بهترین دوره اعتماد به نفس

بهترین دوره اعتماد به نفس

بهترین دوره اعتماد به نفس

در این مقاله 4 راهکار طلایی برای افزایش اعتماد به نفس بریتان آورده ایم!

اعتماد به نفس چیزی هست که همه دوست دارا هستند آن را داشته باشند اما کمتر کسی می‌تواند تعریف‌و‌تمجید واضحی از آن را ارائه دهدزیاد پیش می‌آید که می‌گوییم: «فلانی عجب اعتماد به نفسی دارد!» البته واقعاً چه چیزهایی سبب میگردد تا چنین تصوری در مورد فرد خاصی داشته باشیم؟ آیا همین‌که کسی در یک توده به‌خوبی سخن کند، عامل داشتن اعتماد به نفس وی می باشد یا این که اعتماد به نفس تمجید وسیع‌تری نیز دارد؟! از شما می‌خواهم تا اخیر این نوشته اهمیت همپا ما باشید تا ضمن رسیدن به پاسخ سوال اعتماد به نفس چیست آن را از زوایای گوناگون گزینه بررسی قرار دهیم و به یک سرانجام واحد برسیم.

اعتماد به نفس چیست؟

به جهت اعتماد به نفس (Self Confidence) تعریف ها مختلفی وجود دارااست که چندین از بهترین تعاریف آن به قرار تحت هستند: • اعتماد به نفس یعنی اینکه خودمان را یک شخص منحصربه‌فرد به فرد، باکفایت، دوست‌داشتنی و حاذق ببینیم. • اعتماد به نفس یعنی اینکه در کاری مهارت داشته باشیم و تصویر خیالی قابل قبولی نسبت به مهارت خویش داشته باشیم. • اعتماد به نفس یعنی اعتماد به قابلیت‌ها، ارزش‌ها، توانایی‌ها و درونیات خودماناساسی دقت به همین تعاریف می‌توان گفت که اعتماد به نفس یک مفهوم درونی می باشد و ارتباطی اهمیت اتفاقات بیرونی ندارداگر چه فقدان اعتماد به نفس در اشخاص می‌تواند به اتفاقات بیرونی دنیای کودکی‌شان مربوط شود، اما وقتی یک بزرگسال بخواهد به معنا اعتماد به نفس پی ببرد، می بایست به دنیای داخل خویش بنگرد. در تمجید دو‌مین که از اعتماد به نفس ارائه داده‌ایم، آن را به مهارت و تصویر خیالی نسب داده‌اند. در واقع می‌توان به جهت اعتماد به نفس دو بال در حیث گرفت؛ همانطور که پرندگان به امداد دو بال خویش پرواز می‌نمایند و در صورتی که یک عدد از بال‌هایشان جراحت ببیند، نمی‌توانند پرواز کنند، در مورد اعتماد به نفس نیز این موضوع صدق می‌کند. دو بال اعتماد به نفس «مهارت» و «تصویر خیالی صحیح» هستند. مثلاً خانم‌های ایرانی مهارت کافی برای رانندگی کردن را به دست آوردن می نمایند اما زیرا از قضاوت اطرافیان می‌ترسند، تصویر خیالی مطلوبی نسبت به مهارت رانندگی خود ندارند، در عاقبت اعتماد به نفس یک سری از خانم‌های ایرانی در رانندگی تحت است، زیرا یک بال اعتماد به نفس آنان دچار ضعف شده استاین دو بال را می‌توان به هر مهارت دیگری در زندگی نسبت داداشخاص زیادی در جامعه وجود دارا هستند که در انجام یک عمل واقعاً متخصص میباشند و بالاترین مهارت را در آن دارند البته تصویر دهنی خوبی نسبت به آن کار نداشته و از اعتماد به نفس زیر خویش رنج می‌برند. می‌بینید که به جهت پاسخ به سوال اعتماد به نفس چیست پاسخ‌های متعددی وجود دارد، اما در بین تمام همین پاسخ‌ها یک وجه مشترک وجود دارااست که می‌تواند ما را به جهت شعور معنا کلی آن امداد کند. وجه تشابه تعریف ها فوق و دیگر معانی موجود به جهت پاسخ به سوال اعتماد به نفس چیست، «اعتماد درونی افراد به خود و توانایی‌هایشان» استبه جهت باز‌نگری مقدار اعتماد به نفس‌تان می‌توانید از نوشته «۱۴ آزمون اعتماد به نفس دارای و جهانی [تست شده]» کمک بگیرید

 

چرا اعتماد به نفس ما پایین است؟

چرا اعتماد به نفس ما پایین است؟

دست اندرکاران بخش اعظمی در زیر بودن اعتماد به نفس افراد نقش دارا هستند که مهم‌ترین آنان به مقطع کودکی افراد برمی‌گرددهنگامی شخصی در دوران کودکی بوسیله معلم، والدین، عزیزان و ….. گزینه بی‌مهری، تمسخر و اتهام قرار بگیرد، اعتماد به نفسش نابود می‌شود، چراکه آن فرد یاد می گیرد تنها به جهت جلب راضی بودن اطرافیانش همت کند و خود را نادیده می‌گیرد. نادیده گرفتن خود، نقطه شروع از دست دادن اعتماد به نفس استخیر فقط کودکان، بلکه حتی بزرگسالان هم در صورتی که به‌صورت پی‌در‌پی مورد سرزنش، تمسخر و آزار قرار بگیرند، اعتماد به نفس‌شان کم‌کم از بین می‌رودبدین ترتیب تربیت مبتنی بر پاداش و تنبیه والدین می‌تواند اعتماد به نفس پایینی را به جهت فرزندانشان رقم بزند، چرا که فرزندان یاد می‌گیرند برای بدست آوردن پاداش (تایید) والدین و خلاص شدن از تنبیه‌ها، فقط به فکر راضی نمودن ایشان باشنداعتنا به کلام مردم، ترس از قضاوت دیگران، دوست نداشتن خود و شکست‌های پی در پی می‌تواند عامل ها دیگر کمتر اعتماد به نفس در اشخاص باشدولی خبر عالی همین هست که اعتماد به نفس پایین را می‌توان تقویت کرد. حتی کسانی که کل قدمت از اعتماد به نفس زیر رنج برده‌اند، حساس کار به تمارین تقویت آن ، می‌توانند به کسانی اهمیت شخصیت‌های حاذق و شکست‌ناپذیر تبدیل شوندهمچنین به جهت بالا بردن اعتماد به نفس خویش می‌توانید از نوشته «بالا بردن اعتماد به نفس در ۳۰ روز (مناسب بزرگسالان و کودکان)» کمک بگیرید.

چطور می‌توانیم اعتماد به نفس‌مان را تقویت کنیم

گونه های اعتماد‌به‌نفس اهمیت نیز رابطه تنگاتنگی دارند و تقویت یکی از اشکال آن، تا حد زیادی منجر تقویت گونه های دیگر هم می‌شودبه این ترتیب وقتی در مورد تقویت اعتمادبه‌نفس سخن می‌کنیم، منظورمان تقویت تمام جنبه‌های آن در کنار یک معنا واحد (اعتماد به خود، خالق خویش و تواناهایی‌های خود) استگهگاه اشخاص از تقویت نمودن و بالا بردن اعتماد‌به‌نفس پایین خود می‌ترسند، چون فکر می‌کنند چنانچه اعتماد‌به‌نفس بالا پیدا کنند، پررو، مغرور یا این که خودپسند می‌شوندبهتر میباشد بدانید که اعتمادبه‌نفس بالا هیچ ارتباطی مهم همین مفاهیم ندارد. یک فرد مغرور و خودپسند به هر روشی متوسل میگردد تا ثابت کند از دیگران برتر است، البته شخص با اعتمادبه‌نفس بالا هیچ علتی نمی‌بیند تا چیزی را به دیگران ثابت کند. چنین فردی تنها می‌خواهد هر روز اکثر از پیش کار کشته بودنش را به خودش اثبات نماید و لاغیر.

خودتان را دوست داشته باشید

خانم لوییز هی، نویسنده کتاب «شفای زندگی» مهم‌ترین استدلال بدبختی انسان‌ها را «دوست نداشتن خود» معرفی می‌کندهمین خانم خود سرگذشت ناگواری داشته و اتفاقات ناخوشایندی را تا سن ۴۰ سالگی تجربه کرده بودهمین خانم در کل ارتفاع عمر از احساس گناه و نبود اعتمادبه‌نفس رنج بردهالبته خانم هی پس از اینکه به معنی واقعی دوست داشتن خویش پی برد، توانست حتی در نهایی سال‌های باقی باقی‌مانده از قدمت خود، اقتدار خویش را بدست آورده و به یک عدد از شخصیت‌های تاثیرگذار دنیا تبدیل شود. ایشان کتاب‌های متعددی در حوزه خودیاری منتشر کرده و سمینارهای بزرگی را در عمده کشورهای عالم برگزار کرده استبرای اینکه بتوانید شما نیز احساس بهتری نسبت به خویش پیدا کنید و خویش را دوست داشته باشید، سفارش میکنم کتاب‌های «شفای زندگی» و «قدرت داخل ماست» خانم لوییز هی را در اسرع وقت مطالعه فرماییدچاره ساده‌تر برای دوست داشتن خود، تکرار روزانه این گزاره اساسی خودتان است. هر روز جلوی آینه بروید و به خودتان بگویید: «تو را هرگونه که هستی می‌پذیرم و دوست دارم!» ممکن می باشد در روزهای نخستین انجام این تمرین، حالتان بد شود، نتوانید جملات را به اتمام برسانید یا حتی گریه‌تان بگیرد. به مرور که روزهای بیشتری تمرین را ادامه دهید، انجام آن برایتان ریلکس خواهد شدآن گاه پس از یک مدت خواهید دید که احساس مضاعف بهتری نسبت به خودتان دارید.

: منبعhaniefereidoonfar.com