خرید سرور مجازی

در بازار رقابتی امروز، برای اینکه کسب و کاری رشد داشته باشد و حتی بتواند به مسیر خود ادامه دهد، باید از تجهیزات IT به روز و پیشرفته استفاده نماید که البته امری پر هزینه و سنگین است. اما صنعت فناوری اطلاعات مدرن راهکارهای مناسب و مقرون به صرفه تری را  به این کسب و کارها می دهد که از جمله آن خرید سرور مجازی است.

چرا باید کسب و کارتان را به سرورهای مجازی تغییر دهید؟

کسب و کارهایی که به دنبال رشد هستند، می دانند که همواره نیاز دارند ابزارها و خدمات جدیدی را پیاده سازی نمایند. همچنین می دانند که نباید از به روز رسانی مجموعه تجهیزات IT شان غافل شوند و باید همواره آن را توسعه دهند. بعلاوه می دانند آن زمان که بازار رقابت شدید است، این سرعت و عملکرد ابزارها و تجهیزات شان است که نقش اصلی و حیاتی را در بقای کسب و کارشان ایفا می نماید. با این حال، خرید تجهیزات گران قیمت و همچنین تعمیر و نگهداری آنها را به عنوان یک سرمایه گذاری فرعی قلمداد کرده و اغلب دوره بازپرداخت طولانی تری برای آن در نظر می گیرند.

 

اما امروزه صنعت مدرن IT به انواع نیازهای این کسب و کارها، پاسخ های منعطف تری داده است و خدمات و راه حل هایی ارائه می دهد که کسب و کارها بتوانند بدون سرمایه گذاری های قابل توجه و گزاف، ناوگان تجهیزات IT شان را گسترش دهند. خرید سرور مجازی از جمله این راه کارهاست.

سرور مجازی چیست؟

در واقع، سرور مجازی یا virtual server، منابع نرم افزاری و سخت افزاری را با سایر سیستم عامل ها به اشتراک می گذارد. از نظر مدیریت منابع، کارآمدتر و به دلیل فناوری مجازی سازی سرور، مقرون به صرفه تر است.

معمولا یک سرور مجازی در یک بانک اطلاعاتی خارج از سایت قرار دارد و منابع آن توسط چندین کاربر به اشتراک گذاشته شده است که هر کدام بر روی همان منبع کنترل دارد. به عبارت ساده، سرور مجازی، تبدیل یک سرور فیزیکی به چندین ماشین مجازی است که هر کدام یک سیستم عامل متفاوت را اجرا می کند.

برای یک کاربر، سرور مجازی از نظر عملکردی دقیقا مشابه با یک سرور فیزیکی است. چند سرور مجازی را می توان بر روی یک bare-metal سرور مستقل پیاده سازی نمود که هر کدام دارای یک سیستم عامل، آماده سازی و نگهداری مستقل و نرم افزار خاص خود باشند. ماشین سرور مجازی از زیرساخت مجازی، نرم افزار مجازی سازی و منابع کامپیوتری یک سرور فیزیکی استفاده می کند تا یک محیط مجازی را خلق کند.

 سرورهای مجازی چه کاربردی دارند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به تفاوت میان سرور خصوصی مجاز (VPS: Virtual Private Server) و سرور اختصاصی مجازی (VDS: Virtual Dedicated Server) بپردازیم. هر دوی این اصطلاح ها به خدمات میزبانی اشاره دارند که در آن کاربر، منابع از پیش تعریف شده ای را خریداری می کند. اما تفاوت این دو در روش مجازی سازی است: VDS در واقع مجازی سازی سخت افزاری است در حالی که VPS مجازی سازی سیستم عامل.

البته از دیدگاه کاربر، هیچ تفاوتی بین این دو رویکرد وجود ندارد.

برای یک سایت کوچک، استفاده از میزبانی مجازی (virtual hosting) – سرویسی که شامل پشتیبانی از چند نام دامنه، ابزار توسعه وب، پایگاه داده و فضای دیسک است- کافی است، اما با رشد کسب و کار و معرفی سیستم های اطلاعاتی متفاوت، قابلیت میزبانی مجازی دیگر کافی نخواهد بود. واقعیت این است که در میزبانی مجازی، مشتری تنها بخش اندکی از پردازنده و فضای دیسک را در اختیار دارد، اما خرید سرور مجازی منابع بسیار بیشتری را در اختیار وی قرار می دهد.

پیش از آنکه برای خرید سرور مجازی اقدام نمایید لازم است با انواع مختلف سرور مجازی آشنا شوید، تا با توجه به نوع و کاربرد آن بتوانید گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

انواع سرور مجازی

به طور کلی سرورهای مجازی بر اساس سیستم عامل به سه دسته تقسیم می شوند:

·        سرور مجازی ویندوز: که اغلب برای پیاده سازی وب سایت ها، اجرای سرور VPN، اجرای برنامه ها و وب سایت های آنلاین، ذخیره سازی اطلاعات و بروزرسانی ها و … استفاده می شود.

·        سرور مجازی لینوکس: این نوع سرور مجازی اغلب برای کنترل داده، مدیریت سخت افزار، مدیریت و استفاده از حافظه، اجرای سرور بکاپ، پیاده سازی VPN، سرور ایمیل و تست میزان امنیت و … استفاده می شود.

·        سیستم عامل میکروتیک: گزینه ای ایده آل برای کسانی که قصد اجرای PPTP و L2TP VPN دارند. این نوع سرور مجازی نیز برای سرور پروکسی، فایروال، سرور DHCP و مسیریاب و MPLS مناسب است.

اما تصمیم نهایی و انتخاب یکی از انواع ذکر شده، به هدف، میزان و نوع فعالیت شما و همچنین میزان مهارت شما در کارکردن با آن، بستگی دارد. 

 نکات مهم برای انتخاب و خرید سرور مجازی

خرید سرور مجازی جایگزینی سودآور به جای خرید تجهیزات شخصی گران قیمت است، اما قبل از استفاده از این سرویس، باید پنج نکته را در نظر بگیرید:

1. دیتاسنتر یا موقعیت سرور

اینکه سروری انتخابی شما در کدام موقعیت جغرافیایی و کدام دیتاسنتر میزبانی می شود، بسیار مهم است. شما باید با توجه به منطقه جغرافیایی کاربران سایت تان، دیتاسنتر سرور را انتخاب نمایید. این کار به میزان قابل توجهی بر روی سرعت سایت تان و بالطبع بر روی آمار بازدید آن تاثیر خواهد داشت.

2. نوع و روش مجازی سازی

دومین فاکتور مهم هنگام خرید سرور مجازی، توجه به روش مجازی سازی استفاده شده در سرور است. نرم افزارهای Openvz، XEN، VMWare و KVM، چهار مجازی ساز پرطرفدار هستند که البته معتبرترین آنها VMWare است.

3. میزان منابع و سخت افزارهای آن

برای انتخاب یک سرور مجازی باید بدانید که وب سایت شما چه میزان آمار بازدیدی دارد و هر کدام از این بازدیدها بر روی سرور چه پردازشی ایجاد می کنند. هر چه میزان افزونه های سایت شما بیشتر باشد، میزان منابع بیشتری نیاز دارید.

4. نوع سیستم عامل سرور مجازی

نوع زبان برنامه نویسی سایت شما، تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب نوع سیستم عامل سرور مجازی تان دارد. به عنوان مثال اگر از هر یک از زبان های وردپرس و یا PHP استفاده کرده اید، قطعا بهترین سرور مجازی برای شما، سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس است.

5. مدیریت و پشتیبانی سرور

قطعا مهمترین فاکتور بر روی انتخاب و خرید سرور مجازی، خدمات ارائه شده توسط میزبان است. در واقع، علاوه بر سابقه و تجربه میزبان، باید شرایط و محدودیت های خرید سرور را نیز در نظر بگیرید. بسیاری از شرکت های میزبان تنها سیستم عامل و کنترل پنل را بر روی سرورتان نصب می کنند و هیچ تنظیمات امنیتی و مدیریتی بر روی آن اعمال نمی کنند.  پس بهتر است گزینه ای را انتخاب نمایید که حداقل، مدیریت و کانفیگ اولیه را به صورت رایگان و یا با هزینه ناچیزی ارائه نماید.