حزب NDP آلبرتا دستاوردهایی داشت، اما در اپوزیسیون باقی می ماند: بعد چه اتفاقی می افتد؟

هشت سال پیش، حمایت چهار رای‌دهنده از هر 10 رأی‌دهنده، راشل نتلی، رهبر حزب دموکراتیک خلق آلبرتا را به دفتر نخست‌وزیر سوق داد.

اواخر دوشنبه شب، حمایت حداقل 130000 آلبرتایی بیشتر از پیروزی تاریخی حزب در سال 2015 برای بازگرداندن او به پست بالای استان کافی نبود.

نتلی پس از اعطای انتخابات به رهبر حزب محافظه‌کار متحد، دانیل اسمیت، به هوادارانی که در سالن رقص هتلی در مرکز شهر ادمونتون جمع شده بودند، گفت که باید امیدوار باشند که MLA آنها بزرگترین اپوزیسیون رسمی استان در تاریخ باشد.

نتلی گفت: «ما به رشد و فرصت فوق‌العاده‌ای برای آینده‌مان و ارزش‌هایی که همه ما مشترک هستیم، دست یافته‌ایم.

پرسش‌ها در مورد آینده حزبی اجتناب‌ناپذیر است که در عرض یک دهه از اشغال چند کرسی در مجلس قانون‌گذاری برای تبدیل شدن به قوی‌ترین تهدید برای حاکمیت محافظه‌کاران در استان تبدیل شده است – اما همچنان از پیروزی کوتاهی کرده است.

نوتلی مسئولیت باخت دوشنبه شب را بر عهده گرفت. اما او هیچ نشانه ای از تغییر شغل عجولانه خود ارائه نکرد.

او خطاب به جمعیت تشویق کننده گفت: “این افتخار من است که به عنوان رهبر شما خدمت کنم و این افتخار من است که به عنوان رهبر اپوزیسیون رسمی خدمت کنم.”

پس از ادغام احزاب سابق وایلدروس و محافظه‌کار مترقی در سال 2017، حزب محافظه‌کار متحد به رهبری جیسون کنی، آرای راست مرکز را برای شکست دولت نوتلی در سال 2019 تثبیت کرد.

نوتلی به عنوان رهبر باقی ماند و مصمم به رستگاری در این انتخابات بود.

ناامید شدن شهروندان از تصمیمات کاهش هزینه UCP، از جمله نبرد با پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی آلبرتا، خصوصی سازی خدمات عمومی، کنار گذاشتن کنترل حقوق بازنشستگی، و معرفی برنامه درسی بحث برانگیز مدرسه به تقویت حمایت از NDP کمک کرد.

اوایل صبح سه‌شنبه، در حالی که آرا ادامه داشت، NDP حدود 44 درصد از آرای عمومی را در مقایسه با حدود 53 درصد برای UCP به دست آورده بود. این بزرگترین سهمی است که حزب تا به حال در استان به دست آورده است.

اگر چه یک پیروزی گریزان ماند، سازمان دهندگان حزب به موفقیت های دیگری اشاره کردند.

دو تن از نامزدهای بومی این حزب در ادمونتون انتخاب شدند و از سال 2015 اولین نمایندگان بومی در مجلس قانونگذاری خواهند بود.

نامزدهای حزب NDP نیز در برخی از مسابقات کالگری که قبلاً هرگز پیروز نشده بود، انتخاب شدند، از جمله کلگری-البو و کلگری-فوتیلز.

گیل مک گوان گفت: «این هنوز نقطه عطفی در تاریخ استان ما است، زیرا پس از سه انتخابات، اکنون ما از یک دولت تک حزبی تحت سلطه محافظه کاران به یک سیستم دو حزبی عملکردی رسیده ایم و این برای دموکراسی سالم است». رئیس فدراسیون کار آلبرتا، پس از سخنرانی امتیاز نوتلی.

اگرچه مک گوان می‌گوید که از آنچه به‌عنوان اتخاذ «سیاست به سبک MAGA» توسط UCP می‌بیند، ناراحت است، اما او می‌گوید که خیالش راحت است که یک مخالف قوی برای عقب‌نشینی از آنها وجود خواهد داشت.

نوتلی سال آینده با بررسی رهبری روبرو خواهد شد

لی وارد، معاون حمایت از ولینگتون، در حالی که حزب در دولت و اپوزیسیون بود، به مدت پنج سال برای NDP آلبرتا کار کرد.

وارد گفت: این بار، نوتلی انتظار داشت که برنده شود – گویی شکست هیچ گزینه ای نیست.

او در مصاحبه ای در روز جمعه قبل از روز انتخابات گفت: “مطمئناً منصفانه است که حدس بزنیم که آیا ما شاهد تغییر رهبری با NDP خواهیم بود یا خیر.”

زنی با میکروفون روی صحنه ایستاده است.
نتلی در یک گردهمایی در پارک شروود، آلتا، در طول مبارزات انتخاباتی سخنرانی می کند. (ژانت فرانسوی/سی بی سی)

قانون اساسی این حزب آن را وادار می کند که در هر جلسه کنوانسیون پس از یک سال انتخابات، بررسی رهبری انجام دهد، که بررسی مورد انتظار بعدی را در سال 2024 تعیین می کند.

وارد گفت که آیا نوتلی و برای چه مدت باقی می ماند به عواملی مانند حاشیه برد UCP، اشتیاق او برای ادامه نقش و خواسته های اعضا بستگی دارد.

UCP درگیر مبارزات قدرت داخلی است که منجر به از بین رفتن رهبری کنی شد. اسمیت سال گذشته رهبری UCP را با حمایت اعضای یک گروه راست افراطی و تبلیغ کننده شخص ثالث به نام Take Back Alberta تضمین کرد.

وارد فکر می کند که این عوامل باعث می شود یک دولت UCP بعید به نظر برسد که یک دوره چهار ساله دوام بیاورد.

او گفت که منطقی است که نوتلی در بالها منتظر بماند.

مک گوان می‌گوید نتلی مؤثر، موفق است و باید ادامه دهد.

او گفت: «او کاری را انجام داد که بسیاری از مردم فکر می‌کردند غیرممکن است – قرار دادن دموکرات‌های جدید در استانی که به طور سنتی محافظه‌کار است مانند آلبرتا.»

بیل اندرسون، معاون استراتژی Crestview و مبارز سابق محافظه‌کار، بیشتر متقاعد شده است که اعضای NDP اکنون که نتلی در دو انتخابات استانی متوالی شکست خورده است، برای رهبری جدید تلاش خواهند کرد.

با این حال، او گفت که موفقیت حزب به قدری با اصرار عمل‌گرایانه نتلی از حزب به مرکز مرتبط است، او گفت که هر فرصتی سؤالاتی را در مورد هویت حزب ایجاد می‌کند.

اندرسون گفت: “NDP بدون Notley؟ جانور بسیار متفاوتی.”

اگرچه وارد و سایرین درگیر با حزب می‌گویند که رقابت رهبری NDP پتانسیل ایجاد علاقه عمومی را دارد، اندرسون گفت که می‌تواند یک میدان مین باشد.

او گفت: «این رقابت رهبری پر از نامزدهایی خواهد بود که فکر نمی‌کنم به اندازه نوتلی با آلبرت‌های میانه‌رو مرتبط باشند. من فکر نمی‌کنم که این حزب در آینده محبوب‌تر شود.»

اندرسون افزود که رهبر 59 ساله، که در زمان انحلال قوه مقننه، باسابقه ترین عضو MLA آلبرتا بود، در بخش خصوصی به دنبال او بود.

رای دهندگان NDP نمی خواهند به حزب بدون نوتلی فکر کنند

روز یکشنبه، در حالی که برای آخرین گردهمایی مبارزاتی نوتلی در سالن لهستانی ادمونتون صف می‌کشیدند، حامیان NDP حتی بیشتر از اینکه در انتخابات شکست بخورند، تمایلی به فکر کردن به آینده پس از ناتلی نداشتند.

دیوید ترمبلی، عضو حزب، به دلیل هدفش برای ایجاد تعادل بین اولویت‌های زیست‌محیطی و اقتصادی – می‌خواهد که او در راس قدرت باقی بماند – موقعیتی که او می‌گوید که او به طور مؤثری از سمت اپوزیسیون حمایت می‌کرد.

مردی بیرون ساختمان آجری ایستاده است.
دیوید ترمبلی، عضو حزب دموکراتیک خلق، می گوید که امیدوار است نوتلی به عنوان رهبر حزب استانی باقی بماند، حتی اگر حزب پس از انتخابات 2023 در اپوزیسیون باقی بماند. (ژانت فرانسوی/سی بی سی)

تعدادی از اعضا گفتند که شکست در انتخابات احتمالاً حمایت از NDP را تقویت نمی کند، نه از بین بردن.

حامی نادین ریوپل می‌گوید که حزب بدون توجه به طرح جانشینی رهبری نیاز دارد.

وقتی شکست می‌خورید، باید توانایی خود را زیر سوال ببرید، درست است؟ او می گوید. “اگر کاری که انجام می دادیم کارساز نبود، پس باید بفهمیم که چه کاری انجام می دهد و برنامه را تغییر دهیم.”

NDP همچنین ممکن است نیاز داشته باشد که حمایت آلبرتایی‌های باقی مانده در طیف را دوباره به دست آورد.

گای اسمیت رهبری اتحادیه کارمندان استان آلبرتا را بر عهده دارد که نماینده تقریباً 100000 کارگر در خدمات مدنی، مراقبت های بهداشتی، تحصیلات تکمیلی و غیره است.

این اتحادیه هیچ حزبی را در انتخابات استانی تایید نمی کند و برخلاف AFL هیچ وابستگی رسمی به NDP ندارد.

اسمیت که از نوجوانی عضو حزب بود، در جریان مذاکرات قرارداد از دولت NDP ناامید شد. و در فوریه 2020، پس از حمایت نمایندگان مجلس نمایندگان مخالف از یک طرح قانونی مبنی بر محکوم کردن معترضان بومی که خطوط ریلی را بر سر پروژه ساخت خط لوله گاز طبیعی مسدود کردند، کارت عضویت حزب خود را پاره کرد.

این بار اسمیت به حزب سبز رای داد. او مواضع آن را در مورد کاهش بودجه مدارس خصوصی و همکاری با اتحادیه ها دوست داشت.

او مترقی‌های دیگری را می‌شناسد که از ترس یک دولت دیگر حزب کمونیست چین «دماغ خود را گرفته‌اند» و به NDP رأی داده‌اند.

نتلی در سخنرانی امتیاز سال 2019 خود گفت: “ما سیاست این استان را برای همیشه تغییر داده ایم.”

اکنون سوال این است که جنگ طناب کشی دو حزب تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.