نرخ وام مسکن با پایین ترین سطح ارسال 1٪ از بانک های کانادایی ، به پایین ترین سطح خود رسیده است.

HSBC با نرخ متغیر وام در 0.99 درصد ارائه شده است ، که ناظران صنعت معتقدند اولین پیشنهاد ارسال شده زیر 1 درصد در کانادا است.

وام دهنده روز جمعه تبلیغاتی را ارائه داد که فقط نرخ وام های بیمه شده با نسبت بالا را ارائه می دهد – به این معنی که این فقط برای خریداران با کمتر از 20 درصد پایین است ، که پس از آن مجبور به پرداخت وام خود می شوند ، که از وام دهنده محافظت می کند. به طور پیش فرض این پیشنهاد برای یک دوره بسته پنج ساله است – البته نرخ ممکن است در آن زمان متفاوت یا پایین باشد ، زیرا با نرخ اصلی وام بانک مرتبط است.

جیمز لایرد ، بنیانگذار وب سایت مقایسه نرخ Ratehub.ca و رئیس وام دهنده وام CanWise Financial ، گفت: “این قطعاً چشم نواز است.”

Laird می گوید گروه خریدارانی که بانک آنها را هدف قرار داده است ، تقریباً 10 درصد از کل خریداران بالقوه مسکن در حال حاضر را تشکیل می دهند ، اما این نرخ برای جلب توجه طراحی شده است. لایرد در مصاحبه ای گفت: “بخش بازاریابی ارتباط زیادی با این تبلیغ داشت.” “آنها دوست دارند در سطل های خاصی سر و صدا ایجاد کنند و این یک پیشنهاد عالی است.”

دسامبر به طور معمول برای تجارت وام مسکن زمان شلوغی نیست ، زیرا هوای خنک خریداران را تا بهار در خواب زمستانی نگه می دارد. اما همه گیر COVID-19 ظاهراً امسال الگوهای فصلی معمول را از پنجره بیرون انداخت ، زیرا اوج بهار در ماه های تابستان به تأخیر افتاد و همچنان ادامه داشت ، و فروش های بی سابقه تا پاییز ادامه داشت.

سامانتا بروکس می گوید که بانک ها هر کاری از دستشان برمی آید برای رقابت در تجارت تا پایان سال انجام می دهند. (وامهای کانادا)

مدیر سامانه های وام های كانادا ، سامانتا بروكس ، در مصاحبه ای گفت كه این اقدام توسط HSBC برای ایجاد مشاغل كاری در حالی است كه آنها می توانند.

بروکس گفت: “بانک ها در تلاش برای بالا بردن شماره خود تهاجمی هستند.”

در حالی که بانک کانادا نرخ آن را در ماه مارس و آوریل به صفر رساند و در آخرین تصمیم خود در مورد نرخ بهره در ماه اکتبر ، تصمیم بی سابقه تلگراف را به بازار منتقل کرد که قصد دارد آن را حفظ کند ، هزینه وام در طی همه گیر شدن به شدت کاهش یافته است. آنجا تا سال 2023.

وام های با نرخ متغیر مانند پیشنهاد از HSBC به طور معمول با نرخ بانک مرکزی گره خورده است. این تفاوت با وام های با نرخ ثابت دارد که بیشتر تحت تأثیر آنچه در بازار اوراق قرضه اتفاق می افتد ، است. اما در حال حاضر هر دو در پایین یا نزدیک به پایین ترین سطح ثبت قرار دارند.

در حالی که نرخ HSBC ممکن است برای جلب توجه هر کسی که مایل است با عدم قطعیت وام با نرخ متغیر مقابله کند ، طراحی شده است ، بسیاری از وام دهندگان دیگر در چند نقطه پایه از آستانه یک درصد قرار دارند. وام های با نرخ ثابت در محدوده 1.5 درصد در حال حاضر فراوان است ، زیرا بازده اوراق هرگز کمتر نبوده است.

شمشیر دو لبه

اقتصاددان اوری شنفلد با CIBC می گوید اگرچه وام گیرندگان ممکن است از احتمال پایین آمدن نرخ وام مسکن پس از کمترین حد خود استقبال کنند ، اما مهم است که به یاد داشته باشیم که این نرخ ها به قیمت یک اقتصاد گسترده تر و ضعیف تر است.

وی در مصاحبه ای گفت: “این نشانه این است كه اقتصاد هنوز در شكل ناخوشایندی است كه ما به نرخ بهره پایین نیاز داریم.” “ما بسیار خوشحال خواهیم بود که اقتصادی داشته باشیم که شامل کمک های مناسب گردشگری ، مهمان نوازی ، رستوران ها و صادرات باشد و کمتر به کانادایی ها اعتماد کنیم و از خرید خانه ها ، آپارتمان ها و خانه های بیشتر به بار بدهی خود اضافه کنیم.”

شنفلد در حالی که نگران سلامت اقتصاد به عنوان یک کل است ، می گوید ذره ای خطرناک نیست که نرخ وام مسکن پایین و پایین بیاید ، زیرا بازار مسکن در کانادا بسیار خوب تنظیم شده است ، با شرایط بیمه خانه و وام دهندگان بسیار خوب سرمایه گذاری می شود.

وی گفت: “ما آزمایش های استرس را انجام داده ایم تا مطمئن شویم كه می توانید واجد شرایط این وام باشید و هزینه آن را پرداخت كنید.” برای واجد شرایط بودن – حتی برای نرخ پستی کم سابقه – بانک باید اطمینان حاصل کند که خریدار می تواند وام مسکن را با نرخ واجد شرایط بانک کانادا حمل کند ، که در حال حاضر 4.79 درصد است.

“حتی اگر نرخ بهره چند درصد بیشتر از نرخ فعلی باشد ، ما برخی از ریل های ایمنی را آماده کرده ایم.”

Laird گفت که با نرخ بسیار پایین ، دشوار است تصور کنید که آنها بسیار پایین تر از حد فعلی متغیر باشند – و در واقع با صحبت در مورد تولید واکسن در کانادا به زودی از اوایل سال 2021 ، او می تواند سناریویی را ببیند که در آن نرخ شروع به افزایش سریعتر از هر کسی انتظار می رود.

صرف نظر از این ، وی با پارادوکسی که چرا نرخ پایین وام های کم می تواند یک شمشیر دو لبه باشد بسیار آشنا است.

وی گفت: “آنچه کار من را کمی پیچیده می کند ، اغلب خبرهای خوبی برای نرخ وام مسکن است که با برخی اتفاقات بد همراه است و این مورد در مورد همه گیر وجود دارد.”

تماشا کنید | چرا ورشکستگی می تواند به دنبال بهبودی پس از همه گیری باشد

به نظر نمی رسد این همه گیری به سود بانکی آسیب زده باشد ، اما به لطف هزینه های مصرف کننده برای اعتبار ، کارشناسان هشدار می دهند با شروع بهبودی پس از همه گیری ، موجی از ورشکستگی و ورشکستگی ممکن است رخ دهد. 1:46