ثروت، زبان‌شناسی و حوزه‌های انتخاباتی: نگاهی به کلیدوسکوپ جمعیتی آلبرتا

آلبرتا به طور کلی یک استان ثروتمند است اما برخی از مناطق به مراتب کمتر از سایرین ثروتمند هستند.

این استان عمدتاً یک استان انگلیسی زبان است، اما در برخی از محله ها، اکثر مردم در خانه به زبان دیگری صحبت می کنند.

این استان نسبتاً جوانی است، اما برخی از جوامع مملو از کودکان هستند در حالی که برخی دیگر فرزندان کمی دارند.

این تفاوت های جمعیتی در چنین مکان وسیع و متنوعی قابل انتظار است. زندگی روزمره در آلبرتا بسته به جایی که شما زندگی می کنید می تواند کمی متفاوت باشد. سیاست استان نیز بسته به جایی که رای می دهید می تواند کاملاً متفاوت به نظر برسد.

برخی از محله ها در حال حاضر غرق در تابلوهای نارنجی NDP هستند. بقیه دریاهای آبی UCP هستند. اولی بیشتر در مناطق شهری و دومی روستایی است. اما نه همیشه. حتی آن پیش‌بینی‌کننده قوی رفتار رأی‌دهندگان نیز بی‌نقص نیست، اگرچه می‌تواند مفید باشد.

سایر جزئیات جمعیت شناختی – مانند درآمد، سن و تحصیلات – نیز با نحوه رأی دادن مردم در مجموع مرتبط است، اما البته پیش بینی نمی کنید که هر فرد چگونه رأی می دهد.

ملانی توماس، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه کلگری، می گوید: «بیش از حد ساده انگارانه است که بگوییم مردم چگونه رای می دهند بستگی به این دارد که چه کسی از نظر اجتماعی هستند. “اما فکر نمی‌کنم بتوانید بفهمید که چگونه یک نفر بدون درک آن موقعیت اجتماعی رای می‌دهد.”

او می‌گوید که سیاستمداران توجه زیادی به جمعیت‌شناختی دارند، زیرا داده‌ها می‌توانند به آنها کمک کنند تا پیام خود را برای مخاطبان خاص تنظیم کنند و تصمیم بگیرند که در کجا خرج کردن منابع گرانبهای کمپین مؤثرتر است. برای بقیه ما، درک این تفاوت های جمعیتی نیز می تواند مفید باشد.

این می تواند به ما یادآوری کند که تجربیات روزانه خودمان، همانطور که به نظر ما عادی می رسد، جهانی نیستند.

دموگرافیک را کاوش کنید

چهار نقشه تعاملی زیر برخی از جمعیت‌شناسی اصلی را در تمامی 87 حوزه انتخاباتی آلبرتا نشان می‌دهد.

این داده ها از دولت آلبرتا می آید و بر اساس نتایج سرشماری فدرال 2021 است.

می‌توانید با حرکت دادن ماوس روی یک منطقه یا ضربه زدن روی یک منطقه، داده‌ها را برای خودتان کاوش کنید.


طبق نتایج سرشماری، در کلگری، حدود 20 درصد از ساکنان عمدتاً به زبانی غیر از انگلیسی در خانه صحبت می کنند.

اما آنها به طور مساوی در سطح شهر توزیع نمی شوند. آنها تمایل دارند در نیمه شمالی کلگری زندگی کنند.

در چهار حوزه شمالی، حداقل یک سوم ساکنان را غیر انگلیسی زبانان تشکیل می دهند. و در یکی، Calgary-Bhullar-McCall، آنها اکثریت هستند.

در مقابل، نیمه جنوبی شهر بیشتر به زبان انگلیسی مسلط است. Calgary-Fish Creek با 94 درصد بیشترین نسبت انگلیسی زبانان را در خود جای داده است.

در همین حال، در ادمونتون، تفاوت های زبانی شمال-جنوب تا حد زیادی معکوس شده است.


نقشه بالا را کاوش کنید و خواهید دید که این بخش جنوبی پایتخت است که در آن مردم به زبان های دیگری غیر از انگلیسی صحبت می کنند.

Edmonton-Ellerslie، Edmonton-Meadows و Edmonton-South بالاترین نسبت ساکنانی را دارند که عمدتاً در خانه به زبان دیگری صحبت می کنند.

افرادی که در نیمه جنوبی ادمونتون زندگی می کنند نیز معمولاً دارای درآمد بالاتر و دیپلم های دانشگاهی و مدارک دانشگاهی بیشتری هستند.

در خارج از شهرهای بزرگ، جمعیت شناسی کاملاً متفاوت به نظر می رسد: انگلیسی غالب تر است، درآمدها کمتر است، و تکمیل تحصیلات پس از متوسطه کمتر رایج است.

اما دوباره، اینها روندهای کلی هستند – نه قوانین سخت و سریع.


یکی از نقاط پرت در جنوب آلبرتا Banff-Kananaskis است.

در مقایسه با سایر حوزه‌های انتخابیه در این منطقه، دارای سطوح بالاتر تحصیلات پس از متوسطه – همتراز با بسیاری از مناطق شهری – و قیمت مسکن به مراتب بالاتر است.

میانگین ارزش خانه در Banff-Kananaskis تقریباً سه برابر ارزش خانه همسایه Livingstone-Macleod است.

موارد پرت دیگر نیز وجود دارد.

Taber-Warner و Cardston-Siksika هر کدام دارای 17 درصد از جمعیت هستند که در خانه به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند – تقریباً به همان میزان در کلگری.

اما برخلاف کلگری که زبان‌های ماندارین، کانتونی، پنجابی و تاگالوگ رایج‌ترین زبان‌های غیرانگلیسی هستند، در این حوزه‌های جنوبی زبان آلمانی است.

آلبرتای شمالی نقاط دورافتاده خود را نیز دارد – به ویژه از نظر اقتصادی.


Athabasca-Barrhead-Westlock با 76000 دلار یکی از کمترین درآمدهای متوسط ​​خانوار در استان را دارد.

در همین حال، فورت مک موری-وود بوفالو با 202000 دلار بالاترین قیمت را دارد.

این 60000 دلار بیشتر از بالاترین منطقه انتخاباتی بعدی، کلگری-وست است.

این عوامل اغلب با دیدگاه های سیاسی مرتبط هستند، اما به این سادگی نیست که بگوییم فردی با سطح معینی از درآمد یا تحصیلات یا پیشینه زبانی خاص قرار است به حزب خاصی رای دهد.

ابعاد مختلف جمعیتی با گرایش های سیاسی متفاوتی همراه است و این ابعاد می توانند همپوشانی داشته باشند.

توماس، دانشمند علوم سیاسی، می‌گوید تلاش برای تشخیص اینکه کدام ابعاد در مورد نحوه رای دادن مردم غالب است، «واقعاً پیچیده است».

او گفت: «همه یک هویت چندوجهی دارند و حتی برای افرادی با هویت‌های مشابه، بخش‌هایی از این هویت‌ها برای برخی افراد برجسته یا فعال می‌شود که برای دیگران نیست».

به عنوان مثال، پزشکان را در نظر بگیرید. آنها تمایل به داشتن سطح بالایی از درآمد دارند که اغلب با رای دهندگان محافظه کار همراه است. اما آنها همچنین دارای سطح بالایی از تحصیلات پس از دبیرستان هستند که اغلب با رای دهندگان مترقی همراه است.

اما این فقط یک نظریه کلی سیاسی است. در خصوص انتخابات آلبرتا، با توجه به اختلافات اخیر قراردادی بین پزشکان و دولت، این موارد ممکن است کاملاً از پنجره خارج شود.

کدام جنبه از جنبه های مختلف جمعیتی پزشکان در پای صندوق های رای برجسته تر خواهد بود؟ این نقشه ها این را نشان نمی دهند. داده های جمعیتی می تواند چیزهای زیادی به ما بگوید، اما نمی تواند به طور قطعی به ما بگوید که در یک انتخابات معین چه کسی به چه کسی رأی خواهد داد.

کاری که می تواند انجام دهد این است که به ما کمک کند ببینیم چگونه و چرا هموطنان آلبرتایی ما ممکن است زندگی – و سیاست – را متفاوت از ما تجربه کنند.

توماس می‌گوید: «به راحتی می‌توان در برابر این «ما در برابر آنها» افتاد.

“و بنابراین مشاهده اینکه جوامع نزدیک دارای برخی از تفاوت های کلیدی هستند که از نظر سیاسی مهم هستند – اما آنها هنوز هم همسایگان شما هستند، درست است؟ – می تواند به انجام این فرآیند پل زدنی و مقطعی کمک کند که سیاست را از تبدیل شدن به مواد انفجاری و خصمانه باز می دارد. “

او افزود: «می‌دانم که این خیلی از من است. اما، از نظر تئوری، این باید کمک کند.”