با گسترش عرضه در سراسر آمریکای شمالی، “ترانک دوپ” خطرناک در آلبرتا شناسایی شد

در چند سال گذشته، Health Canada گسترش زایلازین، یک مسکن حیوانات را در داروهای خیابانی این کشور ردیابی کرده است. به طور غیررسمی، اغلب به عنوان “ترانک دوپ” یا فقط “داروهای زامبی” شناخته می شود.

زایلازین برای استفاده انسان تایید نشده است، اما به طور فزاینده ای با مواد افیونی مانند فنتانیل قطع می شود، که می تواند منجر به اثرات وحشتناکی شود. کاربران گاهی اوقات ممکن است در حالت خاموشی قرار بگیرند و زخم های دردناک و “گوشت پوسیده” ایجاد کنند که ممکن است نیاز به قطع عضو داشته باشد.

اثرات آن را نمی توان با نالوکسان، داروی نجات دهنده و معکوس کننده مصرف بیش از حد، معکوس کرد و بحران مرگبار مواد افیونی را وخیم تر می کند.

در ماه‌های اخیر، تعداد نمونه‌های کشف شده مواد مخدر خیابانی که آزمایش آن برای آرام‌بخش مثبت بوده، در انتاریو و بریتیش کلمبیا نگران‌کننده بوده است.

حوزه های قضایی در سرتاسر آمریکای شمالی گسترش را از نزدیک زیر نظر دارند.

روز چهارشنبه، دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر ایالات متحده، زایلازین را به عنوان یک “تهدید نوظهور” معرفی کرد که تقریباً در تمام 50 ایالت شناسایی شده است.

زنی جلوی کمدها ایستاده است.
ربکا هاینس ساح، دانشیار دانشکده پزشکی کامین در دانشگاه کلگری، می گوید ظهور فزاینده «ترانک دوپ» پیامدهای جدی دارد، به ویژه وقتی صحبت از مراقبت از زخم می شود. (ربکا هاینس ساح)

در آلبرتا، این مسکن در سال 2022 34 بار در مقایسه با 1011 بار در انتاریو و 260 بار در بریتیش کلمبیا شناسایی شد. با این حال، یک کارشناس بهداشت عمومی احساس می کند که این تهدید به اندازه کافی در این استان اطلاع رسانی نشده است.

ربکا هاینس ساه، دانشیار دانشکده پزشکی کامینز دانشگاه کلگری، می گوید: «وقتی می بینیم این مسائل در حوزه های قضایی دیگر ظاهر می شود، در واقع مسئله زمان است.

“مشکل این است که بازارهای غیرقانونی بسیار منعطف و قابل انطباق هستند. و همه چیز سریعتر از واکنش ما گسترش می یابد. و همیشه برای جلوتر رفتن از همه چیز تردید وجود دارد.”

آرام بخش در حال تشخیص

دانشگاه کلگری از طریق سرورهای وب U of C یک سایت هشدار داروی ایمیلی را راه اندازی می کند که اطلاعات را بر اساس منطقه به اشتراک می گذارد. Haines-Saah هشدار اخیری را که در پایان ماه مارس از یک سایت پیشگیری از مصرف بیش از حد در Lethbridge ارسال شده بود با CBC News به اشتراک گذاشت.

“[We’re] در این اطلاعیه آمده است که در حال حاضر کمی زایلازین را می بینیم.

در این اطلاعیه، مدیر مرکز می‌نویسد که نالوکسان به عنوان یک پاسخ پزشکی به کسانی که در سیستم‌هایشان زایلازین دارند، بی‌اثر بوده است و کاربران زمان‌های بهبودی کندی را نشان می‌دهند و به‌طور باورنکردنی از طریق بهبودی خسته هستند.

ماه گذشته، این دارو همچنین مشکوک بود که در Blood Reserve، در غرب Lethbridge ظاهر شده است.

مقامات ذخیره گفته اند که در حالی که قبلاً زایلازین را در این منطقه دیده بودند، “عوارض جانبی جدید و جدی” شروع به ظهور کرده است.

“[There are] علائمی شبیه سکته مغزی که در آن افراد ممکن است یک لحظه خوب به نظر برسند و سپس علائم شدیدی داشته باشند.”

حالت‌های خاموشی که ساعت‌ها طول می‌کشد می‌تواند رخ دهد، که باعث می‌شود افراد در برابر آسیب‌پذیری آسیب‌پذیر باشند، وقتی از آنچه در اطرافشان می‌گذرد آگاه نباشند.

تماشا | داروهای خیابانی کانادایی با آرام‌بخش سمی حیوانات:

داروهای خیابانی بیشتری با مسکن سمی حیوانات استفاده می شود

داده های Health Canada نشان می دهد که یک مسکن خطرناک حیوانات به نام زایلازین به طور فزاینده ای در حال یافتن راه خود در عرضه غیرقانونی دارو است. این دارو می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند و به نالوکسان، دارویی سریع الاثر که می تواند مصرف بیش از حد مواد افیونی را معکوس کند، مقاوم است.

این واقعیت که نالوکسان در برابر زایلازین بی اثر است، این دارو را به نگرانی در حال ظهور برای کسانی که با جمعیت بی خانمان در کلگری کار می کنند تبدیل کرده است.

ایمی لیونگ، مدیر خدمات بالینی CUPS، یک آژانس خدمات اجتماعی در کلگری، گفت: “اما فکر نمی‌کنم این فقط مختص زایلازین باشد. من فکر می‌کنم که ما فقط با یک دوره توزیع داروی غیرقانونی مشکل داریم.”

“بسیاری از مواقع مردم فکر می کنند که دارند فنتانیل می خرند، اما ممکن است بنزودیازپین هایی در آن وجود داشته باشد… ما آنها را تقلبی می نامیم که اغلب بدون اطلاع آنها به مواد افیونی آنها اضافه می شود.”

یک “تهدید در حال ظهور”

سرویس پلیس کلگری می گوید در کلگری، حضور زایلازین برای اولین بار در سال 2015 شناسایی شد. در سال 2022، پنج نمونه از آزمایش برگشت داده شد که حاوی زایلازین بود و تا کنون دو نمونه مثبت در سال جاری برگشت داده شده است.

“تأثیر زایلازین و این واقعیت که نالوکسان توانایی معکوس کردن آنها را ندارد نگران کننده است. همانطور که می بینیم داروها و ترکیبات دارویی جدید وارد جامعه می شوند، ما مراقب انتشار و مصرف آنها هستیم و بر این اساس پاسخ می دهیم.” سخنگوی CPS در بیانیه ای نوشت.

آلبرتا در سال 2022، 1630 مرگ ناشی از مسمومیت دارویی (شامل همه مواد) را ثبت کرد که دومین سال بدترین سال از زمان شروع جمع‌آوری داده‌ها در این استان در سال 2016 است.

دفتر بازرس ارشد پزشکی غلظت پایین زایلازین را در 43 مورد مرگ از ژانویه 2019 گزارش کرد که همه آنها حاوی فنتانیل نیز بودند.

تابلویی در پنجره می گوید Naloxone اینجا و تصویری از اسپری بینی دارد.
نالوکسان، که برای معکوس کردن مصرف بیش از حد مواد افیونی استفاده می شود، در برابر زایلازین بی اثر است. (کارا نیکرسون/سی بی سی)

کالین آیچیسون، سخنگوی وزارت بهداشت روان و اعتیاد استان، در پاسخ به این سوال که استراتژی آلبرتا در مقابله با زایلازین چیست، در بیانیه‌ای گفت: «روشن بودن این موضوع مهم است که همه داروهای غیرقانونی همیشه باید خطرناک و بالقوه کشنده در نظر گرفته شوند. “

آیچیسون همچنین به ابتکارات استانی مختلف برای رسیدگی به بحران مواد افیونی اشاره کرد، از جمله طرح استان برای ایجاد جوامع بهبودی و گسترش دسترسی به درمان آگونیست مواد افیونی، که به استفاده از داروهایی مانند نالوکسان و متادون اشاره دارد.

با توجه به اینکه نالوکسان در برابر زایلازین ناکارآمد است، سی‌بی‌سی نیوز اطلاعات بیشتری در مورد اینکه آیا در صورتی که آلبرتا شاهد هجوم زایلازین مشابه سایر حوزه‌های قضایی در سرتاسر آمریکای شمالی باشد، ممکن است برنامه‌هایی را که عرضه امن‌تری ارائه می‌دهند در نظر گرفته شود، درخواست کرد.

آیچیسون گفت که مردم آلبرت می توانند به برنامه وابستگی مجازی به مواد افیونی یا خدمات انتقال مواد مخدر دسترسی داشته باشند.

وی در رابطه با عرضه ایمن تر نوشت: راه حل بحران اعتیاد صرفاً ارائه داروهای بیشتر به افراد معتاد بدون هیچ گونه کنترل یا مشارکت در برنامه درمانی نیست.

وی خاطرنشان کرد که دولت معتقد است با افزایش دسترسی به مواد افیونی در جامعه، آسیب های احتمالی آن نیز افزایش می یابد.

در همین حال Haines-Saah گفت که عرضه ایمن به معنای در دسترس‌تر کردن مواد افیونی نیست، بلکه جایگزینی یک منبع مرگبار برای افرادی است که در معرض خطر بالای مصرف بیش از حد و مرگ هستند.