برای جامعه کفش های کتانی کلگری، کفش های آن ها چیزی فراتر از کفش است

آدام کرستس آنها را به خوبی به یاد می آورد: یک جفت ایر جردن 11 قرمز و سفید که تقریباً 20 سال پیش روی دیوار یک فروشگاه کفش ورزشی در کلگری نشسته بودند.

یکی از بنیانگذاران YYC Soldiers و YYC Sneaker Swap گفت: «این جفتی بود که من نتوانستم به دست بیاورم. اما من اولین جفت کفش بسکتبالم را به یاد دارم.

چند دهه بعد، Keresztes اکنون روی بیش از 100 جفت نشسته است – تقریباً همه آنها نایک و ایر جردن هستند.

او مانند بسیاری دیگر از طریق عشق به بسکتبال وارد این فرهنگ شد. او می گوید که قدم گذاشتن در زمین با یک جفت AND 1 در مدرسه راهنمایی، عشق او را به ورزش و کفش های کتانی تقویت کرد.

کفش ها روی یک میز تصویر شده اند.
فروشندگان کفش هایی از برندهایی مانند نایک، جردن و نیوبالنس را به نمایش گذاشتند. (عمر شریف/سی بی سی)

در آن زمان این یک سرگرمی خاص بود، اما در سال‌های پس از آن، صحنه کفش‌های کتانی به جامعه بسیار بزرگ‌تری از هزاران نفر تبدیل شده است که گرد هم می‌آیند تا بخرند، بفروشند و تجارت کنند و یاد بگیرند و عشق خود را به فرهنگ به اشتراک بگذارند.

بزرگ‌ترین بازار کفش‌های کتانی کلگری

رشد جامعه در روز شنبه در کلگری به نمایش گذاشته شد. کفش های کتانی پوشیده و طراحی شده توسط برخی از بزرگ ترین نام های بسکتبال و مد، اتاق کنفرانس مرکز فرهنگ چین در مرکز شهر را پر کرده است.

از نام‌هایی که راه خود را به مد اصلی مانند جردن، ییزی و کانورس راه‌اندازی کرده‌اند تا یافته‌های مهم‌تری مانند Nike Air Penney و Reebok Answer. کفش های کتانی روی میزها شلوغ شد و توجه تماشاگران را به خود جلب کرد.

این بخشی از جابجایی سالانه کفش‌های ورزشی Calgary بود – رویدادی که توسط Keresztes و YYC Soldiers در سال 2015 آغاز شد – و از آن زمان تقریبا هر سال برگزار می‌شود.

یک میز کفش.
مبادله کفش‌های کتانی کلگری شامل فروشندگان و همچنین افرادی بود که جفت‌های کفش شخصی را می‌فروشند و معامله می‌کنند. (عمر شریف/سی بی سی)

Keresztes می‌گوید: شعار ما همیشه خرید، فروش، تجارت، یادگیری، به اشتراک گذاشتن، صحبت کردن است. بنابراین این در مورد معاملات است و مانند اینکه بتوانیم چند کفش کتانی بخریم یا چند جفت بفروشیم یا برخی از آنها را معامله کنیم.

اما همچنین فرصتی است برای یادگیری از افراد دیگر در جامعه، ملاقات با افراد دیگر در جامعه و صرف وقت گذرانی و گپ زدن با افرادی که چیزهایی را دوست دارند که شما دوست دارید.”

فرهنگ و جامعه

کفش های کتانی که در آفریقای جنوبی بزرگ شدند، بخش بزرگی از هویت تاندو مکابلا بودند. این برای او به کلگری منتقل شد، جایی که او توانسته است به مجموعه خود اضافه کند و در عین حال به ریشه هایش متصل شود.

این کلکسیونر کتانی مستقر در کلگری گفت: «از کودکی بخشی از فرهنگ من بوده است. من جامعه بزرگی از افرادی دارم که فقط به کفش‌های کتانی علاقه دارند و به یکدیگر کمک می‌کنند مجموعه‌های ما را رشد دهند.»

با ارزش ترین کفش های ورزشی Mkhabela یک جفت کانورس مافوق سفید است که توسط مرحوم Virgil Abloh طراحی شده است. او می‌گوید این کفشی است که به چند دلیل معنی زیادی دارد.

تصویر زنی از روی میز کفش.
تاندو مکابلا برای اولین بار به عنوان فروشنده در این رویداد شرکت کرد و مجموعه شخصی خود را به نمایش گذاشت. (عمر شریف/سی بی سی)

“در آفریقای جنوبی، [Chuck Taylor’s] بخش بزرگی از فرهنگ ما هستند، ما آنها را هر روز یا در مراسم فرهنگی خود می پوشیم.”

“با درگذشت ویرجیل، این جفتی است که از داشتن آنها در مجموعه خود بسیار خوشحالم.”

مخابلا که در سه سال گذشته به عنوان یک تماشاگر و طرفدار در مراسم تعویض کفش‌های ورزشی شرکت کرده بود، می‌گوید اکنون زمان آن است که آنچه را که دارد به نمایش بگذارد. این چیزی است که او امیدوار است زنان و دیگران را از پس زمینه مشابه الهام بخشد.