دهد، دستور تخلیه را صادر کرد.

به افراد تخلیه شده گفته شد که حدود 175 کیلومتری جنوب تا وایتکورت را طی کنند و وسایل نقلیه روز دوشنبه با فرار 1850 نفر از ساکنان شهر، بزرگراه را خفه کردند.

این استان همچنین روز دوشنبه یک هشدار رسمی برای تخلیه شهرک Peavine Métis در شمال آلبرتا صادر کرد. با این حال، جامعه قبلاً تخلیه را از روز یکشنبه آغاز کرده بود.

گرگ گوچیه، رئیس این شهرک، گفت: حدود 600 نفر پس از اینکه آتش سوزی در شمال غرب باعث قطع برق در جامعه شد، دستور خروج را دریافت کردند.

او گفت: “خانه من همیشه می تواند بازسازی شود. من فقط نمی خواهم کسی جان خود را از دست بدهد.”

“به خصوص افراد مسن تر — بازسازی برای آنها بسیار سخت خواهد بود. من نگران این هستم، اما مهم تر این است که مردم را بیرون برانیم.”

گوچیه در مصاحبه ای در روز سه شنبه گفت که اکنون آتش سوزی در چهار کیلومتری خانه های جامعه شعله ور است.

وی گفت که هیچ خانه ای تخریب نشده است، اما ساکنان نگران هستند و امیدوارند که آتش نشانان بتوانند خط را حفظ کنند.

او گفت: “دیروز کاملاً روز بود. بادها به سمت پایین حرکت کردند.” دود شدید زیادی را به منطقه می‌فرستاد، بنابراین مردمی که هنوز آنجا را ترک نکرده‌اند وحشت کرده‌اند و آن‌هایی که رفته‌اند به این فکر می‌کنند که آیا هنوز خانه‌ای خواهند داشت یا خیر.

بادها تغییر کردند و آنها به سمت جنوب به سمت جامعه حرکت می کنند، بنابراین ما امروز در حالت آماده باش هستیم.

دود سرخ آسمان را پر کرده است.
آسمان آلبرتا از دود قرمز می شود. بادهای متحرک دود را در سراسر استان پخش کرده است. (رندی مارتل)

در حالی که هزاران نفر از خانه های خود فرار می کنند و در اتاق های هتل و مراکز پذیرایی می خوابند، دیگران برای ارزیابی خسارت به خانه های خود باز می گردند.

آدام نوریس صبح دوشنبه، بیش از یک هفته پس از آن که آتش مزرعه و زمین او را به آتش کشید، در حال غرق کردن اموال خود در نزدیکی درایتون ولی بود. یک خانه، گاراژ، وسایل نقلیه، حیوانات و اقلام غیر قابل تعویض خانوادگی گم شد.

“[I’m] نوریس در حالی که به مبارزه با نقاط داغی که بعد از تعطیلات آخر هفته شعله ور شده بودند، گفت.

این شهرستان روز دوشنبه گفت که خدمه در مبارزه با آتش سوزی که شهرستان برازو در جنوب غربی ادمونتون را تهدید می کند، که شامل شهر درایتون ولی است، پیشرفت کرده اند.

این شهرستان گفت که بیش از 200 نفر در خط آتش سوزی مشغول به کار هستند و افزود که از اسکن حرارتی برای شناسایی نقاط داغ استفاده شده است.

نوریس گفت که می داند بسیاری از همسایگان مشتاق بازگشت به خانه های خود هستند، اما امن نیست.

او گفت: «مکان‌های فوق‌العاده ترسناکی وجود دارد که هنوز در اینجا روشن هستند.

آتش سوزی های جنگلی در شب.
از بعد از ظهر یکشنبه، بیش از 500000 هکتار از آغاز سال در آلبرتا سوخته است. (آتش سوزی آلبرتا)

“زخم ها دوباره باز خواهند شد”

حدود 1000 نفر تخلیه شده از دریاچه فاکس، در شرق High Level، اکنون در محله مجاور جان دور پریری پناه گرفته اند. مردم در مدرسه جامعه و حیاط خلوت پناه گرفته اند.

اکنون دو کمپ با فضای کافی برای 1000 نفر در نزدیکی مدرسه جان دور پریری ایجاد شده است.

فاکس لیک یکی از سه جامعه ای است که لیتل رد ریور کری را تشکیل می دهد. جامعه به شدت از آتش سوزی های جنگلی آسیب دیده است.

دواین لابوکان، مدیر مدیریت اضطراری برای ملت اول، تخلیه از دریاچه فاکس دورافتاده را آشفته توصیف کرد. منطقه شمال آلبرتا برای روزها تحت تخلیه اجباری قرار دارد.

او گفت: «همه با لنج و قایق روبرو می شدند. «ما پل نداریم.

“اگر ما زمان کافی برای انتقال آنها نداشتیم، شاید می توانستیم جان خود را از دست بدهیم زیرا این وضعیت بد بود.”

بیش از 100 سازه در دریاچه فاکس قبل از شروع حریق به سمت شمال به سمت جامعه رودخانه گاردن، جامعه دیگری در لیتل رد ریور کری، تخریب شد.

لابوکان گفت که ساکنان رودخانه گاردن شروع به تخلیه خود کرده اند. او گفت که آتش از رودخانه صلح پریده است، بلکه به سواحل رودخانه و جامعه نزدیک شده است.

او گفت که افراد تخلیه شده از فاکس لیک مشتاق بازگشت هستند، اما با این خبر دست و پنجه نرم می کنند که ممکن است پس از بازگشت خانه نداشته باشند.

او گفت: “وقتی آنها خبر را دریافت کردند، ویران شدند. … اینجا خانه آنهاست و آنها عادت به ترک جامعه ندارند.”

“زخم ها با دیدن خانه های سوخته خود دوباره باز خواهند شد.”

“ما نمی توانیم صبر کنیم”: کشاورزان ناامید آلبرتا به تنهایی با آتش سوزی مبارزه می کنند

برخی از آلبرتایی‌ها از دستورات تخلیه سرپیچی می‌کنند و سعی می‌کنند برای محافظت از خانه‌ها و دام‌های خود با شعله‌های آتش مبارزه کنند. آنها می گویند که کاهش منابع استانی و منابع اندک آنها را چاره ای جز این باقی نگذاشته است.