در مورد شکاف جنسیتی در سیاست آلبرتا چه چیزی تغییر کرده و چه چیزی تغییر نکرده است

در 30 سال گذشته در مورد مردان، زنان و جامعه چیزهای زیادی تغییر کرده است، اما برخی از همان شکاف‌های جنسیتی که دهه‌ها پیش شاهد آن بودیم، هنوز در سیاست امروز وجود دارد.

بر اساس داده‌های ابزار Vote Compass جمع‌آوری‌شده در چند هفته گذشته، که منعکس‌کننده دهه‌ها نظرسنجی و نظرسنجی‌های افکار عمومی در سراسر کانادا است، زنان در آلبرتا به احتمال زیاد خود را در سمت چپ طیف سیاسی و مردان در سمت راست قرار می‌دهند. .

زنان همچنین مراقبت های بهداشتی و تحصیلی را به عنوان مهمترین مسائل برای خود ذکر می کنند، در حالی که مردان بیشتر به مسائل اقتصادی و مالی اشاره می کنند.

هیچ یک از اینها برای دانشمندان علوم سیاسی که نقش جنسیت در سیاست را مطالعه کرده اند، تعجب آور نیست. آنها الگوهای مشابهی را برای مدت طولانی دیده‌اند که به دورانی بازمی‌گردد که زنان و مردان نسبت به امروز نقش‌های متمایزتری در جامعه داشتند.

برخی از نظریه های سیاسی شناخته شده از قرن بیستم نشان می دهد که تفاوت در دیدگاه های سیاسی ریشه در این تفاوت های اجتماعی دارد. مردان بیشتر در جامعه نقش اقتصادی، کار و کسب درآمد داشتند، در حالی که زنان بیشتر نقش اجتماعی، تربیت فرزندان و مراقبت از اعضای خانواده را داشتند. بنابراین منطقی بود که دغدغه های سیاسی مردان بیشتر مالی باشد و زنان بیشتر اجتماعی.

اما امروزه ماهیت جنسیتی این نقش ها تغییر کرده است. زنان بیشتر از گذشته نان آور اصلی خانواده هستند و مردان بیشتر وقت خود را صرف تربیت فرزندان می کنند.

و با این حال ماهیت جنسیتی دیدگاه های سیاسی همچنان باقی است. چرا؟

پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد، اما دانشمندان علوم سیاسی مستقر در آلبرتا که این موضوع را مطالعه می کنند، چند ایده دارند.

یکی این است که ماهیت جنسیتی نقش‌های اجتماعی زمان زیادی طول می‌کشد تا واقعاً تغییر کند، و شاید حتی زمانی طولانی‌تر در مورد سیاست. دیگری این است که یکی از تغییرات سریع‌تر در نقش‌های جنسیتی که شاهد آن بوده‌ایم – در آموزش پس از دبیرستان – شکاف «اقتصادی-مرد، اجتماعی-زن» را تقویت می‌کند.

داده

ده‌ها هزار نفر از آلبرتایی‌ها به ابزار آنلاین Vote Compass پاسخ داده‌اند که از کاربران ده‌ها سؤال در مورد دیدگاه‌هایشان در مورد طیف وسیعی از موضوعات می‌پرسد.

یکی از سؤالات از کاربران می‌پرسد که در کدام طیف سیاسی چپ-راست در مقیاس 0 تا 10 قرار می‌گیرند، که 0 افراطی‌ترین چپ و 10 افراطی‌ترین راست است.

نسبت افرادی که خود را در مرکز مرده 5 رتبه بندی می کردند تقریباً بین زن و مرد تقسیم شده بود.

اما خود رتبه‌بندی‌ها بیشتر تحت سلطه زنان در سمت چپ طیف و بیشتر توسط مردان در سمت راست قرار گرفت.


لیزا یانگ، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه کلگری، از این نتایج شگفت زده نشد.

در حالی که ویژگی‌های شکاف جنسیتی در دیدگاه‌های سیاسی ممکن است بسته به ویژگی‌های یک انتخابات معین در یک مکان معین در یک زمان مشخص، نوسان داشته باشد، یانگ به طور کلی می‌گوید که همین الگوها برای دهه‌ها ادامه داشته است.

او می‌گوید: «به سختی می‌توانم بگویم شکاف‌های جنسیتی افزایش یافته یا کاهش یافته یا شکل جدیدی به خود گرفته است. “من فکر می کنم در واقع یکپارچگی قابل توجهی در الگوی کلی وجود دارد که می بینیم، حتی اگر در هر زمینه ای به طور متفاوتی اجرا شود.”

او گفت که الگوی مشابهی در نتایج به سوال دیگری از Vote Compass نشان داده شد: چه موضوعی برای شما در این انتخابات مهم‌تر است؟

مراقبت های بهداشتی رایج ترین پاسخ بود، اما به طور قابل توجهی در میان زنان شایع تر بود، به طوری که 36 درصد از پاسخ دهندگان زن به مراقبت های بهداشتی در مقابل 23 درصد از مردان اشاره کردند.

در مقابل، مردان بیشتر به اقتصاد یا امور مالی اشاره می کنند، به طوری که 20 درصد از پاسخ دهندگان مرد به این موضوع اشاره می کنند در حالی که فقط 10 درصد از زنان.


یانگ می‌گوید که پاسخ‌های Vote Compass او را به یاد یک مقاله آکادمیک کلاسیک با موضوع شکاف‌های جنسیتی می‌اندازد که به انتخابات فدرال کانادا در سال 1988 بازمی‌گردد.

مقاله – نوشته الیزابت گیدنجیل و با عنوان مرد اقتصادی – زن اجتماعی؟ – بررسی کرد که چرا حمایت از توافقنامه تجارت آزاد کانادا-ایالات متحده در آن دوره دارای سطوح مختلف حمایت بین مردان و زنان بود.

گیدنجیل می‌نویسد: «من این تفاوت‌ها را در قالب «زن اجتماعی» و «مرد اقتصادی» تئوریزه می‌کنم.

“نتایج این تفسیر را تایید می کند. مردان بیشتر در ارزیابی این توافق ملاحظات اقتصادی را مورد توجه قرار می دادند، در حالی که نظرات زنان بیشتر تحت تاثیر تعهد آنها به دولت رفاه و نگرانی بیشتر آنها برای برنامه های اجتماعی بود.”

نزدیک به سه دهه به جلو می رویم و ما هنوز شاهد شکاف مشابهی در دیدگاه های آلبرتایی ها در مورد انتخابات آلبرتا 2023 هستیم.

در حال تغییر، آهسته و سریع

لوری ویلیامز، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه مونت رویال کلگری، معتقد است که الگوهای پایدار به نقش های جنسیتی پایدار مرتبط هستند.

او می‌گوید به همان اندازه که برخی چیزها تغییر کرده است، بسیاری از چیزها نیز ثابت مانده است.

او گفت: «اعداد و ارقام هنوز نشان می‌دهند که اکثر وظایف خانه – مراقبت از کودکان، مراقبت از سالمندان، مسائل مربوط به مراقبت از خانواده – اکثر آنها هنوز توسط زنان انجام می‌شود.

لوری ویلیامز
لوری ویلیامز استاد مطالعات سیاست در دانشگاه مونت رویال در کلگری است. (کالین هال/سی بی سی)

بر اساس مطالعه‌ای که از سوی اداره آمار کانادا انجام شده است، زنان در سال 1986 72 درصد از وظایف مراقبت از کودک را بر عهده داشتند. تا سال 2015، این کاهش، اما نه با حاشیه زیاد، به 65 درصد رسید.

زنان همچنین بیشتر از مردان گزارش دادند که 10 ساعت در هفته یا بیشتر را برای مراقبت از یکی از اعضای خانواده یا دوستان مبتلا به بیماری یا ناتوانی طولانی مدت صرف می کنند.

در نتیجه، زنان بیشتر با سیستم مراقبت های بهداشتی ارتباط برقرار می کنند – نه فقط برای خودشان، بلکه برای کودکان و سایر عزیزانی که از آنها مراقبت می کنند.

یانگ گفت: “و بنابراین آنها بیشتر با نگرانی های سیستم مراقبت های بهداشتی هماهنگ هستند.”

اما در حالی که بسیاری از نقش‌های جنسیتی پابرجا بوده‌اند، حوزه‌ای وجود دارد که زنان به سرعت در حوزه‌ای که زمانی تحت سلطه مردان بود، جای خود را به دست آورده‌اند.

تحصیلات پس از متوسطه

یانگ گفت: «در حال حاضر زنان بسیار بیشتر از مردان به تحصیلات پس از متوسطه می روند.

او گفت و این ممکن است در واقع شکاف جنسیتی را در سیاست تقویت کند.

او خاطرنشان کرد: داده‌های نظرسنجی و تحقیقات آکادمیک به طور کلی نشان داده است که افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر از افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، خود را در سمت چپ طیف سیاسی قرار می‌دهند.

یانگ می‌گوید: «چیزی است که در برخی از ادبیات به عنوان «شکاف دیپلم» و جنسیت از آن یاد می‌شود، زیرا زنان بیشتر از مردان مدرک دانشگاهی دریافت می‌کنند.

و این قطعاً در آلبرتا صدق می‌کند.»


همه اینها را جمع کنید و تصویر پیچیده ای از نحوه تعامل مردان و زنان متفاوت با جامعه و در نتیجه با سیاست به دست می آورید.

در حالی که نتیجه خالص ممکن است یک انشعاب آشنا در ایدئولوژی چپ-راست باشد، اینطور نیست که هیچ چیز تغییر نکرده باشد.

مهم نیست چه کسی در 29 می برنده می شود، یک زن نخست وزیر بعدی آلبرتا خواهد بود. هم ریچل نتلی و هم دانیل اسمیت کمپینی برای مهدکودک روزانه 10 دلاری داشته اند. حزب ملی دموکرات بیش از کاندیداهای مرد نامزدهای زن دارد.

این حقایق به ویژه در انتخابات استانی 2023 قابل توجه نیستند، اما تصور آنها در آلبرتای قرن بیستم بسیار دشوارتر است.

ویلیامز گفت: «از بسیاری جهات، تنوع در آلبرتا در حال حاضر بسیار بیشتر از 20 سال پیش است.

“بنابراین تغییری در حال رخ دادن است… و بر این موضوع که احزاب مختلف در تلاش برای جلب آرا هستند، با چه کسی صحبت می کنند، تاثیر می گذارد.”

چگونه داده های Vote Compass جمع آوری و تفسیر می شوند

Vote Compass که توسط تیمی از دانشمندان علوم اجتماعی و آماری از Vox Pop Labs ساخته شده است، یک برنامه تعامل مدنی است که منحصراً توسط CBC Radio-Canada در آلبرتا ارائه شده است. یافته‌های این داستان بر اساس 26808 پاسخ‌دهنده است که از 30 آوریل تا 18 می 2023 در Vote Compass شرکت کرده‌اند.

برخلاف نظرسنجی های آنلاین، پاسخ دهندگان به Vote Compass از پیش انتخاب نشده اند. با این حال، مشابه نظرسنجی‌ها، داده‌ها یک نمونه غیرتصادفی از جامعه است و به منظور تقریب نمونه نماینده وزن‌گذاری شده است.

داده‌های Vote Compass بر اساس جنسیت، سن، تحصیلات، منطقه و حزب سنجیده شده است تا اطمینان حاصل شود که ترکیب نمونه منعکس کننده جمعیت واقعی آلبرتا بر اساس داده‌های سرشماری و سایر برآوردهای جمعیت است.