آلبرتا، نخست‌وزیر اسمیت، با نزدیک شدن به انتخابات، محدودیت‌های جدیدی را برای پرسش‌های رسانه‌ای اعلام می‌کند

دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا، چهار روز پس از اعلام اینکه به سؤالات مربوط به تحقیقات اخلاقی خود پاسخ نمی‌دهد، می‌گوید که سؤالات را در مورد سایر موضوعات محدود خواهد کرد.

اسمیت جمعه به خبرنگاران در کلگری گفت که او فقط به خبرنگاران اجازه می‌دهد در کنفرانس‌های خبری یک سوال بپرسند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که پرسش‌های سنتی پیگیری کنند.

او در پاسخ به این که چرا، این یک انتخابات است، به همین دلیل است.

ما به نوعی در حال ورود به حالت انتخابات هستیم، بنابراین افراد زیادی داریم (و ما) می خواهیم به سوالات زیادی پاسخ دهیم.”

اسمیت در برنامه فراخوانی رادیویی Corus خود در شنبه گفت که محدودیت‌های سؤالات به او امکان می‌دهد پاسخ‌های بیشتری ارائه دهد. او گفت که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که تا حد امکان خبرنگاران در روزهای منتهی به انتخابات سؤال بپرسند.

اسمیت گفت: «در حالی که ما در این دوره از کمپین هستیم، فقط هر رسانه به جای دو سؤال، یک سؤال دریافت می کند، زیرا من فقط باید مطمئن شوم که تا حد امکان به افراد بیشتری پاسخ می دهیم.

قرار نیست انتخابات برای دو هفته دیگر به طور رسمی آغاز شود و اسمیت قانون جدید را نه در یک رویداد حزب محافظه‌کار متحد، بلکه در یک رسانه با بودجه دولت برای پرده‌برداری از یک پانل جدید برای رسیدگی به مسائل چندفرهنگی مورد استناد قرار داد.

حزب اپوزیسیون NDP به سرعت پاسخ داد و قول داد که به تمام سوالاتی که از آنها پرسیده می شود، از جمله موارد بعدی، پاسخ دهد.

راشل نتلی، رهبر NDP در رسانه‌های اجتماعی گفت: «رهبران سؤال می‌کنند – این بخشی از کار است.

“اگر دانیل اسمیت مایل نیست که خود را به آلبرتی ها توضیح دهد، نباید برتر باشد. آلبرتی ها لایق بهتری هستند.”

زنی که در حال سخنرانی است با یک پلاکارد نارنجی در جلوی تریبون ایستاده است.
راشل نتلی، رهبر NDP در رسانه های اجتماعی گفت که پاسخگویی به سوالات از خبرنگاران بخشی از کار رهبران سیاسی است. (آلبرتا NDP)

ناهید ننشی، شهردار سابق کلگری نیز در شبکه های اجتماعی به این موضوع پرداخت.

ننشی گفت: “مردم، این واقعا اشتباه است.” «این یک اعلامیه دولت بود، نه یک اطلاعیه انتخاباتی.

پاسخ دادن به سؤالات مهم نیست که چقدر سخت باشد، بخشی از کار است – چرا تقریباً هر روز غوغا می‌کردم. پاسخ ندادن به این معنی است که یا چیزی را پنهان می‌کنید یا کارکنانتان از آنچه می‌گویید می‌ترسند.»

خط مشی تک سوالی در بحبوحه بررسی مداوم تماس تلفنی اسمیت با کشیش خیابانی کلگری انجام می شود که در آن آنها پرونده جنایی آتی وی مربوط به اتهامات مربوط به بیماری همه گیر را مورد بحث قرار دادند.

روز دوشنبه، دفتر نخست وزیر اعلام کرد که کمیسر اخلاق آلبرتا در حال انجام تحقیقاتی در مورد اینکه آیا اسمیت در اجرای عدالت مرتبط با پیگرد قانونی COVID-19 دخالت کرده است یا خیر.

جرد وسلی، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه آلبرتا، در مورد محدودیت جدید برای سؤالات خبرنگاران، گفت که سؤالات بعدی برای خبرنگاران هنگام پوشش چهره های سیاسی مهم است.

وسلی گفت: “سوال بعدی به خبرنگاران اجازه می دهد تا دو کار انجام دهند. به آنها اجازه می دهد یا (سوال اولیه) را تکرار کنند یا در برخی موارد، نخست وزیر یا سیاستمدار را برای اظهارات نادرست یا روشن کردن حقایق فراخوانند.”

او افزود که در نهایت تصمیم رای دهندگان خواهد بود که در مورد سیاست یک سوالی اسمیت نگرانی دارند یا خیر. او گفت که این یک استراتژی انتخاباتی مشکوک برای اسمیت و UCP او است که نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ قبل از روز رأی‌گیری 29 مه است و نشان می‌دهد که رای‌دهندگان نگرانی‌هایی در مورد قابل اعتماد بودن اسمیت دارند.

لوری ویلیامز
پروفسور لوری ویلیامز، استاد سیاست عمومی، گفت که سؤالات بعدی برای خبرنگاران برای دریافت پاسخ‌هایی که رأی‌دهندگان نیاز دارند، کلیدی است. (کالین هال/سی بی سی)

وسلی گفت: “اگر مشکل پاسخگویی دارید، پاسخ این نیست که خود را کمتر پاسخگو کنید. پاسخ این است که خود را شفاف تر کنید. و این سیاست جدید در مقابل آن نقش دارد.”

او گفت که این حرکت همچنین دری را به روی نتلی باز می کند که به هر سؤال رسانه ای پاسخ دهد تا تصویر خود را به عنوان یک رهبر قابل اعتماد و با اعتماد به نفس برجسته کند و در عین حال بتواند اسمیت را فراری نشان دهد.

استاد سیاست عمومی، لوری ویلیامز، گفت که اجازه دادن به خبرنگاران برای پیگیری سوالات کلیدی برای دریافت پاسخ های مورد نیاز رای دهندگان است.

ویلیامز از دانشگاه مونت رویال در کلگری گفت: «در اینجا ما شاهد آخرین تلاش از سوی نخست وزیر برای اجتناب از پاسخگویی به سؤالات هستیم.

او به اعلام اسمیت در اوایل هفته اشاره کرد مبنی بر اینکه نخست وزیر به سوالات مربوط به تحقیقات کمیسر اخلاق پاسخ نخواهد داد.

ویلیامز گفت: «این در حال تبدیل شدن به یک الگوی مرتبط با این دولت و این نخست‌وزیر است که او دلایل مختلفی برای پاسخ ندادن به سؤالات دارد و سپس به طرز متناقضی می‌گوید که این موضوع به این دلیل است که یک انتخابات (آینده) است».

این امر به جای تقویت اعتماد و اطمینان به رهبر، شک و تردیدهای بیشتری را در مورد اعتماد ایجاد می کند.

سخنگوی دفتر نخست وزیر گفته است که اسمیت “به طور کامل با کمیسر اخلاق همکاری می کند و مطمئن است که این بررسی تایید می کند که چنین تداخلی وجود نداشته است.”