رای دادگاه آلبرتا ممکن است جستجو در تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها را در گذرگاه های مرزی محدود کند

یک وکیل ادمونتون می گوید ، رای دادگاه تجدیدنظر آلبرتا احتمالاً جستجوهای تلفن و لپ تاپ را در گذرگاه های مرزی کانادا محدود می کند.

این حکم پس از آن صادر شد که موکل کنت تسکی ، شلدون کانفیلد ، در سال 2014 هنگام بازگشت از کوبا در فرودگاه بین المللی ادمونتون دستگیر شد.

افسران آژانس خدمات مرزی کانادا به دلیل الگوهای سفر و “رفتار بیش از حد دوستانه” وی ، طبق اسناد دادگاه ، کانفیلد را برای غربالگری ثانویه پرچم گذاری کردند.

در طول نمایش فیلم ، یک افسر به این باور رسید که کانفیلد پورنوگرافی کودکان را در تلفن خود دارد.

کانفیلد اعتراف کرد که این کار را انجام داده و یکی از تعدادی از تصاویر پورنوگرافی کودکان را به دستگاه نشان داده است. وی متهم شد ، در سال 2018 محکوم شد و به 18 ماه زندان محکوم شد.

دانیل تاونسند نیز در سال 2014 در فرودگاه بین المللی دستگیر شد. وی هنگام بازگشت از سیاتل پرچم گذاری شد.

طبق اسناد دادگاه ، Townsend به غربالگری ثانویه ارجاع شد زیرا افسر الگوی سفر پنج ماهه و کمبود شغل خود را غیر معمول دانست. وی همچنین 12 دستگاه الکترونیکی – از جمله یک لپ تاپ – در اختیار داشت که افسر خدمات مرزی برای آنها رمز عبور درخواست کرد.

تصاویر پورنوگرافی کودک پیدا شد و تاونسند دستگیر شد. وی در سال 2018 محکوم شد و به دو سال محکوم شد.

تسکی این چالش را به موجب منشور حقوق و آزادی به دادگاه تجدیدنظر آلبرتا ارائه داد. (Josee St-Onge / CBC)

تسكی ، نماینده كانفیلد ، به استناد اینكه طبق منشور حقوق و آزادی ها ، افسران دلیلی برای بررسی محتوای دستگاه های كانفیلد یا تاونسند ندارند ، از محكومیت موكل خود درخواست تجدید نظر كرد.

تسکی گفت: “نگهبانان خدمات مرزی می توانند بدون دلیل به دلخواه جستجو کنند.” “که کاملاً در تضاد با قوانین کانادا بود ، زیرا اگر شما را مجبور به کشاندن یا دستگیری می کردند ، این امر کاملاً وجود داشت.”

تسکی گفت که این جستجوها فقط با حکم دادگاه عالی کانادا در سال 1988 که می گوید خدمات مرزی کانادا حق جستجوی “کالاهای” هر مسافر بین المللی را دارد ، امکان پذیر است.

وی گفت: “وقتی دادگاه عالی در سال 1988 این تصمیم را گرفت ، آنها هرگز نمی توانستند سطح داده هایی را كه ما از مرز می آوریم در نظر بگیرند.”

تسکی به ادمونتون AM از CBC گفت: “بنابراین این ایده که این نوع جستجوها به صورت عادی و بدون مدرک انجام می شود دیگر دیگر معنایی نداشت و دادگاه تجدید نظر با ما موافقت کرد.”

تلفن ها ، لپ تاپ ها دیگر “کالا” نیستند

در تاریخ 29 اکتبر ، دادگاه تجدیدنظر آلبرتا حکم داد که تعریف “کالا” در قانون گمرک فدرال “در مورد وسایل الکترونیکی شخصی” هیچ فایده ای ندارد.

در حالی که دادگاه با تسکی موافقت کرد ، با این حال این حکم تأثیری در محکومیت هیچ یک از افراد نداشت ، گفت که افسران با حسن نیت در جستجوی دستگاه هایی که شواهدی از یک جرم جدی را برای پرونده تاج کشف کردند ، عمل کردند.

با توجه به اهمیت این حکم ، دادگاه اعلام بی اعتبار بودن خود را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد و به پارلمان فرصت داد تا با قوانین پاسخ دهد.

CBSA در بیانیه ای به سی بی سی نیوز گفت که در حال بررسی این تصمیم و ارزیابی مراحل بعدی است.

در ادامه بیانیه آمده است: “سیاست CBSA این است كه دستگاه دیجیتال را فقط در صورت وجود شاخص هایی مبنی بر یافتن شواهد تخلف ، بررسی كند.” “توجه به این نکته مهم است که معاینه دستگاه های دیجیتال به طور طبیعی انجام نمی شود.”

تسکی می گوید که آنها انتظار دارند دادگاه عالی به این پرونده رسیدگی کند ، اما در همین حال او انتظار دارد جستجوهای کمتری در مرز انجام شود.

“این یک تغییر کاملاً بزرگ در قانون برای 98 میلیون نفری است که سالانه از مرز کانادا می آیند.”