سکونتگاه شرق پریری متیس «هنوز از جنگل خارج نشده» پس از تخریب جنگل

ران بلروز که در مقابل بقایای سوخته خانه اش ایستاده می گوید هنوز نمی تواند این از دست دادن را درک کند.

دهه‌ها از خاطرات و یادگاری‌های خانوادگی او از بین رفته‌اند، آتش‌سوزی که حداقل 14 خانه اشغال شده از جمله خانه او را در شهرک‌سازی شرق پریری متیس، در حدود 165 کیلومتری شرق گراند پریری، آلتا ویران کرد.

بلروز پنجشنبه گفت: “شما برای آن خیلی سخت کار می کنید و ناپدید شد. در عرض 24 ساعت از بین رفت، مثل اینکه کل زندگی شما تغییر کرد.”

آتش سوزی خارج از کنترل، همه افراد جامعه حدود 300 نفری را در هفته گذشته مجبور به فرار کرد. از روز پنجشنبه، آنها هنوز تحت دستور تخلیه هستند، و با توجه به دمای گرم در آخر هفته، هنوز خطر قابل توجهی وجود دارد که آتش به جامعه بازگردد.

یک باربیکیو در پیش زمینه در فضای باز قرار دارد، با آسیب آتش سوزی قابل توجهی در جایی که یک سازه زمانی در پس زمینه قرار داشت.
نمایی از برخی از آسیب‌های آتش‌سوزی در شهرک‌سازی شرق پریری متیس در 10 مه 2023. (Emilio Avalos/CBC)

بلروز گفت: “من هنوز در تلاش برای درک آن هستم و هر بار که در مورد آن صحبت می کنم، توده ای در گلویم ایجاد می شود.” من سعی می کنم از آن سرعت گیر عبور کنم و ادامه دهم، اما راه طولانی و طولانی خواهد بود.»

ساختارهای دیگر جامعه نیز آسیب دیده است. روا جیکوکس، عضو شورای شهرک سازی شرق پریری متیس روز چهارشنبه گفت که یک پل تا حدی سوخته است و ده ها تیر برق باید تعمیر شوند.

مردم مجبور شدند خانه های خود را در یک لحظه تحویل بگیرند و ترک کنند، و او گفت که به او گفته شده که خسارت قابل توجهی در عرض چند ساعت وارد شده است.

جیکوکس گفت که ساکنان توانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند و مواد غذایی فاسد شده در یخچال و فریزر بدون برق را تمیز کنند، اما ماندن در آن هنوز ایمن نیست.

“برای مردمی که چیزی نداشتند به خانه بیایند، برای آنها که بسیار غمگین بود. مثل این بود که به آنها برخورد کرد. مثل این بود که من دیگر حتی یخچالی برای تمیز کردن ندارم.”

او گفت که بوی هوا در هنگام ورود او را تحت تاثیر قرار داد و آن را بوی تعفن نه فقط سوختن چوب، بلکه هر چیز دیگری که از دست رفته است توصیف کرد.

زنی با موهای قهوه‌ای در پیش‌زمینه، با پل قرمز با بخش‌های سوخته در پس‌زمینه ایستاده است.
ریوا جیکوکس، عضو شورای شهرک سازی شرق پریری متیس در مقابل پلی که در اثر آتش سوزی در جامعه آسیب دیده است، ایستاده است. (Emilio Avalos/CBC)

او گفت: “یک چیز را که فقط اینجا ایستاده‌ام و به اطراف نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم، ما می‌توانیم بازسازی و بازسازی کنیم، اما هرگز، هرگز مثل قبل نخواهد شد.”

“بنابراین وقتی به خانه می‌آییم و به جامعه خود می‌آییم، در مورد آنچه که انتظار داریم به آن برگردیم، واقعاً دوباره خانه نخواهد بود.”

یک احساس درماندگی و درماندگی

بلروز گفت که واکنشی را که در زمان شروع آتش سوزی برای اولین بار انتظار داشت را ندیده است و آرزو می کند قبل از افزایش آن اقدامات بیشتری برای مقابله با آن انجام می شد.

او گفت: “نمی دانم تا کی اینجا نبود… فقط ما.”

هنگامی که آتش سوزی در شهرک شرقی پریری متیس (East Prairie Métis Settlement) فرود آمد، او گفت که او و سایر اعضای جامعه هر کاری که می توانستند برای متوقف کردن آن انجام دادند، اما کافی نبود. او گفت که در حالی که شعله های آتش در امتداد جاده بالا آمده بود، با یک کامیون آب گذر کرد.

مردی با موهای خاکستری که یک ژاکت سفید پوشیده است از میان آوارهای سوخته روی زمین عبور می کند.
ران بلروز در 11 مه 2023 پس از تخریب خانه‌اش توسط آتش‌سوزی، آوارها را در سکونتگاه شرق پریری متیس بررسی می‌کند. (پیتر ایوانز/سی بی سی)

او گفت: “وقتی می بینم آتش در حال آمدن است… هیچ بمب افکن آبی در آنجا وجود ندارد، نه پشتیبانی هوایی برای آب وجود دارد، نه چیزی.” “این یک احساس درماندگی و درماندگی بود.”

در حال صحبت با CBC رادیو فعال روز سه‌شنبه، رئیس شورای شهرک‌سازی آلبرتا متیس، دیو لاموش، گفت که تخلیه‌شدگان هنوز در بحران هستند و آنها همچنان به حمایت از غذا، مسکن و سایر نیازهای روزانه نیاز دارند.

رادیو فعالساعت 10:30آتش سوزی در جوامع متیس

جوامع متیس در آلبرتای شمالی توسط آتش سوزی های جنگلی ویران شده اند. چندین خانه در شهرک ایست پریری سوخته است. دیو لاموش رئیس شورای شهرک سازی آلبرتا متیس است.

“احساساتی که آنها از سر می گذرانند، مثل این است که چه کار می کنی؟ … چه اتفاقی می افتد؟ سرم را کجا بروم؟”

در سکونتگاه East Prairie Métis، هنوز نقاط داغ آتش سوزی در این نزدیکی وجود دارد، و Jaycox گفت که این نگرانی ها را در مورد بازگشت آتش در شرایط گرم و خشک مورد انتظار افزایش می دهد.

ما هنوز از جنگل بیرون نیامده ایم. ما هنوز پتانسیل از دست دادن خانه های بیشتری را داریم.”