مستند تاریخچه گاهی دردناک ، همیشه زیبا ، باغ های ژاپن در غرب کانادا را بررسی می کند

یک مستند جدید از شرکت کالینو سومین پروداکشنس مستقر در کالگری ، داستان باغبانی ژاپن در کانادا را از طریق سه باغ منحصر به فرد و کاملا متفاوت روایت می کند.

باغ Nitobe UBC در ونکوور بازتابی از تأثیرات اولیه ژاپنی ها در ساحل غربی است. باغ ژاپنی Nikka Yuko در لتبریج منعکس کننده چشم انداز بی نظیر چمنزارهای آلبرتا است.

و باغ صلح Heiwa Teien در نیو دنور ، قبل از میلاد ، به یاد کسانی است که در طول جنگ جهانی دوم در آنجا بستری شده اند – از جمله استاد باغبان فقید روی تومومیچی سومی ، که داستان زندگی آنها از طریق مستند 60 دقیقه ای بافته شده است.

وام گرفته شده از طبیعت اکنون برای پخش در صورت تقاضا در CBC GEM در دسترس است. از تلویزیون CBC پخش خواهد شد کاملا کانادایی مجموعه مستند شنبه در آلبرتا و قبل از میلاد ساعت 7 بعد از ظهر

این مستند از طریق داستان زندگی سومی ، که در نیو دنور ، قبل از میلاد مأموریت یافت ، به تاریخ تاریک اردوگاه های اجباری ژاپن می پردازد. وی بعداً برای طراحی باغ صلح Heiwa Teien در محوطه اردوگاه بازگشت.

از طریق مصاحبه های اول شخص ، وام گرفته شده از طبیعت به بررسی تاریخچه خانوادگی شهروندان ژاپنی کانادایی می پردازد که در طول جنگ و بعد از آن مجبور به اردوگاه شده و مجبور به حرکت به سمت شرق شدند.

داستان سه باغ ژاپنی ، از سه مقطع زمانی مختلف ، تاریخ و میراث باغ های ژاپن در غرب کانادا را روایت می کند.

یکی از بعیدترین و روحیه آورترین داستان ها ، داستان باغ ژاپنی Nikka Yuko است که در سال 1967 به عنوان نمادی از دوستی بین المللی در لتبریج ، آلتا ایجاد شد.

دیوید تاناکا ، عضو هیئت مدیره باغ ژاپنی نیکا یوکو در لتبریج ، می گوید: “زیبایی باغ ژاپنی در اینجا پیوند زده شده است ، اما باغی مانند این در ژاپن پیدا نخواهید کرد ، زیرا نمایانگر جنوب آلبرتا است.”

“بنابراین حتی این طرح نشان دهنده جنوب آلبرتا است ، بنابراین سنگها سنگهای کانادایی هستند ، سنگها سنگهای آلبرتا هستند.”

باغ ژاپنی Nikka Yuko در Lethbridge در سال 1967 ساخته شده است و دارای زیبایی زیبایی منحصر به فرد کانادایی است. (نیکولا واگ)

توش کاناشیرو ، که ناظر ساخت و ساز باغ بود ، اهمیت سنگها را برای هر باغ ژاپنی توضیح می دهد.

كاناشیرو می گوید: “صخره های موجود در یك باغ ژاپنی تقریباً شبیه ساختار استخوانی انسان است. این قسمت اساسی است ، اشكال مختلف ، اشكال مختلف ، اتصالات مختلف.”

“با این حال ، به محض تکمیل باغ ، به نوعی در تقارن کل صحنه ناپدید می شود ، و در نتیجه ، بسیاری از مردم متوجه آن نمی شوند. اما اگر شما یک باغبان واقعی هستید ، این اولین چیزی است که شما می خواهید نگاه کنید. “

توش كاناشیرو ، ناظر ساخت و ساز در باغ ژاپنی نیكا یوكو در لتبریج. (نیکولا واگ)

آل وایت ، سرپرست سابق نیكا یوكو در لتبریج ، می گوید كه به شما سپرده شدن باغ مثل این است كه به شما یك قطعه هنری هدیه داده شود و با مسئولیت همراه است.

وایت می گوید: “شما همه چیز را کاملاً شخصی می شناسید و بنابراین باغ شخصی می شود.” “این کار من بوده است. مثل این است که یک نقاشی یا یک مجسمه برای مراقبت به من داده شود ، درست به قلب می رود.”

برای بسیاری در لتبریج ، باغ چیزی بزرگتر را نشان می دهد.

كاناشیرو می گوید: “این باید یك مطالعه موردی باشد كه كانادا می خواهد باشد.”

“این همان چیزی است که آنها ادعا می کنند ، چند فرهنگی ، چند قومی هستند ، فرهنگ همه را می پذیرند و از آن لذت می برند. مشکل این است که ما آن را صحبت می کنیم و همیشه این کار را نمی کنیم. این یکی به دست آمد ، اما هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند.”

چیزی که اکثر مردم می توانند در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند این است که باغ های ژاپن احساس آرامش ایجاد می کنند.

Nitobe Garden ، در محوطه UBC در ونکوور ، یک طراحی مجدد بحث برانگیز انجام داده است ، که برخی احساس می کنند جامعه باغبانی ژاپنی-کانادایی ونکوور را از مطالعه خارج می کنند. (نیکولا واگ)

تاناکا می گوید: “در حال حاضر ، به نظر می رسد یک قبیله سازی واقعی در حال انجام است ، اما نه به روش خوب.” “من فکر می کنم باغ به نوعی نمادی است که قبیله سازی لازم نیست اتفاق بیفتد ، شما هنوز هم می توانید از فرهنگ دیگری لذت ببرید اما همچنان آن را به عنوان یک کانادایی ادعا کنید. و من فکر می کنم این یکی از کارهایی است که باغ انجام می دهد … اینجا است برای کل جامعه “

به همین ترتیب باغ لتبریج بازتابی از آن مکان است ، باغ صلح Heiwa Teien در نیو دنور به نوعی بازتاب تجربه افراد در آن زمان در اردوگاه های داخلی است.

و باغ بزرگ Nitobe در محوطه UBC در ونکوور همیشه نمایانگر یک سنت باغبانی ژاپنی بوده است – که در یک چشم انداز کانادایی انجام می شود.

با طراحی مجدد اخیر باغ نیتوبا ، بسیاری از افراد جامعه محلی به دلیل حذف ورودی از جامعه باغبانی ژاپن-کانادا ، خشمگین شدند.

برخی معتقدند که طراحی جدید ، که روندهای فعلی ژاپن را منعکس می کند ، تأثیر سنت های ژاپنی-کانادایی و چشم انداز کانادا را نادیده گرفت.

باغ صلح Heiwa Teien در نیو دنور ، قبل از میلاد (نیکولا واگ)

جودی هانازاوا ، رئیس انجمن ، می گوید: “این باغداران ژاپنی ونکوور را مستثنی کرد ، و ارتباط من و انجمن شهروندان کانادایی ژاپن با جامعه را حذف کرد.”

“همه اینها بخشی از چگونگی نگاه این جامعه به راههای استقرار و تعلق خاطر است ، در تصویر بزرگتر. من فکر می کنم که می توان از آن درسهایی گرفت. – زیرا بسیار زیبا است – اما همچنین مقداری درد. “

وام گرفته شده از طبیعت به کارگردانی گیوم کارلی و با همکاری صندوق مستند راجرز ، صندوق رسانه ای کانادا و صندوق رسانه ای آلبرتا در همکاری با شرکت پخش رادیویی کانادا تولید شده است.


وام گرفته شده از طبیعت از جمعه 13 نوامبر به صورت ملی در CBC Gem پخش می شود و در تاریخ 14 نوامبر ، ساعت 7 از تلویزیون CBC در آلبرتا و قبل از میلاد پخش می شود.