در انتخابات آلبرتا چه گذشت؟ این چیزی است که اعداد می گویند

مهم ترین اعدادی که از انتخابات 2023 آلبرتا به دست می آیند، آنهایی هستند که ترکیب مجلس را تعیین می کنند: حزب متحد محافظه کار 49 کرسی در مقابل 38 کرسی دموکرات های جدید آلبرتا به دست آورد.

اما در حالی که Elections Alberta ارقام رسمی را در 8 ژوئن منتشر خواهد کرد، اعداد غیررسمی داستان‌های زیادی برای گفتن و چشم‌اندازهای زیادی درباره آنچه در این انتخابات رخ داد، دارند.

بیایید حفاری کنیم.

نوسانات سهم رای

UCP نسبت به انتخابات 2019 در تعداد بیشتری از رای ها نسبت به آنهایی که سهم خود در آن افزایش یافته بود، کاهش یافت. و این افزایش‌ها حاشیه‌ای بودند، عمدتاً در محدوده یک تا سه درصد، هیچ کدام بالاتر از هفت درصد نبودند.

در مقابل، سهم آرای NDP تقریباً در همه جا افزایش یافت – تنها سه سواری باعث شد که حزب در مقایسه با سال 2019 درصد کمی کمتر از آرا را به دست آورد: سنترال پیس-ناتلی، فورت مک موری-وود بوفالو و لیسر اسلیو لیک. این کاهش ها حاشیه ای بود، اما بسیاری از آن دستاوردهای NDP قابل توجه بودند: 48 سواری با افزایش امتیاز دو رقمی، از جمله دو مورد بالای 20.

پس تعجب آور نیست که تفاوت در سهم رای بین دو حزب – یعنی اینکه چند درصد یک کرسی را به دست آورد – در مقایسه با انتخابات قبلی به شدت علیه UCP تغییر کرد.

25 سواری برتر که UCP بیشترین سهم را نسبت به NDP از دست داد، همگی در کلگری (20)، گوزن قرمز (دو)، ایردری (دو) و ادمونتون (یک) بودند. در 14 مورد از آن سواری ها، دیفرانسیل UCP-NDP 20 درصد یا بیشتر از تیم آبی فاصله گرفت.

با این حال، از آنجایی که UCP اغلب در سال 2019 بالشتک قابل توجهی داشت، این تغییر همیشه برای چرخاندن صندلی کافی نبود. از آن 25 سواری که بیشترین تغییر را از UCP داشتند، NDP 11 کرسی به دست آورد – دو کرسی که قبلاً داشتند.

یک مثال خوب کلگری شاو است که بیشترین نوسان را در سهم رای دید. در سال 2019، UCP 65.3 درصد از آرا را به دست آورد و NDP 25.6 درصد را به دست آورد – با اختلاف 39.7 درصد. در این انتخابات، سهم آرای NDP در کلگری شاو به 42.7 درصد افزایش یافت. اما UCP با وجود نوسان 26 امتیازی در اختلاف بین دو حزب همچنان با 56.2 درصد آرا برنده کرسی شد.

البته هر سواری داستان خاص خود را دارد که عوامل متعددی در آن نقش دارند. در سال 2019، حزب آلبرتا شش درصد از آرا را در کلگری-شاو به دست آورد، اما امسال نامزدی در مسابقات سوارکاری نداشت. برخی از این رای دهندگان احتمالاً بخشی از 17 امتیاز ان دی پی را تشکیل می دهند. و برخی از رأی دهندگانی که در سال 2019 برای UCP رأی دادند، ممکن است این بار در خانه مانده باشند، یا به NDP رأی داده باشند، یا رأی خود را خراب کرده باشند.

هی، ما بیش از دو مهمانی داریم، می دانید

به طور کلی، سهم UCP از آرا در سراسر استان تنها دو واحد کاهش یافت و به 52.6 درصد رسید. NDP با 11 امتیاز به 44.0 درصد رسید.

اما احزاب دیگر از سال 2019 تغییرات قابل توجهی داشتند. حزب سبز تقریباً سهم خود را از آرا دو برابر کرد تا به رتبه سوم صعود کند. حزب آلبرتا از رتبه سوم در سال 2019 با 9 درصد از کل آرا به رتبه چهارم در سال 2023 سقوط کرد که کمتر از یک درصد بود.

شایان ذکر است، جایگاه سوم آن چیزی نیست که قبلا بود: حزب آلبرتا در سال 2019 با نزدیک به 172000 رای این جایگاه را در اختیار داشت، اما سبزها اکنون تنها با 14000 رای آن را در اختیار دارند.

به عبارت دیگر، در سال 2019 NDP و UCP با هم 87.6 درصد از کل آرا را به خود اختصاص دادند. در این سال، آنها 96.6 درصد را به خود اختصاص دادند.

در همین حال، لیبرال آلبرتا، این بار 14000 رای کمتر به دست آورد – با توجه به اینکه این حزب تنها حدود 18400 رای در سال 2019 کسب کرد، یک شکست بزرگ است.

هر رای مهم است

مسئله تقسیم آرا می تواند تفرقه انگیز باشد. طرفداران به اصطلاح رای‌گیری استراتژیک استدلال می‌کنند که در یک رقابت نزدیک که فقط نامزد A و نامزد B شانس برنده شدن دارند، عاقلانه‌تر است که برای هر کدام از این دو نفر که کمتر از همه دوست ندارید رای بدهید – حتی اگر خیلی ترجیح می‌دهید. به کاندیدای ج رأی دهید. برخی دیگر مخالفت می‌کنند که چنین منطقی مانع از تبدیل شدن نامزدهای دیگر به رقیب می‌شود و اساساً رأی دادن به وجدان شخصی دموکراتیک‌تر است.

با کنار گذاشتن این بحث، قابل توجه است که در یک انتخابات نزدیک، تعداد انگشت شماری از آرای یک شخص ثالث می‌توانست نتیجه را تغییر دهد – یا بسته به شمارش مجدد، هنوز هم ممکن است.

در کلگری-بو، UCP با 385 رای برنده شد. در کلگری – شمال غرب، UCP با 149 رای برنده شد. در هر دو رقابت، حزب آلبرتا صدها رای بیشتر از این اختلاف به دست آورد.

البته، بدون برگه های رای رتبه بندی شده، هیچ راهی برای دانستن اینکه انتخاب دوم آن دسته از رای دهندگان حزب آلبرتا چه کسی بوده است، وجود ندارد. اما منصفانه است که بگوییم حزب آلبرتا از نظر سیاسی به NDP نزدیکتر از UCP است.

دو سواری دیگر با حاشیه پیروزی باورنکردنی کم NDP – با 30 رای در کلگری-گلنمور و هفت رای در کلگری-آکادیا- نیز صدها رای برای حزب سبز داشتند.

اما در چنین رقابت‌های نزدیک، تفاوت می‌توانست به همین راحتی در تصمیم چند نفر دیگر برای شرکت در انتخابات باشد.

میزان مشارکت را کم کنید

مجموع مشارکت غیر رسمی برای انتخابات 2023 62.4 درصد بود که نسبت به رقم 67.5 درصدی سال 2019 کاهش داشت. این نه تنها شامل آرای معتبر ریخته شده، بلکه رد یا رد شده نیز می شود.

این ارقام با سواری تجزیه نمی شوند. اما برای مقایسه تغییر اوضاع نسبت به انتخابات قبلی، می‌توانیم از یک نماینده معقول استفاده کنیم: تعداد برگه‌های رأی معتبر تقسیم بر تعداد رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده در آخرین شمارش انتخاب‌کنندگان (به ترتیب از فوریه ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۱۹).

با این معیار، مشارکت در هر سواری به جز یک سواری کاهش یافت: Banff-Kananaskis، جایی که NDP با اختلاف 199 رای، کرسی UCP را تغییر داد. در آن سواری، مشارکت 1.5 درصد افزایش یافت.

در جاهای دیگر، بسیاری از مکان‌ها مشارکت بسیار کمتری نسبت به سال 2019 داشتند. این اغلب، اما مطمئناً نه همیشه، با رقابت‌هایی که با اختلاف قابل توجهی برنده شدند مرتبط بود، و این نشان می‌دهد که برخی از رأی‌دهندگان ممکن است احساس کرده باشند که رقابت در کیف است و در خانه مانده‌اند.

اما استثناهای زیادی وجود داشت. Edmonton-Gold Bar و Livingstone-Macleod که هر دو با اختلاف قابل توجه بیش از 9000 رای تصمیم گرفتند، کمترین میزان کاهش مشارکت را داشتند. در همین حال، Edmonton-Castle Downs و Lesser Slave Lake دارای حاشیه نسبتاً متوسطی در حدود 2500 رای بودند، اما کاهش مشارکت را به ترتیب 18.4 و 23.9 درصد مشاهده کردند.

از 20 سواری که بیشترین کاهش در مشارکت رای دهندگان را داشتند، UCP 18 را برنده شد.