بررسی واقعیت: آیا ریچل نتلی مالیات ها را 97 بار افزایش داد؟

این داستان در ابتدا در 3 می منتشر شد.


در هر سخنرانی، دانیل اسمیت، رهبر UCP آلبرتا، گذشته راشل نتلی، رهبر NDP را به عنوان نخست‌وزیر مرور می‌کند و اشاره می‌کند که NDP بین سال‌های 2015 و 2019 هزینه‌ها و مالیات‌ها را 97 برابر افزایش داده است.

آیا این درست است؟

بله، درست است، اما این عدد گمراه کننده است.

“[Rachel Notley] می خواهد فراموش کنید که دولت او مالیات ها را 97 برابر افزایش داده است. نود و هفت بار،” در فوریه 2023 در یک تبلیغ ویدیویی YouTube از UCP می شنویم.

اما دانیل اسمیت در سخنرانی های خود در این هفته توضیحی داد.

او در مراسم راه اندازی کمپین خود گفت: “ریچل نتلی در زمان نخست وزیری 97 بار مالیات و هزینه ها را افزایش داد. نود و هفت برابر.”

افزودن کلمه “کارمزدها” مهم است – در لیست مفصل UCP، مالیات تنها افزایشی نیست که به حساب می آید.

در واقع، 74 مورد از 97 عنصر ذکر شده، افزایش هزینه‌ها هستند، مانند هزینه بایگانی اسناد دادگاه، یا قیمت بلیط موزه‌های استانی.

برای مثال، بودجه استانی آلبرتا در سال 2018 شامل افزایش هزینه برای اجاره صحنه Jubilee Auditorium نیز می‌شود.

UCP لیست شده برای هر دسته اجاره افزایش می یابد و 13 افزایش را به خود اختصاص می دهد. به طور مشابه، افزایش هزینه ورودی موزه بر اساس هر دسته از ورودی ها و قیمت بلیط مربوطه آنها مشخص می شود.

لیست UCP همچنین شامل پنج جریمه برای تخلفات رانندگی مانند سرعت غیر مجاز است.

کارمزد در مقابل مالیات

لیندسی تدز، دانشیار اقتصاد در دانشگاه کلگری، می‌گوید ادغام مالیات‌ها و هزینه‌ها در فهرست یکسان گمراه‌کننده است، زیرا آنها بر امور مالی عمومی و مالی شخصی تأثیری ندارند.

مالیات هایی مانند مالیات بر درآمد شخصی به درآمد عمومی استان کمک می کند، در حالی که هزینه ها بیشتر ارتباط مستقیمی بین کاربران و کالاها یا خدمات دارند.

“تنها راهی که می توانید از پرداخت مالیات اجتناب کنید، انجام رفتارهای فرار مالیاتی غیرقانونی است. با هر چیز دیگری، می توانید رفتار خود را تغییر دهید. نمی توانید آنقدر کمپ بزنید، مجبور نیستید به موزه بروید. همه اینها عواقب دارد. او گفت، اما همه چیز در راستای همسویی کاربر با هزینه است.

تدز اضافه می کند که بخش بزرگی از کارمزدهای موجود در لیست به دلیل تورم به طور مرتب افزایش می یابد.

به عنوان مثال، در بودجه استانی 2018، درآمد حاصل از کارمزدها و مجوزها تقریباً 3.9 میلیون دلار بود، در حالی که درآمد حاصل از مالیات نزدیک به 23 میلیون دلار برآورد شد.

دولت NDP در طول دوره خود مالیات ها را افزایش داد. مالیات بر درآمد شرکتی از 10 به 12 درصد در دوران حکومت Notley افزایش یافت.

دولت Notley همچنین براکت های مالیاتی جدیدی را برای درآمد بیش از 125000 دلار ایجاد کرد و مالیات هر یک از چهار براکت جدید را افزایش داد.

در حالی که دولت محافظه‌کار متحد جیسون کنی اولین افزایش را معکوس کرد و مالیات شرکت‌ها را به هشت درصد کاهش داد، اما هرگز این تغییر را برای افراد معکوس نکرد.

144 افزایش مالیات برای UCP؟

دموکرات‌های جدید همان تحلیلی را از بودجه محافظه‌کاران متحد انجام دادند.

NDP 144 افزایش در مالیات ها، هزینه ها و جریمه ها را در بودجه های استانی از سال 2019 تا 2023 فهرست کرده است.

این فهرست به همان اندازه گمراه کننده است، حتی اگر NDP اطمینان دهد که از همان روش های UCP استفاده کرده است.

علاوه بر افزایش کارمزد، فهرست NDP اعتبارات مالیاتی ایجاد شده توسط دولت NDP را که جانشین محافظه‌کار متحد آنها حذف کرد، نیز محاسبه کرد.

مثال دیگر: UCP به هیئت‌های مدرسه اجازه داد تا هزینه حمل‌ونقل و وسایل را از والدین دریافت کنند، چیزی که NDP در طول سال‌های حکومت خود از آن صرف‌نظر کرده بود.

بنابراین دموکرات‌های جدید این اقدام را بخشی از افزایش هزینه‌ها در چهار سال گذشته حساب کردند.

تدز گفت: “همه دولت ها این بازی را انجام می دهند. فصل انتخابات فصل احمقانه ای است.”