خرید اکانت Embase : دسترسی به Embase

IM فهرستی جامع از مقالات مجلات علمی مربوط به علوم پزشکی است که بین سال های 1879 و 2004 بصورت چاپی منتشر شد. بنابراین PubMed یک موتور جستجوی رایگان است که به پایگاه داده Medline دسترسی دارد. چگونه به پایگاه داده Embase دسترسی داشته باشیم؟ تا تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۷ پابمِد دسترسی به بیش از ۲۸ میلیون رکورد اطلاعاتی مربوط به سالهای ۱۹۶۶ به بعد را فراهم میکرد که قدیمیترین آنها به سال ۱۸۶۵ بازمیگردد. ارائه آنلاین مطالب MEDLINE، ابتدا با خدمات آنلاین اختصاصی (که بیشتر در کتابخانه ها قابل دسترسی بود) و بعداً با CD-ROMS، سپس با Entrez و PubMed تکامل یافت. همزمان با هفته پژوهش در سال 1397نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران (نوپا) شامل 12 سامانه توسط مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ایجاد شد.یکی از سامانه های کاربردی موجود در نوپا سامانه منبع یاب (ابزاری جهت جستجو و بازیابی منابع اطلاعاتی پزشکی) می باشد . Index Copernicus یا به اختصار IC یک پایگاه داده آنلاین از اطلاعات کاربری کاربران است که شامل مشخصات دانشمندان و همچنین موسسات علمی، نشریات و پروژه های منتشر شده در سال 1999 در لهستان می باشد. وی تاکید کرد: سالیانه حدود ۲۰ هزار مقاله در مجلات داخل کشور در حوزه علوم پزشکی به چاپ میرسد که از این تعداد حدود ۲۵۰۰ مقاله در ISI و ۵۵۰۰ مقاله در PubMed و همچنین ۷ هزار مقاله در Scopus میباشد.

خرید اکانت Embase علی اکبری ساری همچنین به نمایهسازی مجلات کشور در سایت ISI اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته حدود ۳۵ مجله کشور در پایگاه ESCI مربوط به پایگاه استنادی ISI به صورت اولیه نمایهسازی شدند و این مهم میتواند مقدمه و نقطه عطفی برای افزایش تعداد مجلات پزشکی در پایگاه ISI در آینده نزدیک باشد. وی در ادامه به وضعیت کیفی مجلات اشاره کرد و افزود: در حال حاضر از نظر کمی تعداد مجلات در حد قابل قبولی قرار دارد در این میان بایستی بر روی کیفیت آنها نیز بیش از پیش توجه کرد. اول، شناسایی آنچه پژوهشگر منتشر کرده است و دوم، کجا و چند بار به مقاله های آن پژوهشگر اشاره شده است. شورای پزشکی هند پایگاه های زیر را به عنوان آژانس های نمایه سازی در نظر می گیرد: Scopus ،PubMed، MEDLINE ،Embase/Excerpta Medica ،Index Medicaus و IC. چهار سایت عمده کتابشناختی آنلاین به نام های MEDLINE ،PubMed Central ،ISI و Scopus وجود دارد. به بیان دیگر در حالیکه سالیانه حدود ۴۰۰۰۰ مقاله از ایران در تمام حیطههای علوم پزشکی و غیرپزشکی در پایگاه استنادی Scopus نمایه میشود، حدود ۷۰۰۰ مقاله (۱۸ درصد) آن از طریق مجلات علوم پزشکی داخل کشور منتشر میشود که نشان میدهد این مجلات چه تاثیر قابل توجهی در رشد و جهش علمی کشور داشتهاند.

سرچ در Embase
شاهد بودیم که در چند سال گذشته نویسندگان برای انتشار مقالات خود به دنبال مجلات دارای نمایه بودند. Emtree یک ابزار جستجو و یاور کلیدی در نمایهسازی است که با استفاده از آن نمایه گران قادرند واژگان ارجح و مناسبتر را برای مفاهیم موجود در مقاله تمیز دهند. برای این منظور یک وبسایت بنام تریپ دیتا بیس (tripdatabase) وجود داره که شبیه به پابمد است با این تفاوت که شما می تونید سوال بالینی خودتون رو در قسمت جستجوی وبسایت قرار داده و پاسخ به آن رو با توجه به به روز ترین مقاله ها بدانید. سامانه منبع یاب شامل 82 هزار منبع که شامل : بیش از 43 هزار مجله. علاوه بر مدلاین پایگاههای داده دیگری هم از طریق این موتور جستجو قابل دسترس هستند. بقیه موارد، موتورهای جستجو یا پایگاه داده آنلاین کتابشناختی هستند. فهرست استنادی نوعی پایگاه داده کتابشناختی است و به کاربر اجازه می دهد تا اسناد خود را به آسانی قرار دهد.

عمده این سایت های کتابشناختی عبارتند از: MEDLINE (معتبرترین پایگاه داده که داده های آن توسط PubMed قابل جستجو است)، ISI ،Scopus و شاخص استنادی هندی (ICI). همانطور که گفته شد، SCI در اصل توسط ISI تولید و توسط یوجین گارفیلد در سال 1964 ایجاد شده است. Embase توسط الزویر ایجاد شده است و شامل بیش از 28 میلیون پرونده از بیش از 8400 فایل به روز و اطلاعات مربوط به داروهای منتشر شده در مقالات است.Embase امکان ردیابی و بازیابی اطلاعات مربوط به دارو را فراهم می کند. زمانی که بخواهیم مجلاتی را جستجو کنیم که در عنوان medical دارن و impact factor آن بین 5 تا 10 هست برای این کار از تب جستجوی پیشرفته استفاده می کنیم.در تب جستجوی پیشرفته امکان تعیین بازه در impact factor. Embase، بیست میلیون رکورد را از بیش از ۷۰۰۰ نشریه معتبر و فعال زیست پزشکی، از ۷۰ کشور در سراسر دنیا پوشش میدهد، علاوهبر این با پوشش بیش از ۱۸۰۰ عنوان مقاله زیست پزشکی، که به وسیله Medline ارائه نمی شود. محتوای مجله با استفاده از موضوعاتی مانند کلمات کلیدی، نام نویسنده، عنوان، چکیده و غیره در پایگاه داده قابل جستجو است.