این دفتر شهرستان آلبرتا در سال 2017 تکمیل شد. در حال حاضر برای جایگزینی برنامه ریزی شده است

شهرستانی در شمال غربی آلبرتا تصمیم گرفته است که ساختمان اداری نابسامان خود را تنها شش سال پس از ساخت آن جایگزین کند.

لاک استه. کانتی آن ساختمان 27000 فوت مربعی را در سال 2017 در خارج از دهکده Sangudo در 120 کیلومتری شمال غربی ادمونتون تکمیل کرد.

در آن زمان، برخی از ساکنان از بودجه 11.7 میلیون دلاری این پروژه چشم پوشی کردند و بیش از 2000 نفر درخواست کردند که ساخت و ساز آن متوقف شود.

در یک انتشار خبری در 17 مه، این شهرستان گفت که شورای آن تصمیم “سخت اما ضروری” را برای جایگزینی دفتر اداری، که دارای مشکلات ساختاری جدی است، گرفته است.

در این بیانیه خبری آمده است که ساختمان دارای “ترک های شدید دیوار و سقف”، دال های کف و شیب دار و جداسازی دیوارها از جمله مشکلات دیگر است.

در این بیانیه آمده است: «این به دنبال بررسی‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی گسترده است که متأسفانه به این نتیجه رسیده‌اند که ترمیم آسیب‌های موجود و حفظ یکپارچگی ساختمان امکان‌پذیر نیست».

مقامات شهرستان از مصاحبه برای این داستان خودداری کردند.

اما در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه در وب‌سایت خود منتشر شد، این شهرستان اعلام کرد که امیدوار است ساخت یک دفتر اداری جدید با خسارات ناشی از دعوای قضایی که در سال 2019 علیه «طرف‌های مسئول وضعیت ساختمان» راه‌اندازی شد، تامین شود.

در این بیانیه آمده است که شورا و دولت “به حل و فصل این دعوی در سال 2024 امیدوارند که امکان ساخت یک ساختمان جدید با بودجه متهمان را فراهم کند.”

بیش از 11000 ساکن در Lac Ste زندگی می کنند. شهرستان آن، که شامل شهرهای مایرتورپ و اونووی است.

برخی از مردمی که در این شهرستان زندگی می کنند می گویند که ساختمان اداری فعلی هدر دادن پول مالیات دهندگان بوده است.

سینتیا اسمیت که در مزرعه ای در نزدیکی مایرتورپ زندگی می کند، گفت: «ما در سال تورم هستیم و اکنون یک ساختمان کاملاً جدید در حال تخریب است.

او گفت که ساکنان متعجبند که یک ساختمان جدید در کجا قرار خواهد گرفت و چقدر هزینه خواهد داشت.

زنی در یک پیاده رو با CBC صحبت می کند.
مونالیزا رن، که در نزدیکی ساختمان زندگی می کند و در داخل آن بوده است، گفت که در دیوارها و سقف شکاف هایی وجود دارد. (کریگ رایان/سی بی سی)

مونالیزا رن گفت که از حدود دو سال پیش که به سانگدو نقل مکان کرده است، چندین بار از ساختمان اداری بازدید کرده است.

او گفت: “تو به بالا نگاه می کنی و تمام سقف و دیوارهای بلند همه ترک خورده است.”

ترک ها و خاک رسی

ساختمان اداری برای جایگزینی ساختار اداری قدیمی و قدیمی ساخته شد. بر اساس اخبار منتشر شده در آن زمان، شورای شهرستان این بودجه را در سال 2015 تصویب کرد که تقریباً 80 درصد آن از محل کمک های بلاعوض تأمین می شد.

این شهرستان در انتشار خبری خود در 17 مه گفت که کارشناسان ژئوتکنیک مسائل را با خاک رسی که ساختمان روی آن قرار دارد مرتبط می‌دانند و توصیه می‌کنند که آب‌های سطحی را تغییر داده و هدایت کنند.

شهرستان گفت که تغییرات را ایجاد کرده است، اما ساختمان به حرکت خود ادامه داد، بنابراین مهندسان سازه را برای بررسی استخدام کرد.

بر اساس این خبر، تیمی از کارشناسان – “شامل برخی از مهندسان برجسته سازه، مهندسین ژئوتکنیک، معماران و پیمانکاران ساختمانی در استان” – تشخیص دادند که تعمیر ساختمان “گزینه ای عملی یا معقول نخواهد بود.”

دعوای 10 میلیون دلاری

این شهرستان از رهبران پروژه Colliers، گروه معماری و مهندسی A&E، Casman Building Solutions، Arrow Engineering و Roterra Piling بر سر این پروژه شکایت کرده و 10 میلیون دلار خسارت دریافت می کند.

در بیانیه ادعایی که در دادگاه ادمونتون از کینگز بنچ ارائه شده است، این شهرستان می‌گوید «به توافقات و اظهارات متهمان متکی است که می‌توانند پروژه را با موفقیت به پایان برسانند، که شامل تهیه یک ساختمان جدید عاری از مشکلات ساختاری و پایه است. “

تابلویی در یک روز برفی، گروه معماری و مهندسی A&E را به عنوان طراح پروژه و رهبران پروژه MHPM را به عنوان مدیران پروژه فهرست می کند.
در این عکس فایل 2016، تابلویی نشان دهنده Lac Ste است. دفتر مدیریت شهرستان آن، که در سال بعد تکمیل شد. (CBC)

این شهرستان مدعی است که به دلیل “نقض قرارداد، سهل انگاری، اعمال و کوتاهی های متهمان” متضرر شده است.

همه این شرکت ها اظهارات دفاعی خود را در رد اتهامات شهرستان ارائه کرده اند.

هیچ یک از ادعاها در دادگاه ثابت نشده است.

8 شرکت درگیر

این شهرستان مدیران پروژه MHPM (در حال حاضر رهبران پروژه Colliers) را به عنوان مدیران پروژه استخدام کرد. A&E برای ارائه خدمات معماری و Casman به عنوان پیمانکار عمومی استخدام شدند.

همچنین شرکت Barsi Enterprises را برای انجام کارهای آماده سازی درجه قبل از ساخت استخدام کرد. آن شرکت با JR Paine & Associates، یک شرکت مشاوره مهندسی، قرارداد فرعی برای انجام آزمایش‌های میدانی در سایت منعقد کرد.

P. Machibroda Engineering در بیانیه اصلاح شده دفاعی که در ماه گذشته ارائه شد، می گوید که توسط MHPM برای ارائه خدمات مهندسی ژئوتکنیک استخدام شده است.

P. Machibroda در بیانیه خود می گوید که توصیه کرده است که خاک های زیرین حاوی “رس بسیار پلاستیکی” هستند و دال های کف بتنی در معرض حرکات مرتبط با تغییرات فصلی قرار می گیرند.

این شرکت می‌گوید که جایگزین‌های طراحی متعددی را ارائه کرده است و یکی را بر دیگری توصیه نمی‌کند.

کولیرز، در بیانیه دفاعی خود، انجام خدمات P. Machibroda را رد می کند. همچنین می‌گوید توافقش با شهرستان، مسئولیت کولیرز را به 3 میلیون دلار محدود می‌کند.

Arrow Engineering – یکی از پیمانکاران فرعی A&E – در بیانیه دفاعی خود استفاده از پیمانکار فرعی دیگر را برای “تهیه پایه ای که دال روی درجه روی آن قرار داده شده است” مقصر می داند.

این شرکت همچنین می‌گوید که شهرستان در حفظ زهکشی مناسب در اطراف ساختمان شکست خورده است و اجازه می‌دهد آب وارد خاک زیر آن شود.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که A&E علیه Arrow Engineering، Barsi Enterprises و JR Paine شکایت کرده است.

یک ساختمان نارنجی و آبی در یک روز ابری با سه پرچم در حال وزش در باد دیده می شود.
لاک استه. آن کانتی از شرکت‌های دخیل در طراحی و ساخت ساختمان اداری جدید خود شکایت می‌کند. (کریگ رایان/سی بی سی)

در سوگندنامه ای که در ژانویه ثبت شد، رئیس JR Paine، ریک ایوانز، گفت که P. Machibroda مهندس ژئوتکنیک رکورددار این پروژه بود.

ایوانز گفت که جی آر پین در سال 2015 آزمایش هایی را در این سایت انجام داد. او گفت که خاک حاوی “رس های پلاستیکی بالا با مواد آلی کمیاب” در جلسه ای در سال 2016 بین نمایندگان JR Paine، Lac Ste مورد بحث قرار گرفت. شهرستان آن، P. Machibroda و Barsi.

او گفت که نمایندگان JR Paine و P. Machibroda در مورد خطرات خاک در این نشست صحبت کردند.

اسکات مک فارلین، مهندس جی آر پین، چند روز بعد در ایمیلی به رئیس بارسی نوشت: «خاک‌های رسی با پلاستیک بالا در محل، پتانسیل انقباض و تورم بالایی دارند و در نتیجه ممکن است باعث عملکرد ضعیف دال شوند».

کاسمن، پیمانکار عمومی، همچنین بر اساس بیانیه دفاعی خود، در مورد خاک به شهرستان هشدار داد. کازمن ادعا می کند که توسط شهرستان، طراحان یا سایرین تحت کنترل این شهرستان برای ادامه ساخت و ساز هدایت شده است.

Roterra Piling، یکی از پیمانکاران فرعی کاسمن که برای نصب شمع های پیچ مارپیچ برای این پروژه استخدام شده است، در بیانیه دفاعی خود گفت که شمع های پیچ جایگزین مناسبی برای شمع های بتنی ریخته گری بوده و توسط مهندسی Arrow تایید شده است.

سی بی سی نیوز با تمام شرکت های درگیر در این دعوی تماس گرفت. کولیرز مانند بارسی از طریق یک وکیل از اظهار نظر خودداری کرد. بقیه پاسخی ندادند.