رئیس سابق بنیاد ترودو می گوید تعامل با مقامات چینی ساده لوحانه بود

موریس روزنبرگ، رئیس و مدیر عامل سابق بنیاد پیر الیوت ترودو، می‌گوید در نگاهی به گذشته، این موسسه خیریه درگیر ساده لوحانه بود که فکر می‌کرد در سال 2016 با پذیرش پول با دولت چین، «قدرت نرم» بر چین خواهد داشت.

این کارمند سابق کهنه کار دولتی سه شنبه شب به یک کمیته پارلمانی گفت که در آن زمان، این اعتقاد وجود داشت که تعامل با مقامات چینی آنها را با حکومت کانادا، حاکمیت قانون و حقوق بشر آشنا می کند.

روزنبرگ گفت: “آیا در آن زمان ساده لوحانه بود؟ در آینده، احتمالا ساده لوحانه بود.”

ما احساس کردیم که می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.»

کمیته دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی و اخلاقیات در حال بررسی این موضوع است که آیا وعده 200000 دلاری به این بنیاد که تحقیقات دانشگاهی و منافع عمومی را تأمین مالی و ترویج می کند، بخشی از کمپین نفوذ دولت چین برای رسیدن به نخست وزیر جاستین ترودو بوده است یا خیر.

تماشا | رئیس سابق بنیاد پیر الیوت ترودو در کمیته شهادت می دهد:

رئیس سابق بنیاد پیر الیوت ترودو در کمیته شهادت می دهد

موریس روزنبرگ، رئیس سابق بنیاد ترودو، توسط مایکل بارت، نماینده محافظه‌کار، از او پرسید که آیا می‌داند چرا کمک‌های مالی مرتبط با دولت چین نگران‌کننده است؟

این کمک در اصل به دو تاجر چینی به نام‌های ژانگ بین و نیو گنشنگ نسبت داده شد. بعداً گزارش شد که پرداخت از طرف شرکت بین المللی Millennium Golden Eagle International انجام شده است.

انجمن صنعت فرهنگی چین می گوید که Millennium Golden Eagle International یکی از اعضای هیئت اجرایی آن است و با تایید وزارت فرهنگ چین ایجاد شده است.

متیو گرین، نماینده حزب دموکراتیک خلق، از روزنبرگ پرسید که آیا فکر می‌کند اگر این بنیاد با نخست‌وزیر نام مشترکی نداشت، این کمک مالی را دریافت می‌کرد؟

ما ساده لوح نبودیم که با افرادی که با دولت چین مرتبط بودند سروکار داشتیم، زیرا تقریباً همه اینطور بودند. روزنبرگ گفت.

به نظر می رسید که این پاسخ گرین را گیج کرده است.

دموکرات جدید گفت: «تا آن اظهار نظر کاملاً بی طرف بودم. “زیرا این سطحی از غرور دارد که من فکر می کنم چالشی است که این بنیاد با آن روبرو است ، کاملاً صادقانه بگویم که ما را به این آشفتگی کشانده است.”

در جریان تبادل دیگری، مایکل کوپر، نماینده محافظه کار، پرسید که چرا هیچ پرچم قرمزی در داخل بنیاد برافراشته نشده است.

کوپر با برانگیختن فریادهای خشم گفت: “یکی از دو چیز ممکن است. یا شما کاملا ناتوان هستید یا به عمد نابینا بوده اید. هیچ چیزی در کارنامه شما وجود ندارد که نشان دهد شما ناتوان هستید. تنها نتیجه این است که شما عمداً نابینا بوده اید.” از دیگران در اتاق

جان براسارد، رئیس کمیته محافظه کار، خواستار رعایت آراستگی شد.

شهادت برادر ترودو چهارشنبه

در پایان، بنیاد اعلام کرد که 140000 دلار دریافت کرده و سعی کرده آن را پس دهد، اما به سد راه رسید.

مدیرعامل بنیاد و بیشتر اعضای هیئت مدیره آن ماه گذشته استعفا دادند و گفتند سیاسی بودن کمک‌ها مانع از کار مستقل و غیرحزبی سازمان بورسیه شده است.

نخست وزیر جاستین ترودو بارها به خبرنگاران گفته است که نزدیک به یک دهه است که در فعالیت های این بنیاد شرکت نداشته است.

محافظه کاران اپوزیسیون استدلال کرده اند که بنیادی که نام ترودو را یدک می کشد، توسط افراد برای جلب لطف نخست وزیر و نزدیکان او استفاده شده است.

برادر او الکساندر ترودو که در این بنیاد مشارکت دارد، قرار است روز چهارشنبه شهادت دهد.

نخست وزیر در صحبت با خبرنگاران در شهر نیویورک گفت که برادرش سال ها در این بنیاد مشارکت داشته است و به سوالات نمایندگان مجلس از او پاسخ خواهد داد.

گفت: برادر من است. من او را خیلی دوست دارم اما او کارهایش را انجام می دهد و من کارهای خودم را انجام می دهم.

بحث بر سر مداخله خارجی در اوایل روز سه شنبه منجر به گرد و غبار در مجلس عوام شد.

دعوت به بحث اضطراری

اندرو شیر، رهبر محافظه کار مجلس نمایندگان، پس از آن که روزنامه گلوب اند میل با استناد به یک سند فوق محرمانه و یک منبع ناشناس امنیت ملی، روز دوشنبه گزارش داد که سرویس اطلاعاتی چین به دنبال هدف قرار دادن مایکل چونگ، نماینده محافظه کار، نماینده محافظه کار، مایکل چونگ و خانواده اش بوده است، خواستار برگزاری مناظره اضطراری درباره مداخله خارجی شد.

آنتونی روتا، رئیس مجلس، این درخواست را رد کرد که ظاهراً باعث خشم پیر پولیور، رهبر محافظه‌کار شد. او به روتا اشاره کرد و مخالفت خود را با تصمیم رئیس مجلس اعلام کرد.

روتا سعی کرد برای سفارش با مجلس تماس بگیرد. آیا رهبر مخالفان چیزی برای گفتن به صندلی دارد؟ روتا قبل از اینکه به پولیور صحبت کند پرسید.

تماشا | واکنش ترودو به حضور برادر در کمیته:

ترودو به حضور برادر در کمیته اخلاق در هفته آینده واکنش نشان داد

الکساندر ترودو ظاهراً در مورد مداخله ادعایی پکن در بنیاد پیر الیوت ترودو و در انتخابات فدرال شهادت خواهد داد.

پویلیور قبل از اینکه میکروفونش قطع شود گفت: “در واقع او چیزی برای گفتن دارد. به نظر من این ظالمانه است.”

روتا گفت که قصد ندارد وارد مناظره شود و رهبر محافظه کار را تهدید کرد که در صورت ادامه دادن، اخراج خواهد شد.

پس از چند مبادله دیگر، روتا گفت دلیل او برای رد درخواست شیر ​​یک دلیل فنی بود. در حالی که او گفت که این موضوع “جدی” است، روتا خاطرنشان کرد که رئیس مجلس باید قبل از اجازه دادن به مناظره اضطراری، بررسی کند که آیا فرصتی برای برگزاری مناظره مشابه در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر.

روتا پیشنهاد کرد که روز اپوزیسیون محافظه‌کاران در روز پنجشنبه، زمان مناسبی برای برگزاری چنین مناظره‌ای است.