بررسی واقعیت: آیا واقعاً 800000 آلبرتای بدون پزشک خانواده وجود دارد؟

حزب دموکراتیک جدید آلبرتا، که مراقبت های بهداشتی را به یکی از اولویت های خود در رقابت های انتخاباتی تبدیل کرده است، می گوید که تا 800000 آلبرتایایی پزشک خانواده ندارند.

راشل نتلی، رهبر حزب ملی دموکراتیک، گفت: “در حال حاضر، تا 800000 آلبرتایی به پزشک خانواده دسترسی ندارند. پیام من به هر یک از آنها این است که در دولت NDP، اگر به پزشک نیاز دارید، پزشک خواهید داشت.” در یک کنفرانس مطبوعاتی در گوزن قرمز در 2 می.

آیا 800000 واقعا دقیق است؟ متأسفانه هیچ آمار اخیر یا قطعی برای پاسخ به این سوال در دسترس نیست.

650000 یا 800000؟

فقدان داده‌ها آشکارتر می‌شود، زیرا خود حزب این تعداد را با شروع کارزار انتخاباتی تغییر داده است.

در هفته‌های منتهی به انتخابات استانی، NDP اعلام کرد که تقریباً 650,000 نفر بدون پزشک بودند و گفت که آنها این تعداد را بر اساس داده‌های موسسه کانادایی اطلاعات بهداشتی (CIHI) هستند. انجمن پزشکی آلبرتا نیز همین رقم را ذکر کرده است.

اخیراً، NDP این تعداد را به 800000 رساند. تعداد افزایش یافته از منبع دیگری می آید. برای آخرین آمار، NDP به a اشاره می کند نظرسنجی انجام شده توسط آنگوس رید در آگوست 2022

تقریباً 18 درصد از پاسخ دهندگان در آلبرتا گفتند که پزشک خانواده ندارند. اگر داده ها به کل جمعیت استان تعمیم داده شود، بیش از 800000 نفر است.

به گفته تیم مبارزات انتخاباتی NDP، این تعداد بهتر منعکس کننده واقعیت متخصصان بهداشتی است که حزب با آنها صحبت کرده است.

با این حال، این نظرسنجی غیر احتمالی است و مقیاس جمعیت آلبرتا را منعکس نمی کند. همچنین بر اساس حجم نمونه بسیار کوچک، با کمتر از 250 پاسخ دهنده است. همچنین لازم به ذکر است که یک چهارم از افراد مورد بررسی که پزشک نداشتند گفتند که به دنبال پزشک نیز نیستند.

بهتر از استان های دیگر

یافتن سایر منابع موثق در مورد کمبود پزشک خانواده یک معما است. به گفته وزارت بهداشت استان، پزشکان آلبرتا ملزم به گزارش شمارش بیماران به مقامات بهداشتی نیستند.

خدمات بهداشتی آلبرتا در عوض به داده های آمار کانادا اشاره می کند، اما جدیدترین گزارش ها مربوط به سال 2021 است.

با این حال، تصویری که داده های آژانس فدرال ترسیم می کند، کمتر تیره و تار است.

بر اساس آمار کانادا، 12.7 درصد از افراد بالای 12 سال در سال 2021 در آلبرتا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی منظم نداشتند. اعمال این عدد برای کل جمعیت به حدود 540000 نفر می رسد.

این داده ها همچنین نشان می دهد که وضعیت از سال 2015 به طور پیوسته در حال بهبود بوده است.

آلبرتا همچنین هنوز با بدترین دسترسی به پزشکان خانواده در این کشور فاصله دارد. این استان اندکی کمتر از میانگین ملی کانادا است که 14 درصد از افراد بدون پزشک خانواده هستند.

آیا وضعیت بدتر می شود؟

اما این استان از سال 2021 با افزایش نزدیک به 165000 نفر در یک سال شاهد رشد شدید جمعیت بوده است.

کری مک‌براین، پزشک و دانشیار موسسه بهداشت عمومی اوبراین در دانشگاه کلگری، می‌گوید که تعداد بازدیدکنندگان از یک وب سایت دکتر پیدا کنید بین آوریل 2021 و مارس 2022 دو برابر شد.

“در حالی که نمی توان تعداد افرادی را که به دنبال آن هستند، تعیین کرد، اما این واقعیت است که [the number of searches] مک براین توضیح می دهد که دو برابر شدن نشانه مهمی است.

او می افزاید که تعداد پزشکان موجود در جوامع خاص در حال کاهش است، که می تواند بر پزشکان باقی مانده فشار وارد کند و برخی را بدون پزشک خانواده رها کند.

مک براین، مدافع جمع آوری داده های قوی تر برای نظارت و اندازه گیری اثربخشی سیستم مراقبت های بهداشتی، می گوید: «اعداد قطعی در مورد آن دشوار است.