خانواده ادمونتون از سودان فرار می کنند، اما نگرانی برای کسانی که پشت سر گذاشته اند همچنان ادامه دارد

محمد جعفر پس از دو شب بی خوابی سرانجام سه شنبه خبر رسید که برخی از اعضای خانواده اش در حال خروج از سودان هستند.

همسر و دختر 13 ساله ادمونتونی چند ماهی بود که در خارطوم، پایتخت کشور، به مراقبت از مادرشوهر جعفر پس از عمل جراحی کمک می کردند. او و اعضای خانواده اش شهروند کانادا هستند.

تقلا برای خروج از خارطوم تقریباً دو هفته پیش آغاز شد، زمانی که درگیری خشونت آمیز بین نیروهای مسلح سودان و گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع آغاز شد. از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل، صدها نفر کشته شده اند.

جعفر به CBC Edmonton گفت رادیو فعال هفته گذشته درباره اینکه چگونه اعضای خانواده اش در خانه ای در منطقه خطرناک نزدیک فرودگاه اقامت داشتند و صدای تیراندازی را در بیرون شنیدند.

در روز دوم درگیری، خانواده برق و آب نداشتند و جعفر اغلب نمی توانست با آنها تماس بگیرد.

او گفت: “این خیلی خسته کننده بود، نشستن در اطراف ناتوان بود، و شما هیچ اطلاعاتی در مورد آنچه در حال وقوع است ندارید.”

رادیو فعال8:36در یک منطقه جنگی گیر کرده است

ما با یک ادمونتونی صحبت خواهیم کرد که همسر و دخترش در سودان سرگردان هستند.

او این هفته به سی‌بی‌سی نیوز گفت که خبر پرواز در دسترس از خارطوم در اواخر روز یکشنبه باعث شد او و دختر بزرگ‌ترش ساعت‌ها در جستجوی هر کسی باشند که بتواند پیامی به خانواده در مورد کجا بروند.

او تا حدود ساعت 5 صبح در ادمونتون به رختخواب نرفت، اما بعداً از همسرش شنید که گفت که تلاش برای ساختن آن بسیار خطرناک بوده است.

اما روز دوشنبه، آنها از یک تلاش دیگر برای تخلیه مطلع شدند و جعفر جستجوی جدیدی را برای یافتن کسی که خانواده را به نقطه انتقال هدایت کند، آغاز کرد.

جعفر گفت: «خیلی سخت بود چون داشتم با خارطوم تماس می گرفتم تا افرادی را پیدا کنم که ماشین دارند، سوخت دارند و حاضرند ریسک کنند.

“من [older] دختر از یک گروه فیس بوک شماره گرفت. ما فقط به طور تصادفی زنگ می زدیم، مردم را نمی شناختیم.»

جعفر روز سه‌شنبه گفت آخرین بار از همسرش شنیده است که او و دخترشان سفر سه ساعته به پایگاه هوایی را با موفقیت انجام داده‌اند و برای سوار شدن به هواپیما آماده می‌شوند.

جعفر گفت: «این بخشی از آرامش است.

اما خواهرم، بچه‌هایش، خانواده‌اش و برادر کوچکم – آنها هنوز آنجا هستند. نمی‌دانم بعد از مأموریت‌های دیپلماتیک چه اتفاقی می‌افتد. [helping] کسانی که تابعیت مضاعف دارند. این نشانه خوبی نیست که تمام نمایندگان سیاسی سودان را ترک کنند.”

کانادایی ها در حال فرار از سودان

بسیاری از کشورها از جمله کانادا در روزهای اخیر دیپلمات های خود را از سودان خارج کرده اند.

سودانی-کانادایی ها از دولت فدرال خواسته اند تا کمک بیشتری کند تا کانادایی هایی که در درگیری گیر کرده اند از خطر خارج شوند. اوایل این هفته، یک هواپیمای آلمانی 58 کانادایی را از این کشور به پرواز درآورد.

ملانی جولی وزیر امور خارجه روز چهارشنبه گفت که تقریباً 1800 شهروند یا مقیم دائم کانادا در حال حاضر حضور خود را در سودان ثبت کرده اند و 700 نفر از آنها درخواست کمک برای خروج از این کشور کرده اند. تاکنون حدود 150 نفر از کشور خارج شده اند.

جولی همچنین گفت که کانادا در حال بررسی درخواستی از سوی گروه های مهاجر سودانی است تا بستگان بتوانند به طور موقت تا زمانی که خشونت ها کاهش یابد، به کانادا بیایند.

یک مرد سودانی با پیراهن سفید و کراوات آبی و قرمز به دوربین نگاه می کند
مدثیر بشیر با اتحادیه فرهنگی سودان ادمونتون کار می کند. (ارسال شده توسط مدثیر بشیر)

مدثیر بشیر، عضو اتحادیه فرهنگی سودان در ادمونتون، گفت که همه در جامعه او از دوستان و خانواده خود می ترسند.

او روز سه شنبه گفت: “وضعیت واقعاً بسیار بد است. هر روز بدتر و بدتر می شود.”

چند تن از اعضای خانواده او در خارطوم زندگی می کنند و در صورت ادامه درگیری، گزینه های کمی برای ترک آنها وجود دارد.

او گفت: “آنها می ترسند – همه آنها پاسپورت ندارند.”

آنها نمی دانستند که چنین مشکلی برایشان پیش خواهد آمد. آنها حتی به خروج از سودان فکر نمی کردند. و از ناشناخته ها برای آنها می ترسند. هیچ کس نمی داند فردا چه اتفاقی می افتد.”

بشیر گفت که مردم سودان نه تنها برای فرار از هرج و مرج، بلکه برای دریافت حمایت لازم در صورتی که مجبور به فرار از خانه های خود و شروع دوباره در یک کشور جدید شوند، به کمک نیاز دارند.

برای جعفر، این خطر هنوز یک نگرانی عمده است.

او گفت: «کسانی که بیشترین آسیب را خواهند دید، مردم سودانی هستند که هیچ ارتباطی با کشورهای دیگر ندارند.

آنها از طرف دولت خود حمایت نمی کنند. جامعه بین المللی نیز باید از آنها مراقبت کند.