دستور تخلیه فورت چیپویان، آلتا، به دلیل آتش سوزی صادر شد

ساکنان فورت چیپ‌ویان به دلیل آتش‌سوزی جنگلی که در شمال آلبرتا در آخر هفته به وقوع پیوست، از خانه‌های خود تخلیه می‌شوند.

شهرداری منطقه‌ای وود بوفالو (RMWB)، آتاباسکا چیپ‌ویان اولین ملت، میکی‌سو کری اولین ملت و فورت چیپ‌ویان متیس، عصر روز سه‌شنبه دستور تخلیه مشترک را صادر کردند زیرا آتش‌سوزی در فاصله 13 کیلومتری از جامعه همچنان در حال گسترش است.

حمل و نقل هوایی به فورت مک موری و اسکان موقت در فورت مک موری و فورت مک کی ترتیب داده شده است.

قرار است تخلیه به صورت مرحله ای و با اولویت افراد آسیب پذیر و سالمند انجام شود.

در خلیج آلیسون، نزدیکترین محله به مرز آتش سوزی آغاز خواهد شد. حدود 135 نفر در این جامعه، درست در شرق فورت چیپویان، زندگی می کنند.

این فرمان می‌گوید پروازهای محدودی برای باقیمانده روز سه‌شنبه در دسترس است، اما اکثریت مردم از چهارشنبه جابه‌جا خواهند شد.

Wood Buffalo، Athabasca Chipewyan First Nation و Mikisew Cree First Nation همگی وضعیت اضطراری محلی اعلام کرده اند.

کریستی تاکر، مدیر واحد اطلاعات آتش‌سوزی آلبرتا، طی یک به‌روزرسانی بعد از ظهر سه‌شنبه قبل از دستور تخلیه، گفت که این آتش‌سوزی در مدت کوتاهی پس از مشاهده آن روز یکشنبه 300 هکتار گزارش شده است و از آن زمان به 3000 هکتار رسیده است.

“این اولویت شماره 1 ما است زیرا نزدیکی به جامعه وجود دارد، و این واقعیت که خیلی سریع و بسیار نزدیک به جامعه ظاهر شد.”

فورت چیپویان در 300 کیلومتری شمال شرقی فورت مک موری قرار دارد و حدود 1000 نفر در آن زندگی می کنند.

تاکر گفت که سه خدمه در حال کار بر روی آتش هستند، شش هلیکوپتر آب می ریزند و دو گروه تانکر هوایی به طور مداوم در حال چرخش هستند. مقامات همچنین منابع بیشتری را به منطقه منتقل می کنند.

اما او گفت که با توجه به شرایط گرم و خشک در شمال آلبرتا، که آن نوع بارشی که به فرونشاندن آتش سوزی در سایر نقاط استان کمک می کند، به ویژه شگفت انگیز نیست که شاهد رشد سریع آتش سوزی باشیم.

در حال حاضر 62 آتش سوزی جنگلی در مناطق حفاظت شده جنگل آلبرتا وجود دارد و 19 مورد از آنها خارج از کنترل هستند. حدود 3500 نفر همچنان تحت دستور تخلیه هستند.

جوامع در حالت آماده باش

طبق یک هشدار RMWB در اوایل روز، افراد آسیب پذیر قبلاً از فورت چیپویان منتقل شده بودند.

بیلی جو توکارو، رئیس ملت اول Mikisew Cree، در ویدئویی که صبح سه شنبه در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، گفت که جامعه خلیج آلیسون، که یکی از چندین منطقه در اولین ملت است، تخلیه خواهد شد.

توکارو گفت: «طبق آنچه به ما گفته شد، آتش در شش کیلومتری خلیج آلیسون است. در حال حاضر آبپاش ها در اطراف جامعه راه اندازی شده است.

آلن آدام، رئیس ملت اول آتاباسکا چیپیویان و کندریک کاردینال، رئیس فورت چیپیویان متیس نیز به‌روزرسانی‌های آنلاین را به اشتراک گذاشته‌اند.

آدام گفت: «ما مجبور نیستیم اینجا در فورت چیپ وحشت کنیم. ما از مردم می خواهیم که آماده باشند».

کاردینال افزود که حمایت های بیشتری برای کمک به جامعه در حال رسیدن است.

“ما آیین نامه های بیشتری را وارد کرده ایم، ما RCMP بیشتری را وارد کرده ایم، [emergency social services] خدمه بتوانند از جامعه ما در آنچه در حال وقوع است حمایت کنند، همه را آرام نگه دارند و به مردم جهت دهند.”

“فقط می خواهم بگویم آرام باشید – غرق نشوید. همه چیز سر جای خود است.”

هشدار تخلیه روز سه‌شنبه یک پیام اضطراری را ایجاد کرد که درست بعد از ساعت 10:30 صبح در بخش‌هایی از شمال از طریق رادیو سی‌بی‌سی شنیده شد، اما در آن هشدار ذکر نشده بود که برای کدام جامعه است و کلمه “تخلیه” را به درستی تلفظ نمی‌کرد.

طبق اطلاعات داشبورد آتش سوزی آلبرتا، آتش سوزی جنگلی با برخورد صاعقه آغاز شد. در حال حاضر خارج از کنترل در نظر گرفته شده است.