داوطلب سابق حزب ملی دموکراتیک آلبرتا شکایت حقوق بشری علیه این حزب داد

رئیس سابق سازمان عضویت افراد دارای معلولیت آلبرتا نو دموکرات شکایت حقوق بشری را علیه این حزب به دلیل تبعیض تنظیم کرده است.

جاستین رینکه، رئیس مشترک سابق گروه معلولین NDP، مدعی است که مورد تبعیض قرار گرفته و به ناحق از نقش خود در انتقام به دلیل صحبت علیه بدرفتاری اخراج شده است.

اما در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، حزب دموکرات کردستان مخالفت کرد و گفت که راینکه با اعضای دیگرش رفتار تهاجمی داشت که منجر به برکناری او شد.

سی‌بی‌سی نیوز نسخه‌ای از شکایت حقوق بشر و اسناد حمایتی را که روز سه‌شنبه، کمتر از یک هفته قبل از انتخابات آلبرتا ثبت شده بود، به دست آورده است.

رینکه ادعا می کند که شاهد بوده و در معرض تبعیض علیه اعضای معلول NDP، و همچنین سوء استفاده از داوطلبان و کارکنان توسط اعضای ارشد بیشتر حزب بوده است.

این شامل یک جلسه شورای استانی در ژوئن گذشته بود، جایی که او می‌گوید یکی از اعضای ویلچر بدون رضایت از مسیر خارج شد، اعضای ناتوان را در طول بحث سیاست‌گذاری مورد تمسخر قرار داد و حزب نتوانست پشتیبانی‌های دسترسی را فراهم کند. شکایت می‌گوید که دستشویی‌ها برای صندلی برقی خیلی کوچک هستند و برای برخی از جلسات سرویس‌های زیرنویس بسته وجود نداشت.

رینکه در گزارشی در ماه اوت که خواستار رسیدگی به تبعیض ادعایی شده بود، به مدیران اجرایی گفت: «توانایی بسیار زیادی در ANDP وجود دارد.

شکایت او می گوید که او از حل این مسائل و ادعاهای قلدری داخلی دفاع می کرد اما نادیده گرفته شد. رینکه مدت کوتاهی پس از نقش خود (یک داوطلب و منتخب) برکنار شد، که به گفته او انتقامی برای صحبت در مورد نگرانی هایش بود.

این اتهامات در دادگاه مورد آزمایش قرار نگرفته اند، و روند محرمانه بودن کمیسیون حقوق بشر آلبرتا به این معنی است که نمی تواند بگوید آیا موضوع پذیرفته شده و به جلسه استماع خواهد رفت یا خیر. قانون حقوق بشر آلبرتا از افراد در برابر تبعیض محافظت می کند، از جمله افراد دارای معلولیت جسمی یا ذهنی.

اتهامات متقابل و عقب نشینی

NDP در بیانیه ای اعلام کرد که شش شکایت متقابل در مورد رفتار رینکه از جمله “تهدید خشونت آمیز” علیه داوطلبان و کارکنان وجود داشته است. آنها افزودند که تحقیقات نشان می دهد که او سیاست ضد آزار و اذیت حزب را نقض کرده است و عضویت او به حالت تعلیق درآمد. انجمن ناتوانی فعلی همچنین اظهار داشت که آنها حوادثی در مورد راینکه داشته اند، که در مورد آن با او روبرو شده اند.

کاترین مارشال، وکیل رینکه و شریک Levitt Sheikh LLP، گفت: «این ادعاها کاملا ساختگی هستند.

هیچ یک از اینها در زمانی که او از ریاست مشترک برکنار شد مطرح نشد.»

وکیل کاترین مارشال می گوید حرکت بعدی آنها ارسال نامه به کمیسیون برای استدلال علیه درخواست بل برای متوقف کردن پرونده جاگرناوت خواهد بود.  تصمیم گیری در مورد آن احتمالا چند ماه طول می کشد.
کاترین مارشال، که وکیل رینکه است، می گوید که ادعاهای NDP در مورد رفتار او “کاملا ساختگی” است. (پل بورکوود/سی بی سی)

گزارش آگوست رینکه به مجری حزب از آنها خواسته بود که در برابر “رفتار شرم آور و شرم آور چندین نماینده در برابر نمایندگان دارای معلولیت” اقدام کنند.

او نوشت: “من از حیوانات باغ وحش انتظار چنین رفتاری را دارم. اشتباه نکنید، اینها نقض جدی حقوق بشر افراد معلول است.” او در طول تابستان چندین ایمیل با زبان و اتهامات بسیار قوی به مدیران اجرایی ارسال کرد که CBC News به آنها دست یافته است.

رینکه، که دارای ناتوانی عصبی است، از طریق ایمیل خواستار حضور ریچل نوتلی، رهبر NDP در دو جلسه شد – یکی در اوایل ژوئن برای بحث در مورد ادعاهای قلدری داوطلبان و دیگری در شبی که او گزارش را برای بحث در مورد تبعیض هایی که مطرح کرده بود، ارسال کرد. شکایت می گوید که او در هیچکدام نبود.

در اوایل ماه سپتامبر، یک جلسه اضطراری کمیته معلولین برگزار شد که در آن راینکه به عنوان رئیس مشترک برکنار شد.

در ایمیلی که در آن روز از سوی رئیس موقت به راینکه ارسال شد، آمده است: «هیئت مدیره احساس کرد که ما به رویکردی متفاوت برای رهبری نیاز داریم که بیشتر با هیئت اجرایی در ارتباط باشد.

او به دنبال غرامت 500,000 دلاری است و از طرفی می‌خواهد که توصیه‌های او را در مورد فراگیری اتخاذ کند. برای شکایت در کمیسیون یک مهلت زمانی یک ساله وجود دارد که تاریخ انقضا را دو هفته دیگر تعیین می کند.

کلر هیکی، رئیس مشترک کمیته معلولیت رینکه نیز در ماه ژوئیه پس از جلسه شورای استانی به دلیل فشارهای “داخلی و بیرونی” که تأثیر منفی بر سلامت وی ​​در نامه ای به دست آمده توسط CBC News، استعفا داد.

زنی در یک جلسه با میکروفون صحبت می کند.
کلر هیکی، که رئیس مشترک گروه معلولین NDP بود، نیز در ماه ژوئیه استعفا داد. (جاستین پنل/سی بی سی)

اتهامات قلدری

راینکه در نامه‌ای به اعضای حزبی که در شکایت گنجانده شده‌اند، می‌گوید که شاهد تبعیض و ارعاب مقامات ارشد علیه داوطلبان حزب بوده است – مثلاً به او گفته شده که از نظر سیاسی عاقلانه نیست که در مورد مسائل مربوط به معلولیت مبارزه کنیم.

وی خواستار استعفای چند تن از مدیران حزبی در نتیجه رفتارها و شکایات انباشته شد.

این اولین بار نیست که یک داوطلب NDP در مورد رفتار در حزب هشدار می دهد.

نامه ای که در مارس 2022 توسط 15 رؤسای حوزه انتخابیه NDP و معاونان منطقه ای به اعضای حزب ارسال شد، نگرانی ها را در مورد نحوه عملکرد حزب، به ویژه در مورد طرفداری ادعایی در حزب، تشریح کرد. فرآیند نامزدی و قلدری.

خواستار احترام بیشتر کارکنان ارشد حزب نسبت به داوطلبان و کارگران در سطح حوزه انتخابیه شد. همچنین خواستار بررسی مستقل گزارش‌های بدرفتاری کارکنان حزب با داوطلبان است.

ما انتظار داریم به گونه ای با ما صحبت شود و با آنها مکاتبه شود که تعهد حزب ما به احترام را حفظ کند.»

نتلی در ماه ژوئن به شورای استانی گفت که NDP از یک شرکت مستقل می خواهد که به این شکایات – و همچنین سیاست منابع انسانی حزب – در نتیجه این نامه رسیدگی کند.

NDP می گوید آموزش منابع انسانی در میان کارکنان رهبری در ماه نوامبر تکمیل شد و ممیزی در پاییز به پایان رسید و سیاست های آزار و اذیت قوی تر در ماه مارس تصویب شد.

به استثنای گزارش ماه اوت Reinke، ایمیل‌های موجود در شکایت جزئیات خاصی از موارد آزار و اذیت یا بدرفتاری را نشان می‌دهند.

او نوشت: “حزب به بسیاری از وفادارترین افراد آسیب و درد وارد کرده است. به این ترتیب به عضویت در ANDP پاداش داده می شود.”

رینکه از حزب می‌خواهد یک کمیته دسترسی ایجاد کند، مشاغل حزبی بیشتری را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهد، یک خط‌مشی دسترسی به قانون اساسی حزب اضافه کند و از رهبری عذرخواهی کند.

NDP می گوید برای اعضای گروه معلولین برای شرکت در جلسه شورای ژوئن تدارک دیده شده است.

شکایات حقوق بشری می تواند یا از طریق یک روند مصالحه بین دو طرف رسیدگی شود یا موضوع به دادگاه ارجاع شود.

اگر شکایت قبل از رسیدن به دادگاه بسته نشود یا رد نشود، می تواند به یک جلسه رسمی برود.

این کمیسیون می گوید که در سال مالی 2021-2022 1040 شکایت را باز کرده است که 22 درصد از آنها از طریق فرآیند دادگاه رسیدگی شده است.