دانشجوی آلبرتا اولین کانادایی برای برنده شدن در مسابقات بین المللی 500K $ Cdn

دانش آموز فورت مک مورای ، آلتا ، اولین کانادایی است که برنده 500،000 دلار Cdn بین المللی Breakthrough Junior Challenge می شود ، جایزه ای که شامل بورسیه و آزمایشگاه علوم جدید برای مدرسه او است.

مریم تسگای ، دانش آموز کلاس 12 دبیرستان دولتی École McTavish ، با ویدئویی سه دقیقه ای در توضیح تونل کوانتومی وارد مسابقات شد.

این مسابقه از دانشجویان سراسر جهان می خواهد ویدیویی تهیه کنند که یک اصل علمی را برای عموم توضیح دهد.

این دختر 17 ساله دو هفته وقت خود را صرف ساخت ویدئوی خود کرد و تونل کوانتومی را با تاس ها مقایسه کرد و بازی های ویدیویی را انجام داد.

تسگای گفت: “من فقط زمان زیادی برای قرنطینه داشتم و تصمیم گرفتم وارد شوم.” “در سال های گذشته ، من همیشه از ورود تردید داشتم زیرا واقعاً توسط سایر رقبا مرعوب شده بودم.”

حدود 5600 دانش آموز وارد این مسابقات شدند.

تماشا کنید | نگاهی به ورودی مریم تسگای در اینجا بیندازید:

https://www.youtube.com/watch؟v=vg2rnjZ19PY

این جایزه 250،000 دلار بورس تحصیلی ایالات متحده ، 100،000 دلار برای آزمایشگاه علوم دبیرستان و 50،000 $ پول نقد برای معلمی است که او را الهام بخشیده است. مبلغ این مبلغ حدود 500000 دلار Cdn است.

جایزه بزرگ با یک رونمایی بزرگ همراه شد.

به طور معمول ، دانش آموز با اعلام جایزه در مدرسه شگفت زده می شود ، اما محدودیت های اخیر COVID-19 کلاس های Tsegaye را به صورت آنلاین منتقل کرد.

بنابراین مدیر اصلی او ، اسکات بار ، خلاق شد.

بار گفت: “ما به نوعی برای ورود او و چند دوست به مدرسه فریاد ایجاد كردیم.”

او از تسگای خواست تا برای کمک به یک فیلم آموزشی وارد شود. به او و دوستانش گفته شد كه در كلاس درس بنشینند و ویدئویی را روی تخته تماشا كنند.

بار به آنها گفت که به نظر علاقه مند شوند و مثل اینکه از خانه یاد می گیرند رفتار کنند.

وی گفت: “من دروغ گفتن زیادی انجام دادم.” “اما همه اینها به یک دلیل خوب بود.”

مدیر مدرسه برنامه ریزی بزرگ

سپس ویدئویی از فضانورد اسکات کلی و سالخان ، بنیانگذار آکادمی خان – که یکی از شرکای جایزه است – بر روی صفحه نمایش ظاهر شد.

بار گفت: “او هنوز ایده ای نداشت.” “حتی زمانی که آنها درباره مسابقه صحبت کردند.”

او گفت فقط وقتی آنها واقعاً نام او را گفتند ، تسگای فهمید كه برنده شده است.

بار گفت: “او فقط شوكه شده بود.”

تسگای گفت که برنامه اصلی او ساخت ویدئویی در مورد آنتروپی است ، اما او تصادف کرد که می تواند “داستان بسیار بهتری” در مورد آن تعریف کند و در تونل کوانتومی تصور کند.

قسمت روی حیله و تزویر یافتن داستانی بود که نظریه را قابل هضم کند.

تسگای گفت: “من می دانستم كه نمی توانم فقط معادلات ریاضیاتی را به سمت شما پرتاب كنم یا یك اصطلاحات اصطلاح علمی علمی كه متوجه آن نمی شوید.”

“این گونه تاس ها به وجود آمد ، زیرا مکانیک کوانتوم باید کارهای زیادی را انجام دهد.”

نوت بوک تسگای برای ورود به مسابقه Breakthrough پر از داستان-شبانه روزی است. (جیمی مالبئوف / سی بی سی)

Tsegaye یکی از دوستان خود را برای کمک به وی در ویرایش ویدئو و بقیه کارهایی که روی لپ تاپ انجام داد ، استخدام کرد ، “توسط کلیپ های اتصال دهنده و نیمی از صفحه کلید کار نمی کند”.

“بنابراین اگر کسی به فکر شرکت در این چالش است ، من فقط می خواهم بگویم که انجام این کار چیزهای خیلی زیبایی نیست.”

Tsegaye می گوید با بورس تحصیلی جایزه ، دیگر شهریه نگران کننده نیست.

او امیدوار است که بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه خارج از کشور فیزیک بخواند. Tsegaye همچنین قصد دارد برای خودش یک لپ تاپ جدید بخرد.

برای دیدن داستان های بیشتر در مورد تجربیات سیاه کانادایی ها – از نژادپرستی ضد سیاه پوستان تا داستان های موفقیت در جامعه سیاه پوستان – سیاه پوستان بودن در کانادا را ببینید ، یک پروژه CBC کانادایی های سیاه می توانند به آن افتخار کنند. می توانید داستان های بیشتری را اینجا بخوانید.

(CBC)