نخست‌وزیر آلبرتا نسخه جدیدی از اینکه چرا قبل از محاکمه جنایی با پاولوفسکی تماس گرفت، ارائه می‌کند

دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا، نسخه جدیدی از این که چرا در یک تماس تلفنی بحث‌برانگیز با یک کشیش خیابانی کلگری درگیر شده است، ارائه کرده است که در آن آنها درباره پرونده جنایی آتی وی در رابطه با اقدامات بهداشت عمومی COVID-19 صحبت کردند.

اسمیت به برنامه هفتگی رادیویی خود در روز شنبه گفت که تماس تلفنی را از آرتور پاولوفسکی گرفته است زیرا فکر می‌کند این تماس در چارچوب نقش او به عنوان رهبر یک حزب سیاسی دیگر است.

او گفت وقتی بحث به پرونده دادگاه پاولوفسکی کشیده شد، او به سادگی به رئیس سابق حزب استقلال آلبرتا یادآوری کرد که تلاش کرده بود برای متهمان کووید عفو به دست آورد اما مقامات قضایی به او گفته بودند که پرونده ها باید به طور مستقل انجام شود و او پذیرفت که مشاوره

او همچنین گفت که به شدت با “دیدگاه های افراطی” پاولوفسکی مخالف است.

«وقتی با هم صحبت می‌کردیم، فکر می‌کردم در شرایطی صحبت می‌کنیم که او یک رهبر حزب سیاسی است، زیرا [Pawlowski] اسمیت در آن زمان رئیس حزب استقلال بود.” استان شما برتر شماست در پاسخ به سوال میزبان

«این به بحثی در مورد اینکه من با عفو کووید چه می‌کردم تبدیل شد.

«و من در مورد آنچه که می‌خواستم با عفو کووید انجام دهم کاملاً واضح بوده‌ام [for the party leadership] بر روی آن. گفتم راه‌هایی را بررسی می‌کنم که بتوانیم به اتهامات غیرخشونت‌آمیز، غیرمرتبط با سلاح‌های گرم و عدم تحقیر دادگاه رسیدگی کنیم.»

به نظر می رسد مردی با پیراهن آبی در حال ضبط خود در یک پارکینگ است.
نخست وزیر پاولوفسکی در یک تماس تلفنی فاش شده قبل از تاریخ محاکمه با او تماس گرفت. (آرتور پاولوفسکی/فیسبوک)

این تماس تلفنی 11 دقیقه‌ای در اوایل ژانویه، هفته‌ها قبل از محاکمه پاولوفسکی به اتهامات مربوط به اعتراضات سال 2022 در مرز ایالات متحده در کوتس، آلتا، به دلیل محدودیت‌های COVID، انجام شد.

اتهام او نقض فرمان آزادی و شرارت به اتهام تحریک مردم به مسدود کردن اموال عمومی در گذرگاه مرزی بود.

او همچنین بر اساس قانون دفاع از زیرساخت های حیاتی آلبرتا به آسیب رساندن یا تخریب عمدی زیرساخت های اساسی متهم شد.

دادگاه پایان یافته است اما قاضی هنوز حکمی صادر نکرده است.

منتقد عدالت NDP پاسخ می دهد

صدای ضبط شده ای از تماس تلفنی پیش از محاکمه توسط حزب دموکرات آلبرتا بدست آمد و در 29 مارس برای رسانه ها پخش شد.

در پاسخ به حسابی که اسمیت در روز شنبه ارائه کرد، عرفان صابر، منتقد عدالت دموکرات حزب دموکرات از خود متعجب شد که چرا اگر این تماس تلفنی ظاهراً برای بحث در مورد سیاست بود، هرگز سیاست مطرح نشد.

صابر گفت: “تمام تماس پاولوفسکی و اسمیت در توصیف تلاش های او برای جلوگیری از این اتهامات است، یا از طریق تماس های هفتگی با دادستان یا ابراز نارضایتی خود با دادستان کل و معاون دادستان کل.”

این اقدام ناامیدانه دیگری از سوی دنیل اسمیت برای منحرف کردن تمرکز از تلاش او برای جلوگیری از تعقیب قضایی پاولوفسکی و دیگران در کوتس است.

مردی با عینک و با میکروفون صحبت می کند
عرفان صابر، منتقد عدالت دموکرات آلبرتا مجدداً خواستار تحقیقات داخلی شد. (CBC)

صابر قبل از اینکه آلبرت‌ها برای انتخابات استانی در 29 مه به پای صندوق‌های رای بروند، درخواست تحقیقات داخلی سریع درباره این موضوع را تکرار کرد.

اسمیت اولین بار علناً اذعان کرد که در 9 فوریه زمانی که در یک کنفرانس خبری در مورد آن سؤال شد با پاولوفسکی صحبت کرده است.

او در آن زمان پاسخ داد که با کسانی که با اتهامات مرتبط با کووید روبرو بودند وارد بحث شده بود تا به آنها بگوید که عفو را بررسی کرده است و این امکان پذیر نیست. او نگفت که قرار بود بحث پاولوفسکی در مورد سیاست باشد یا اینکه انتظار داشت در نقش خود به عنوان رهبر حزب با او صحبت کند.

با توجه به اقدام افترا

هنگامی که NDP ضبط تماس را هفت هفته بعد منتشر کرد، اسمیت اعلام کرد که در مورد این موضوع به صورت علنی صحبت نخواهد کرد زیرا او در نظر داشت اقدامی برای افترا انجام دهد و به توصیه وکیل خود عمل می کرد.

توضیحات روز شنبه دو روز پس از آن صورت می گیرد که خبرنگاران از اسمیت پرسیدند که آیا تماس با پاولوفسکی به این معنی است که دولت او سیاست خود را تغییر داده است و سیاستمداران آزادند تا در مورد پرونده های جنایی فعال با متهم صحبت کنند.

اسمیت گفت هیچ تغییری در سیاست وجود ندارد. او گفت که هنوز آفساید است که سیاستمداران در مورد پرونده های دادگاه فعال با متهم صحبت کنند، اما تماس او با پاولوفسکی به نتیجه رسید زیرا وظیفه او به عنوان یک مقام منتخب گوش دادن و عمل به نگرانی های مردم است.

زنی با لباس تجاری با میکروفون در حالی که روی یک صندلی سفید می نشیند، با حرکات اشاره می کند.  پرچم کانادا پشت سرش قابل مشاهده است.
اسمیت در 23 مارس در Canada Strong and Free Network در اتاوا سخنرانی می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

کارشناسان حقوقی می گویند که این تماس نقض آشکار دیوار آتش بین سیاستمداران و سیستم قضایی برای جلوگیری از اظهار نظر سیاستمداران در مورد اینکه چه کسی و چگونه متهم می شود، بود.

آنها خاطرنشان می کنند در حالی که اسمیت در تماس شنیده می شود که به پاولوفسکی یادآوری می کند که نمی تواند مستقیماً مداخله کند، او همچنین به او اعتماد می کند که “تقریباً هر هفته” از مقامات قضایی در مورد پرونده ها سؤال می کند.

در این تماس، اسمیت همچنین شنیده می شود که جزئیات اختلافات داخلی بر سر استراتژی پرونده تاج را با پاولوفسکی به اشتراک می گذارد. او قول می دهد که از طرف پاولوفسکی تحقیق کند و به او گزارش دهد و در عین حال به او بگوید که اتهامات علیه او انگیزه سیاسی دارد.

چهره جنجالی

زمانی که پاولوفسکی دادستان سلطنتی را در پرونده‌اش به «پرهیز از اسناد» پرونده‌هایی متهم می‌کند که به گفته او هدفش ناامید کردن دفاعش بود، با او همدردی می‌کند.

کارشناسان حقوقی نیز گفته اند صرف نظر از زمینه، اسمیت حداقل باید زمانی که پاولوفسکی موضوع پرونده خود را مطرح می کرد، به تماس پایان می داد.

پاولوفسکی یک چهره بحث برانگیز در آلبرتا به دلیل تظاهرات برجسته و مخرب خود علیه جامعه LGBTQ و قوانین بهداشت COVID-19 است.

حزب استقلال آلبرتا اواخر ماه گذشته اعلام کرد که راه خود را از پاولوفسکی به عنوان رهبر جدا می کند و گفت که ارزش های آنها دیگر همسو نیست.

در تماس ژانویه، اسمیت شنیده می‌شود که به پاولوفسکی می‌گوید: “من سال‌هاست که حمایت عمومی شما را تماشا می‌کنم، بنابراین ارتباط با شما خوب است.”

او در برنامه رادیویی شنبه لحن متفاوتی داشت.

او گفت: «بدیهی است که آقای پاولوفسکی نظرات بسیار افراطی دارد که من کاملاً با آنها مخالفم.

اسمیت از زمانی که در اواسط ژانویه به رسانه ها گفته بود، مرتباً به وکلای ولیعهد یادآوری می کند که فقط در صورتی می توان پرونده ها را پیگیری کرد که قابل پیروز شدن و در راستای منافع عمومی باشد.

او بعداً این اظهارات را پس گرفت و گفت که با دادستان های خط مقدم صحبت نکرده است، بلکه فقط با مقامات ارشد دادگستری صحبت کرده است. ادعای او توسط وزارت دادگستری پشتیبانی می شود.

یک ماشین بنری را می کشد که روی آن نوشته شده بود
خودرویی که تابلویی در حمایت از پاولوفسکی یدک می کشد، دقیقاً در گوشه ای از دادگاه لتبریج، جایی که پاولوفسکی در رابطه با محاصره مرزی کوتس محاکمه می شد، پارک شده است. (Ose Irete/CBC)

از آن زمان، اسمیت توضیحات متعدد و گاه متناقضی در مورد اینکه با چه کسی صحبت کرده، چه چیزی و چه زمانی مورد بحث قرار گرفته است، ارائه کرده است. او گفته است که این گفتگوها فقط در مورد اصول گسترده تعقیب قضایی بوده است، اما همچنین گفته است که در مورد مسائل مربوط به پرونده ها بوده است. او گفته است که مذاکرات ادامه دارد و مذاکرات به پایان رسیده است.

در 2 آوریل، وکلای نماینده اسمیت یک نامه توهین آمیز ارسال کردند و از CBC خواستند که به خاطر یک داستان ژانویه پس بگیرد و عذرخواهی کند. این مقاله ادعا می‌کرد که یکی از کارکنان او ایمیل‌هایی را به سرویس دادستانی آلبرتا ارسال کرده است که نحوه رسیدگی به پرونده‌های دادگاه از محاصره Coutts را به چالش می‌کشد.

در حالی که سی‌بی‌سی می‌گوید بر گزارش‌های خود می‌ایستد، اسمیت گفته است که در بررسی هیچ مدرکی دال بر تماس بین دفتر او و سرویس دادستانی پیدا نشد.

این بررسی همچنین بیانیه‌های متناقضی از وزارت دادگستری در مورد اینکه جستجو در ایمیل‌های بین وزارتخانه و دفتر اسمیت چقدر پیش رفته است را نشان می‌دهد.

اسمیت گفت که حزب محافظه کار متحد او، نه دولت، هزینه این دعوی را پرداخت می کند. دفتر اسمیت و حزب از بیان دلیل پرداخت این حزب خودداری کرده اند.

اسمیت مدت‌هاست که از قوانین پوشاندن، جمع‌آوری و دستورات واکسن کووید-۱۹ انتقاد می‌کند و در مورد اینکه آیا این قوانین برای مبارزه با همه‌گیری نیاز است یا خیر. او آنها را نقض غیرقابل تحمل آزادی های شخصی خوانده است.